Ondanks een heel koud voorjaar en veel regen staan alle signalen voor de verblijfsrecreatie op groen. De consument zal eerder haar vakantie boeken dichter bij huis in plaats van een verre reis. De afgelopen jaren zien wij een afname in de lengte van de vakantieperiode en ook het aantal concurrerende korte vakanties staan ook onder druk.
De horeca inkomsten/bestedingen laten een dalende trend zien dus mag je, je terecht afvragen of al die gunstige voortekenen ook daadwerkelijk zullen leiden tot een geslaagd toeristisch seizoen. De consument laat zich in toenemende mate beïnvloeden door ervaringen van andere gasten en is op zoek naar bijzondere belevenissen.
Een bijzondere belevenis kan zijn de persoonlijke aandacht van de eigenaar zelf van de boerencamping waar je, je echt welkom voelt en de natuurlijke omgeving mag beleven. Of de camping met veel attractiviteit, luxe en comfort. Toch zijn er veel campingbedrijven in mineur. Terug lopende boekingen, kortere verblijfsduur, dalende horeca inkomsten en toenemende bedrijfskosten. Ook zal de campingeigenaar in hoge maten ervaren de gehele grip kwijt te zijn op wie zijn klanten nou zijn en waar deze vandaan komen.
De camping eigenaar die onlangs de Landelijke Toeristische Bedrijven Contactdag (LTBC) bij Campingpark de Bongerd bij Tuitjenhorn hebben bezocht zijn huiswaarts gekeerd vol inspiratie en hebben tal van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van marketing en sales ervaren. Voor veel camping eigenaren die worstelen met hun horeca concept zouden aan den lijve kunnen ervaren wat de oplossing zouden kunnen zijn voor hun probleem. Gezien het beperkte aantal collega’s uit de campingbranche zou je kunnen stellen dat er geen moeilijke tijden zijn aangebroken. Maar veel campingeigenaren die te druk zijn op hun eigen bedrijf zullen de slag de komende jaren missen en er een mooie hobby van maken naast een leuke betaalde baan!
Hoezo innovatie & inspiratie?