Een nieuwe variant op Prison Island en Escape Rooms
Auteur: Hans van Leeuwen
De Voltage is uitgegroeid tot een begrip in Tilburg, de provincie Noord-Brabant en ver daarbuiten tot over de grens in België. Jaarlijks bezoeken meer dan 250.000 bezoekers deze indoor entertainment locatie in voormalige fabriekshal Volt. Deze lampenfabriek van Philips kent een rijke historie die teruggaat tot aan de industriële revolutie. Dagelijks waren hier duizenden fabrieksarbeiders in de weer met het fabriceren van de gloeilamp. Nu vind je hier meer dan tienduizend vierkante meter aan indoor attracties, waaronder karten, bowling, laser games, escape rooms, break in rooms, footpool, botsautovoetbal en ga zo maar door. Second Gate attractie, Voltkids Adventure, boort tegelijk een andere doelgroep aan met aparte entreeprijs. Nieuw is het pas geopende The Basement Challenge, ontwikkeld in eigen beheer in samenwerking met LaserMaxx.
Ontstaan van The Basement Challenge
Het idee voor The Basement Challenge ontstond vorig jaar oktober, vertelt eigenaar Max Coppes: “Ik ben altijd scherp op nieuwe ontwikkelingen bij collega’s en ga ook altijd zelf op zoek naar ideeën, tot in China aan toe. Wij proberen al jaren de sfeer van de oude fabriek tot leven te brengen en zo kwamen wij op het idee wat te gaan doen met de kelders van Volt, de locatie van De Voltage. Wij zien diverse varianten ontstaan op het spelidee van Prison Island en op basis daarvan zijn wij zelf aan de slag gegaan. Met de ervaringen van de escape rooms leek het ons een makkelijke klus. Nu dat we er nagenoeg mee klaar zijn was dat wel een inschattingsfoutje en heeft het veel langer geduurd en een hogere investering. Maar we zijn er trots op want The Basement Challenge is uniek in de wereld.”
The Basement Challenge: de nieuwste indoorattractie van De Voltage
De nieuwe attractie is volledig ontwikkeld in eigen beheer in samenwerking met LaserMaxx. Een belangrijke eis was dat het spel geïntrigeerd werd in de volledige automatisering van De Voltage, zodat al bij de online booking alles wordt opgenomen in het boekingssysteem van BMI Leisure. The Basement Challenge bestaat uit 12 kamers waar je 4 deelnemers in een groep een uitdaging aan moet gaan. Je krijgt telkens maar zes minuten voor het spel en vervolgens gaat een deur automatisch open naar de nieuwe kamer voor het volgende spel. Het lijkt op Prison Island, echter met verschil dat het verhaal volledig gebaseerd is op de oude Voltfabriek van Philips.
Zo start het spel door in de lift te stappen die je naar de vergeten kelders brengt. Je gaat maar liefst 20 verdiepingen naar beneden – althans, zo lijkt het. Met een doffe dreun beland je bij het eerste spel. In totaal duurt het 66 minuten. Door middel van een pre-show in de lift wordt het spel uitgelegd. De prijs p.p. bedraagt € 19,50 en de verwachting is dat er maandelijks minimaal 1.250 spelers doorheen gaan. De totale investering ligt nu al boven de tweehonderdvijftigduizend euro. Max Coppes: “Wij liften mee op de techniek van LaserMaxx als het gaat om de reserveringen en de intelligente telling van de deelnemers van alle spellen. Alles is volledig geautomatiseerd en ook qua veiligheid heeft elke kamer een tweede ontsnappingsdeur. We zijn ook al bezig met het uitrollen van een tweede Basement Challenge in Vlissingen bij de Game Factory, echter in een ander thema: de Level Up Challenge.”
Storytelling wint terrein in indoor entertainment
Storytelling en beleving is al lang niet meer alleen iets voor bekende pretparken als De Efteling, Toverland en Plopsaland. Wij zien dat Family Entertainment Centers zich ook meer en meer toeleggen op thematisering en storytelling. Zo laat men bij The City het nachtleven van New York terugkomen bij het bowlen, laser en indoor golf. De Voltage is een van de trendsetters onder Family Entertainment Centers met Max Coppes als grote gangmaker, die als geen ander weet hoe belangrijk storytelling is en dat zien wij terug wanneer wij een uitgebreide rondgang maken langs alle indoor activiteiten. De kartbaan lijkt bijna op een echt Formula One Circuit en de escape rooms zijn allemaal in eigen beheer gebouwd met diverse beeldverhalen rondom de authentieke Volt fabriek. Zelfs de arena van LaserMaxx, met meer dan 45 duizend spelers per jaar, is volledig gethematiseerd. Het nieuwe The Basement Challenge past naadloos in deze ontwikkelingen binnen indoor entertainment, waarbij de verwachtingen van de consument steeds hoger worden.
Voor meer informatie: https://www.devoltage.nl/activiteiten/the-basement-challenge
Auteur: Hans van Leeuwen.
Leisure Expert -Trendwatcher, Recreatie Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
Pleisureworld
Contact : Hans van Leeuwen
mobile : +31 (0) 653394506
e-mail : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
web : www.pleisureworld.nl