Het ene na het andere onderzoek verschijnt over de invloed van de huidige coronamaatregelen op ons dagelijks leven. Voorzichtig wordt er daarbij ook al naar de verwachting voor ‘na corona’ gekeken. Vorige week verscheen bijvoorbeeld een onderzoek van het Kenniscentrum voor Mobiliteitsbeleid waaruit blijkt dat een kwart van de Nederlanders in de toekomst verwacht meer thuis te werken. Een derde ziet vaker op afstand vergaderen wel zitten. Er ontstaan op tal van gebieden heel veel creatieve oplossingen. We zien ‘hoe het ook kan’, en wie weet laat dat in bepaalde sectoren de nodige sporen na. Die file naar kantoor kunnen we natuurlijk missen als kiespijn. Maar wat gebeurt er met toerisme en recreatie? Wordt dat wezenlijk anders?
Gasten en vrijheid; samenkomen en verplaatsen
De gastvrijheidsindustrie heet niet voor niets zo. Bij bedrijven in onze sector draait het om het ontvangen van mensen. Vaak ook nog eens in gezelschap: elkaar ontmoeten op een terras, samen naar een evenement of voorstelling, een feestelijke gebeurtenis vieren. De gast staat centraal.
En dan de vrijheid. Gaan en staan waar we willen. Niet alleen om de noodzakelijke redenen, zoals werk, boodschappen doen of een doktersbezoek. Maar om dat grote goed dat wij hier hebben: vrijheid om eropuit te gaan, om onze vrije tijd in te vullen met activiteiten die we leuk vinden. Waarbij we als Nederlander ook nog eens bijna overal ter wereld welkom waren. Gelukkig mogen we in Nederland in deze periode nog altijd naar buiten voor de ‘frisse neus’ maar de meeste mensen zullen het ermee eens zijn: die vrijheid van voorheen willen we heel graag weer terug.
Ook dat blijkt overigens al uit onderzoek: Multiscope onderzocht (in opdracht van stedentripaanbieder time to mono) dat 86% van de Nederlanders met vakantieplannen voor de zomer deze graag door wil laten gaan als er dan een positief reisadvies geldt.
Toerisme en recreatie zal hier altijd om draaien: gasten en vrijheid; het verplaatsen en samenkomen van mensen. De komende tijd zullen we dat nog moeten doen met de nodige restricties, maar die essentie verandert niet.
Wat blijft er na de coronatijd?
Het is mooi om te zien dat er zoveel creatieve alternatieven ontstaan voor onze vrijetijdsbesteding. Op de diverse nieuwsplatforms zoals NRIT Media en Pretwerk verschijnen geregeld leuke berichten over horeca-ondernemers die zichzelf opnieuw uitvinden en bestemmingen die op afstand ontdekt kunnen worden. We ‘zoomen’ met de sportschool en halen massaal de fiets onder het stof vandaan. Het ziet ernaar uit dat we ook in de anderhalvemetersamenleving de komende tijd nog niet kunnen recreëren als voorheen, en dus voorlopig nog wel dankbaar gebruik blijven maken van andere oplossingen.
Maar wat zal er echt overblijven van al die corona-initiatieven en andere manieren van vrijetijdsbesteding die we nu massaal omarmen?
Pleisureworld werkt momenteel aan een nieuwe versie van de bekende ‘111 Wereldtrends’. Je denkt misschien dat de coronacrisis zo’n trendonderzoek op zijn kop gooit, maar het leuke is dat we nu zien dat bepaalde opkomende trends juist een boost krijgen, doordat ze zo goed aansluiten bij het ‘nieuwe normaal’ van deze coronatijd. We lichten er drie van die ontwikkelingen uit:
Robots in de horeca: sommige ondernemers keken er nog met argusogen naar; anderen zagen het al als stuk verlening van de service: robots in bijvoorbeeld de bediening, op de receptie en als ontvangst bij evenementen. Gasten zullen er in deze situatie niet van opkijken, en het wellicht zelfs extra kunnen waarderen.
e-sports en virtuele sporten: bij gebrek aan fysieke sportwedstrijden zoeken sportfanaten hun heil in allerlei alternatieven zoals e-sports-competities of virtuele alternatieven. Zo werd de virtuele Ronde van Vlaanderen massaal live bekeken. Ook zelf sporten in zo’n digitale omgeving is extra populair nu er niet in gezelschap kan worden gesport.
Digitaal contact met de gast: consumenten zijn steeds meer gewend aan persoonlijke interactie met bedrijven dankzij nieuwe contactkanalen zoals een live chat of Whatsapp. In de coronatijd raken ze nog meer gewend aan digitale contactvormen.
Uiteraard is het tegelijkertijd een uitdaging om in te schatten wat de crisis betekent voor veel andere trends. Durven kwetsbare ouderen nog een cruise te maken? Is overtoerisme verleden tijd? Toch blijft het belangrijk om scherp te blijven. Want één ding is zeker: zodra de gast zijn vrijheid weer terugkrijgt, willen wij hem allemaal met open armen ontvangen.
Pleisureworld werkt aan een nieuwe editie van de welbekende Wereldtrends van Hans van Leeuwen. In ‘Waar gaan we morgen naartoe? De 111 nieuwe Wereldtrends in vrije tijd’ belichten we alle opkomende trends op het gebied van recreëren, reizen, verblijven en vermaak. In aanloop naar het verschijnen van deze volledig vernieuwde publicatie verschijnen er regelmatig blogs over trends van de auteurs.
‘Waar gaan we morgen naartoe?’ staat gepland voor verschijning in september.
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen – Content, Communicatie & Onderzoek