De studiereis naar het grote China heeft laten zien dat er volop kansen zijn voor toekomstige ontwikkelingen in recreatie en toerisme. Het zal niet lang meer duren voordat China, door de toenemende Chinese welvaart in combinatie met de enorme bevolkingsaanwas, voor ons land een exportmarkt is.
Er zal vooral behoefte zijn aan kwalitatieve producten en diensten (kennis). Dit om de rijkere bovenlaag met budget voor vrijetijdsbesteding te voorzien van luxe en recreatieve ontspanning. Het zijn de geregisseerde grootstedelijke ontwikkelingen die er voor zorgen dat er drang ontstaat naar rust en ruimte.
Op het gebied van leisure zijn er vergeleken met Europa meer verschillen in ontwikkelingen dan er overeenkomsten zijn. Leisure betekent in China naar onze bescheiden mening commerciële stedelijke projectontwikkeling. Onze ervaringen in Azië zijn illustrerend.
Wij denken aan het importeren van chalets!
Eén van onze bezoeken bracht ons naar een camping in ontwikkeling: Beijing International Campingpark. Op het visitekaartje staat Lu Jun, Chairman Autocamping site development. We krijgen een rondleiding over zijn camping-chaletpark in ontwikkeling.
We hebben het hier over verschillende terreinen met een grondoppervlak van ruim 250 hectare. Wie in China een concessie krijgt, heeft slechts beperkte tijd om zich te bewijzen. Grond is niet te koop en wordt slechts uitgegeven in exploitatie voor een periode van dertig jaar. Vandaar dat alles zo snel ontwikkeld moet worden.
Kamperen is nieuw voor China en de eerste ontwikkelingen zijn zichtbaar. In totaal heeft het land slechts vijf campings. Van een chaletpark heeft nog nooit iemand gehoord. Tijdens de rondleiding over het buitenterrein lijkt het wel of we in de jaren vijftig zijn beland qua ontwikkeling. Op productniveau is duidelijk te zien dat men zich laat inspireren door invloeden van elders. Lu Jun is daarom ook regelmatig op reis door Europa. Zo bracht hij afgelopen zomer een bezoek aan Campingpark de Bongerd en aan MoviePark in Duitsland.
Op dit moment gaat het erg snel met de ontwikkeling van Beijing International Campingpark. Hendrik Garvelink van Camping De Achterste Hoef uit Bladel laat weten dat er vooral managementvaardigheden, kennis van beheer en exploitatie de belangrijkste behoeften zijn voor verdere ontwikkelingen van het kamperen in China.
Importeren uit Europa?
Kamperen moet echt nog aan de man gebracht worden. Er is wel behoefte om rondom de enorme steden met miljoenen inwoners verblijfsrecreatie te ontwikkelen in de groene ruimte. Alleen al in Beijing zijn meer dan honderdduizend miljonairs. Enkelen daarvan zijn al chaleteigenaar op het Beijing International Campingpark. Bij de ontwikkeling van dit Campingpark laat de heer Lu Jun ontvallen dat er ook ruimte wordt gecreëerd voor dagrecreatie.
Binnenkort gaat hij weer op inspiratiereis door Europa om zijn droom verder te verwezenlijken. “Vergeet niet,” laat de heer Lu Jun weten, “ik kan me sneller ontwikkelen door chalets in te kopen uit Europa. De kwaliteit is beter en we kunnen onze energie stoppen in expansieplannen. Voor veel producten zijn wij nog aangewezen op het buitenland. Zo hebben wij een zwembad uit Europa, een Goldmine concept uit de USA en is er een natuurlijk voetenpad ontwikkeld naar idee van Jean-Paul Haenen onze adviseur van Kwan Consultancy”.
Tijdens onze studiereis hebben wij geopperd een kampeerexperience te ontwikkelen om Chinezen het kamperen te leren ervaren. Er komt veel kopieer-, knip- en plakwerk aan te pas bij de hands-on praktijken bij de ontwikkelingen van een totaal uniek Campingpark in China. Zo staan in alle folders ook afbeeldingen van de Veluwe en speeltoestellen uit diverse landen in Europa.
De Chinese cultuur
Het is jammer dat de studiereis naar China niet aan alle verwachtingen heeft voldaan. De beloofde Recreatie Vakbeurs was een flop. Gebrek aan een betrouwbaar netwerk in China was één van de redenen van de organisatie om niet aan alle verwachtingen te kunnen voldoen. De Chinese cultuur is beslist niet te vergelijken met die van ons. Men dient daarom ook veel tijd en energie te steken in het beter leren kennen van deze totaal andere wereld uit het Oosten.
Dat deze reis veel mogelijkheden biedt, is voor ons een reden de komende tijd meer aandacht te besteden aan ontwikkelingen uit Azië. De komende jaren zal het zich super snel ontwikkelen. Vreemd dat zelfs nu nog bedrijven bang zijn dat producten gekopieerd worden terwijl de behoefte bestaat naast het verkrijgen van meer en betere producten van buiten China. Het kan namelijk twee kanten opwerken waarbij aan de ene kant het kamperen wordt gepromoot en aan de andere kant het inkomend toerisme wordt versterkt.
Deelnemers aan deze studiereis waren;
KWAN Leisure Jean Paul Haenen
Pleisureworld Hans van Leeuwen
Swedice Dick Keser
RBT Rivierenland Richard de Bruin
Uiterwaarde Alex Kwakernaak
Van Zijl Leon van Zijl
De Achterste Hoef Hendrik Garvelink
www.iata.com.cn
www.kwanonline.nl
www.bicheng.com.cn
www.davost.com
www.chinadesk.com
PS: Via SLIMMadvies heeft u diverse oriëntatiemogelijkheden voor direct contact in China.
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld
Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)