Van donderdag 21 tot en met dinsdag 26 januari 2016 vindt de jaarlijkse Caravana plaats in WTC Expo Leeuwarden. De beurs pakt dit jaar weer groots uit met caravan- en camperprimeurs, tenten, kampeeraccessoires. Er zijn volop productdemonstraties en met ruim 200 campings uit heel Europa is er een rijkelijk aanbod naar originele vakantiebestemmingen. Naast het aanbod aan innovaties, trends en bestemmingen voor de consument is er dit jaar ook de Caravana Vakdag speciaal voor ondernemers.
Recreatieondernemers in de schoolbanken
Tijdens de Caravana Vakdag staan de standhouders (eigenaren van camping- en bungalowparken) en recreatieondernemers uit de drie noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe in het middelpunt van de belangstelling. De Vakdag heeft dit jaar het thema “Hoe bereik je de gast?” en biedt een aantal presentaties en workshops. Dwarsdenker Hans van Leeuwen presenteert onder andere het Jaaroverzicht van de 111 Wereldtrends en de inloopsessie de Opmars van de camper. Speciaal voor bloggers is er een presentatie en prijsvraag tijdens de bijeenkomst van Flower campings. De laatste trends in online marketing en social media komen aan bod tijdens het middagprogramma in de workshop Innovatie in Marketing.
Jaaroverzicht van de 111 Wereldtrends
De consument wil in zijn beperkte vrije tijd iedere keer weer iets nieuws beleven en ondernemingen die daar niet tijdig op inspelen zijn ten dode opgeschreven. Een gast voelt zich pas welkom als hij ook de echte aandacht krijgt die hij verdient en klantloyaliteit is een ruim begrip geworden. Hoe kunnen we nog echt onderscheidend zijn? Welke trends zijn relevant en zorgen voor “return on investment”?
Opmars van de camper
Nog niet zo lang geleden waren het de campingeigenaren die camperaars liever zagen gaan dan komen. De markt van campers blijft groeien en de behoefte aan meer kwaliteit, comfort en luxe drijft ook deze doelgroep naar locaties met goede voorzieningen. Het zijn allang niet meer alleen de senioren die zich een camper veroorloven; steeds vaker zien we ook jongeren die tijdelijk een camper huren. Wat zijn nu precies de kansen op deze camperdoelgroep?
Speciaal voor bloggers
We kunnen er niet meer omheen: de blogger zal de komende jaren de belangrijkste informatiebron zijn voor de consument die op zoek is een bijzondere vakantiebelevenis. Bloggers ontmoeten elkaar en gaan de strijd aan om de prijsvraag van Flower campings, een
netwerk van familiecampings in Frankrijk. De aangesloten campings zijn kleine campings met een groen imago op gevarieerde locaties door heel Frankrijk; campings aan zee, in de bergen of op het platteland. De prijswinnaar gaat in de zomer op persreis naar één van de aangesloten bedrijven.
Workshop Innovatie in Marketing
Het is inmiddels wel duidelijk dat de online platformen in de recreatiesector (w.o. Expedia, Travilbird.nl, Vakantieveilingen.nl, Weekendjeweg en Booking.com) een belangrijke machtsfactor hebben, met bijbehorende provisie. Veel ondernemers zouden liever marges in eigen beheer houden en zelf grip op hun marketingkanalen hebben maar weten vaak niet goed hoe of waar te beginnen.
Tijdens de workshop Innovatie in Marketing leren ondernemers aan de hand van een tienpuntenplan onder andere wat zij kunnen verbeteren aan hun website, e-mail campagnes en direct mail. Andere onderwerpen die centraal staan zijn onder andere trends in marketing, email marketing, social media, database marketing (big data) en contentmarketing. Ook komt een prominente blogger uit de sector vertellen over de do’s en don’ts in samenwerking met deze nieuwe journalisten.
Over de Caravana Vakdag
Deelnemers aan de Caravana Vakdag ontvangen een entreekaart voor een bezoek aan de Caravana 2016. De bijeenkomsten worden georganiseerd in het WTC Expo te Leeuwarden. Wilt u meer informatie over de Caravana Vakdag of direct aanmelden? Kijk dan op www.caravana.eu of www.pleisureworld.nl/evenementen