Nederlandse horeca te duur! (Ontbijt experience deel 2)

maandag 26 mei 2014 – Overal in den lande waar ik mijn oor te luisteren leg, hoor je over dalende horeca inkomsten. Consumenten gaan steeds vaker van huis met een volle koelbox en er vindt een verschuiving plaats naar betaalbare uitjes. Hoe kan je anders het succes van de Action verklaren? En waarom zie je veel recreatie en horeca bedrijven die kiezen voor een all-in concept? Komt dat niet voort uit de situatie dat men wil inspelen op de betaalbaarheid door bezoekers? Wilt u er rekening mee houden dat het nog wel een tijdje duurt voor het consumentenvertrouwen weer boven peil is en dat vroegere tijden van weleer zijn! Mijn advies is om toch maar eens te kijken of het roer niet faliekant om moet.

Wij prijzen ons uit de markt
Afgelopen weekend was ik voor een stedentrip naar Brandburg, vlak onder Berlijn. Een bezoek aan de openingsreceptie van de nieuwe fabriekshal van Spiel-Bau was ons hoofddoel. Op de terugweg brachten we een bezoek aan Hannover Zoo, misschien wel één van de mooiste “echte” dierentuinen van Europa. We hebben ervaren dat het bij onze buren goed toeven is en dat de prijzen van de consumpties zeer aangenaam zijn. Op een terrasje midden in het stadshart van Brandenburg betalen wij voor een groot glas groene thee en een tapbiertje van 0,33 cl in totaal € 3,20. In de Hannover Zoo voor een heerlijke grote stenen mok groene thee en verse lekkere koffie € 6,80 inclusief € 1,- ‘pfand’: als je je kopje terug brengt krijg je een euro retour. Een prima systeem met een lekker bakkie in een stenen mok in plaats van zo’n kartonnen bekertje.

Gemiddeld zijn wij per consumptie € 1,- te duur!

Hotel Am Molkenmarkt – Brandenburg (regio Berlijn)
Een drie sterren hotel met 29 tweepersoonskamers waarvan twee geschikt voor gasten met een beperking, zes eenpersoonskamers waarvan twee aangepast en twee familiekamers met drie bedden. Er is een à la carte restaurant met 44 plaatsen en een buitenterras geschikt voor 30 plaatsen. Het ontbijt is in buffetvorm.

Normaal zult u er niet zo gauw verblijven maar ik kom al meer dan 25 jaar in deze regio en ooit heb ik vlak voor Die Wende (het vallen van de muur) geslapen in het enige hotel dat Brandenburg telde. Het was een ervaring om nooit te vergeten, zo weinig luxe voor die tijd. Nu vele jaren later zijn er enkele hotels van bestaande ketens waaronder Sorat Hotels en een particulier initiatief waar wij onze intrek hadden genomen. Geopend sinds de zomer van 2013 met een moderne strakke inrichting en waar je de Duitse degelijkheid en kwaliteitsbesef aan den lijve ondervindt. Een oud pand dat in een mix van moderne en traditionele stijlen is getransformeerd tot een luxe hotel.

De receptie is ordentelijk strak en de ontvangst is zoals altijd correct, persoonlijk en formeel. De receptiemedewerkers zien er op en top gekleed uit. Strakke designmeubelen reiken tot in de slaapkamervertrekken waar de mooie oude industriële beelden van vroeger geprint staan op de kledingkasten en waar we mooie sfeer foto’s boven het bed treffen. Mooie opgemaakte bedden met die lekkere dikke luchtige dekbedden en dito kussens. Waarom vind je dat bijna nergens terug in ons land? De badkamer ziet er op en top uit en het ontbreekt aan niets. Zelfs de tissues liggen klaar en de handdoekjes zijn met aandacht opgerold. En een chocolaatje met een welkomstkaartje op het nachtkastje.

En dan onze ontbijt experience!
We betreden als eerste de ontbijtzaal. Via de bar die gesloten is en waar we gisteren nog laat ons laatste biertje dronken lopen we zo het restaurant binnen. Is dit nou de ontbijtzaal of het dinerrestaurant? In beide gevallen is het smaakvol ingericht. Het zijn de kleine accessoires op tafel – al of niet een kaarsje – die met de kleedjes op tafel en de couverts het verschil maken. Ook nu worden we niet persoonlijk ontvangen maar het verschil is dat we een soort ontbijt-decor betreden.

We zoeken een tafeltje uit en er staat al een thermoskan klaar voor de koffie. Mooi bestek met kop en schotel waar een kopje koffie beleving mee opwekt. Het buffet is niet groot maar er staan mooie schalen met glazen vitrines met vijf soorten kaas, vijf soorten vleeswaren en twee soorten vis waaronder zalm en makreel. Er is ook een mat brie en diverse kleine glazen schaaltjes om jam in te scheppen. Twee vers gebakken soorten brood met verse Duitse broodjes. Een gekookt ei met roer ei en diverse gebakken worstjes met uitgebakken spek. Ook twee soorten vruchten sappen (niet vers) met daarnaast een toaster en een thee opstelling. Van alles een paar plakjes of een klein schaaltje dat telkens gedurende het ontbijt wordt aangevuld. Wanneer gasten een gebakken eitje willen is dat geen enkel bezwaar. Regelmatig komt er een gastvrouw langs om te vragen of alles naar wens is. Tijdens ons ontbijt worden door de lokale bloemen leverancier de “glaasjes met paaseieren” omgewisseld voor een “roos met enkele groen accenten en een kaarsje” ter aankleding. De prijs voor een twee persoonskamer is € 75,- en voor het ontbijt is € 8,- p.p. gerekend. De prijs-kwaliteit is zowel voor de hotelkamer alsmede het ontbijt goed.

Het resultaat van dit ontbijt is ruim voldoende met een 7,75.

Onze algemene indruk
Een goed hotel dat zowel voor de zakelijke markt als de recreatiemarkt geschikt is. Het restaurant doet het ook zonder de hotelfunctie goed en is de volgende ochtend ook uitstekend geschikt als een sfeervolle ontbijtzaal. Hoe kan het toch dat juist bij de Duitse Hotels vooral veel aandacht is besteed aan de kwaliteit van de gebruikte materialen en accessoires? Men kiest eenvoudigweg niet voor “rommel” of een “B” kwaliteit zoals zo vaak bij ons het geval is. Een nadeel is ook dat je genoeg voorbeelden tegenkomt van familiehotels waar de tijd heeft stilgestaan lijkt het wel. Maar ondanks dat klopt het wel ondanks dat het gedateerd is en is beslist geen vergane glorie. Wat een prima bijkomstigheid was dat wij gratis konden parkeren en onbeperkt wifi.

www.hotel-am-molkenmarkt.de

Uitslag ontbijt experience tot nu toe
Hotel Molkenmarkt 7.75
Fletcher Hotel Rooland 6.5

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur

PS: De kop is eraf
We hebben zojuist onze tweede experience met u gedeeld. Weet u ook een mooie ontbijt locatie of wilt u zelf dat wij eens komen “ontbijten”? Meld u dan via onze Facebook pagina. Hier zullen wij onze ervaringen met u delen en de resultaten presenteren. Immers: het ontbijtje is de start van weer een nieuwe dag vol belevenissen.

Het eerste ontbijt was bij Rooland Arcen- Fletcher Hotel en binnenkort zullen wij onze ontbijt ervaringen delen van Bilderberg Kasteel Vaalsbroek, CenterParcs Vossemeren België en wie volgt…………….?

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.