Luxe logeren bij de boer

Spelenderwijs het boerenleven ervaren

Er is de laatste jaren nogal wat discussie geweest over het nieuwe kamperen. De groei stagneert en de markt houdt zich maar moeizaam staande. De nieuwe formule FarmCamps heeft daar echter geen last van! Gasten kunnen Luxe logeren bij de boer met de ervaring van de bungalow en de beleving van het kamperen. “Wij zien de groep van echte kampeerders steeds kleiner worden en signaleren de opkomst van een nieuwe doelgroep die beseft dat kamperen leuk is voor de kinderen, maar men wil niet ouderwets met een WC-rol onder de arm lopen. Onze doelgroep zijn de ‘niet kampeerders’ en die is vele malen groter dan de groep traditionele kampeerders”, aldus Saskia Poulissen. Samen met collega’s Saskia de Wit en Alida Dorenbosch brachten zij in 2012 het FarmCamps-concept op de markt. De ambitie is om ieder kind in Nederland een weekend of midweek op een boerderij te laten beleven.

Shabby Chic
“Verblijven is bij ons geen glamping en ook niet het traditionele kamperen bij de boer. Wij willen ons distantiëren van de term glamping omdat we niet slechts een verhuurder van accommodaties zijn. Wij bieden de gasten een beleving op de boerderij waarbij ze logeren in een luxe accommodatie met de beleving van kamperen. We omschrijven onze luxe tenten ook wel eens als ‘shabby chic’. De tenten zijn heel comfortabel maar hebben wel een stoer uiterlijk met het echte buitenleven gevoel. Onze doelgroep van ‘niet kampeerders’ is groter dan de 650.000 kampeerders die de traditionele campings bezoeken.

Wij staan voor natuureducatie maar dan wel spelenderwijs. Het boerenpaspoort is de rode draad tijdens het verblijf. Hierin stelt de boer samen met ons het avontuur vast voor de gasten. Tijdens het verblijf zijn er een aantal vaste elementen die de boer zijn gasten aanbiedt, zeg maar het boeren animatieprogramma. Het begint voor onze gasten altijd met een rondleiding over de boerderij want het echte boeren bedrijfsleven maakt onderdeel uit van de beleving.

‘Op stap met de boerin’ is een activiteit voor de kids waarbij de boerin iets gaat doen wat te maken heeft met de voedselketen. Denk aan melk aftappen uit de tank, eitjes rapen in het kippenhok, geiten melken, stallen uitmesten of aan de slag gaan met kaasmaken, boerenijs of taartjes bakken. We hebben veel melkvee boeren dus is het normaal dat de kinderen leren dat melk niet uit de fabriek komt maar van de koe. Als de boerin het  leuk vindt om ook kikkerdril te scheppen uit de sloot dan nemen we dat ook op in het programma.”

Boer en boerin als franchisenemer
“Wij brengen onze ‘franchisenemers’ de omzet terwijl de boer en boerin eigenaar blijven van hun terrein en de gastheer en gastvrouw zijn voor de gasten. Iedere locatie  wordt  met een sausje van FarmCamps overgoten zodat iedere locatie een eigen corperate identity heeft. Wij plaatsen de luxe tenten (leverancier: Luxetenten.com) en doen het groot onderhoud. Klein onderhoud en schoonmaak is voor de boerenfamilie. Deze samenwerking is er een van 1 + 1 = 3. Wij hebben geen verstand van het boerenbedrijf of het runnen van een kleinschalige camping maar wel van het vermarkten.

We leveren de gasten af bij de boer en sturen aan op rebooking. Wij voorzien de boeren van de benodigde rapportages en ondersteunen hen in het dagelijks beheer. Voor het reserveringssysteem maken wij gebruik van het Maxxton boekingssysteem, maar dan wel met onze “eigen” website en e-commerce aanpak. We zijn een marketing gedreven franchise formule in de leisurebranche en verzorgen alle werkzaamheden op het gebied van marketing, verkoop, financiën en administratie.

Landelijke dekking hebben we nog niet en we zijn nog op zoek naar bijzondere locaties. Zo zouden wij nog in Zuid -Limburg een franchisenemer willen toevoegen aan ons concept. Wij begeleiden de boer en boerin met de inrichting, de bouw en het beheer van de FarmCamps-locatie. Dat betekent ook het traject van vergunningaanvraag, BHV certificering, gastvrijheidstrainingen tot en met het ontwerpen, aanleggen en bouwen van speeltoestellen, sanitaire voorzieningen en een boerderijwinkel.”

Wij halen de gasten uit het buitenland
“We gaan juist nu zorgen dat we de buitenlander naar Nederland halen. We beginnen met de Belgen en de Duitsers en daar is ook onze nieuwe internationale website op gebaseerd”, aldus Nicolas van Bekkum. Hij is sinds eind vorig jaar aangesteld als Marketing & Sales Directeur. “We denken ook al wel aan expansie in het buitenland maar daar liggen andere regels op de loer. Wij bieden korte vakanties en onze doelgroep gaat echt niet voor drie weken boeken. We willen ons meten met de traditionele bungalowparkketens zoals Landal Greenparks en Center Parcs. Het afgelopen jaar hebben we ook onze prijsstructuur en de seizoenen aanpast. TV formats als ‘Boer zoekt Vrouw’ en ‘Wat de boer niet kent, vreet hij niet’ (24 Kitchen),  ondersteunen ons verhaal van FarmCamps. Vandaar ook onze commercials op TV. Onze gasten komen niet alleen uit de grote steden maar ook uit dorpjes op het platteland.

Het eerste jaar van ons bestaan zijn wij gestart met 40 safaritenten  op 4 boerderijen met een chemisch toilet als sanitaire voorziening. Vanaf het tweede jaar hebben wij alle tenten met stromend water en vast toilet uitgevoerd. In 2014 hebben we de luxe lodgetent met eigen sanitair geïntroduceerd. Momenteel hebben wij 13 boerderijen waar 40 luxe lodgetenten met eigen sanitair en 137 safaritenten staan.

Momenteel voeren we weer veel keukentafel gesprekken op de boerderij op zoek naar eventuele, unieke nieuwe locaties. Je gaat wel een soort huwelijk aan met de boer en boerin want de franchise contracten hebben een duur van vijf jaar. We hebben al na de eerste twee seizoenen herhaalbezoeken maar zijn in deze opstartfase van ons bedrijf ook erg blij met veel nieuwe klanten. Op onze enquêtes krijgen wij ruim 70% respons en dat levert een tevredenheidsscore op van 8,99. FarmCamps is super leuk, spannend en een leerzaam alternatief voor de standaard weekendjes weg. Het idee is de boerderij beleven.”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Saskia Poulissen & Nicolas van Bekkum – www.farmcamps.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.