Als we het advies Rapport van Van Spronsen & Partners mogen geloven dreigt de markt van Indoor Speeltuinen te verzadigen. Bij Pleisureworld zien wij dat anders en staan we juist aan het begin van de professionalisering van deze sector in dagrecreatie en wordt het belang van online marketing steeds groter. De dagrecreatiegroep waar het hier om gaat zijn de middelgrote in- outdoor locaties die onder de verzamelnaam ‘Family Entertainment Centers’ door het leven gaan.
Veel Indoor Speeltuinen, Klimparken, Bowling- en Kartcentra’s zijn de laatste jaren hun aanbod aan het verbreden en professionaliseren. Zie onder andere de opkomst van de Escape Rooms, Trampoline parken en VR Attractions. Steeds vaker worden deze nieuwe activiteiten geclusterd tot een ‘Family Entertainment Center’. Voorbeelden zijn ‘Superfun’ uit Amersfoort dat haar eerste lustrum volgend jaar al hoopt te vieren en het onlangs geopende ‘The Maxx’ in Veenendaal.
Een tegentrend is dat men juist kiest voor een unieke en exclusieve stand alone attractie, maar dan op werkelijk grote schaal inspelend op een trend waar vooral jongeren zich mee willen identificeren. Het heeft veel weg van het verleggen van persoonlijke grenzen of unieke belevenissen ervaren. Het onlangs geopende ‘SkyDive’ te Utrecht met twee vliegtunnels of de vele Trampoline XL parken die werkelijk uit de grond gestamp worden, zijn daar het beste voorbeeld van.
Andere ontwikkelingen zijn de Leisure Boulevards zoals die bij het stadion van Roda JC – Leisure Dome Kerkrade. Dat het een serieuze bedrijfstak wordt blijkt wel uit het gegeven dat er speciale congresdagen georganiseerd worden welke inspelen op deze ontwikkelingen zoals ‘Up the Game’ speciaal voor Escape Rooms en ‘Het Nieuwe Dagje Uit’ volgend jaar 22 maart bij Superfun in Amersfoort. (www.hetnieuwedagjeuit.nl).
Een dagje uit – Family Entertainment Centers
In de verblijfrecreatie heeft men al een voorsprong wanneer het gaat over on-line reserveringen en marketing. Door het grote aanbod van dagrecreatie en het gegeven dat de consument steeds vaker on-line de zaken wilt regelen, is het noodzakelijk om bij te blijven en de achterstand in te lopen met betrekking tot de rest van de vrijetijdsector. Vandaar wordt er een cursus geboden speciaal voor Family Entertainment Centra op het gebied van online marketing. De focus wordt gelegd op het beter in spelen op het veranderende gedrag van de consument die veelal zijn uitstapjes en vakanties online regelt. Pleisureworld heeft in de afgelopen jaren enkele honderden recreatie ondernemers uit de verblijfsrecreatie op de cursus ‘Innovatie in Marketing – speciaal voor Family Entertainment Centers’ mogen verwelkomen en daarmee veel recreatie ondernemers op het goede spoor gezet.
Het belang van online marketing
Trendwatcher Hans van Leeuwen: “We zien de opkomst van allerlei cursussen en trainingen op het vlak van online marketing. Het brede speelveld maakt dat de ondernemer van de Family Entertainment Centers anno 2017 keuzes moet maken. Gaat hij al zijn online marketing zelf doen of kiest hij ervoor om bepaalde onderdelen uit te besteden? In het eerste geval kan men het beste zelf direct achter de knoppen gaan zitten om het in de praktijk te leren. Maar kies je ervoor je marketing uit te besteden, dan moet je wel monitoren dat de leverancier er voor jou alles uithaalt. In alle gevallen is het voor ondernemers van belang om met online marketing aan de slag te gaan en blijven. Cursussen en trainingen helpen om de recreatieondernemer scherp te houden bij het stellen van de juiste vragen aan leveranciers”.
Praktijkopdrachten met tools en hulpmiddelen
In de Masterclass ‘Innovatie in Marketing’ is er veel ruimte voor praktijkopdrachten waarin deelnemers uit de hele recreatiesector gelijk aan de slag gaan met hun online marketingstrategie. Tal van tools en hulpmiddelen komen aan bod waar de ondernemer direct mee aan de slag kan of zijn toeleveranciers de juiste vragen kan leren stellen. De Masterclass is een initiatief van Pleisureworld en wordt gegeven door diverse marketing experts, waaronder Martin van Kranenburg van onlinebeinvloeden.nl.