Met mijn leisure vriend naar Cirque du Soleil – KOOZA

maandag 3 maart 2014 – En wie is die leisure vriend dan wel? Ik mag hem geen trendwatcher noemen. Samen hebben wij jarenlang studiereizen naar het Mekka van de leisure industrie (Amerika) georganiseerd. Attractieparken in cities als Orlando, Las Vegas, Atlanta, Los Angeles en Chicago zijn door ons onveilig gemaakt. Eén van de hoogtepunten was een bezoek aan de studio’s van BRC in Los Angeles, waar we werden rondgeleid door Bob Rogers en prompt het brandalarm af ging en wij buiten op straat belanden!

Ook de slaapkamer van Sue Allen, bekend uit de serie Dallas, hebben wij uitgebreid getest. Een vaste prik tijdens onze “Educational Tour” was altijd een bezoek aan de kick-off van de IAAPA Trade Show and Convention (International Association of Amusement Parks and Attractions). Er was ook een persoonlijke ontmoeting met de Disney legendes om nooit te vergeten. Honderden collega’s uit de branche hebben wij in contact gebracht met het virus dat “leisure” heet.

Coryfeeën op onze reizen waren o.a. Joep Thönissen (oud-directeur Recron), Bart de Boer (oud-directeur Efteling) die tijdens zo’n reis de inspiratie heeft opgedaan voor de fonteinenshow Aquanura, Carin van Berkel (directrice Land van de ANWB), Ben van Ooijen (Tuinen van Appeltern), Jean Gelissen (Attractiepark Toverland) en vele anderen. De IAAPA Benelux Borrels waren heel speciaal waar we in goede tijden nog als sponsors de leden van de Club van Elf op eigen kosten een drankje konden aanbieden.

De laatste jaren is er in Amerika nog maar weinig nieuws onder de zon en hebben wij onze scope gericht op ons eigen landje. Het beloofde land Amerika heeft zijn rol als prominente inspirator overgedragen aan nieuwe  bestemmingen als Dubai, Singapore, Rusland en China – op grote schaal. De welbekende European Attraction Show (EAS ) vindt dit jaar zelfs plaats in Amsterdam-RAI  (23 t/m 25 september 2014).

Het traditionele reisje naar Amerika hebben wij ingeruild voor een jaarlijks uitstapje naar een bijzondere locatie of event in ons eigen landje. Zo hebben wij afgelopen week de show “KOOZA” van Cirque du Soleil bezocht. Wie er nog nooit is geweest, heeft geen weet hoe subliem deze entertainment shows is. Het event is het beste te vergelijken met het circus van Toni Boltini maar dan zonder dieren en van een andere planeet.

Ook tijdens onze “Educational Tours” behoorde een bezoek aan Cirque du Soleil standaard tot het programma. Het was een feest van herkenning met shows als KÀ, La Nouba, Viva ELVIS, The Beatles, Love, Alegría, “O, Las Vegas”, Dralion en afgelopen jaar nog Michael Jackson THE Immortal World Tour. Al bij de ontvangst in de VIP room waan je je in de troonzaal van het Land van Ooit waar je echt in de hoofdrol zit. Zodra je het reusachtige Cirque Du Soleil theater binnenloopt met ruim tweeënhalfduizend bezoekers gebeurt er iets speciaals met je gestel! De adrenaline begint spontaan te borrelen.

De show is al bezig nog voordat het echt begonnen is. Bezoekers worden vanaf het betreden van het Cirque theater al getriggerd door typetjes die je opwarmen voordat de show gaat beginnen. Alles is tot op de minuut geregisseerd en zodra de coulissen open gaan, gaat de show helemaal los. Spetterende life muziek en een uitgebalanceerde show control met een mix van mime, entertainment, show, theater, dans, acrobatiek gelijk aan olympische prestaties.

Twee keer vijftig minuten met een half uur pauze zijn niet genoeg om de honger te stillen! Op de terugreis met de trein zit ons de adrenaline nog in het bloed. De beleving was €199,- per persoon voor VIP kaartjes meer dan waard. Alleen weten we niet waarom we nou dat bedrag hebben moeten betalen. Wij hebben geen gebruik gemaakt van de parkeerkaart! Gelukkig hadden we al gezellig gegeten bij loungebar & restaurant Vanzz op loopafstand van de ZiggoDome.

De hors-d’oeuvre behorend bij het VIP arrangement bij Cirque du Soleil zagen er niet zo smakelijk uit en stonden er een beetje verlept bij. Het dessert in de pauze smaakte naar nergens! Even naborrelen zat ook niet in het arrangement en het kadootje na afloop was een plastic tasje met een CD en het programma boekje van KOOZA was een dooddoener. Te veel betaald? Ja, voor alles wat niet met de show te maken heeft gehad.

Voor wie werkzaam is in de leisure industrie behoort een bezoek aan Cirque Du Soleil tot vaste kost.

Meer informatie

www.iaapa.org: voor een bezoek aan de internationale attractie beurs Amsterdam

www.cirquedusoleil.com:  alles over Cirque DunSoleil

www.vanzz.nl:  lekker eten bij de Arena op loopafstand van ZiggoDome

www.anwb.nl:  alles over het Land van de ANWB

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.