Steeds meer ondernemers laten zich inspireren door trends en ontwikkelingen in andere landen. Een reis naar Orlando, Dubai of Singapore is zo gemaakt en biedt tal van succesvolle voorbeelden waarmee u uw vakantiepark nog aantrekkelijker kunt maken. Maar zijn deze concepten wel één op één te kopiëren in Nederland of lokaal in uw regio?
Afhankelijkheid van de regio neemt toe
We weten allemaal dat we op zoek moeten naar onderscheidend vermogen om nog op te vallen in de concurrentiestrijd om de aandacht van de consument. Maar waarom is dit onderscheidend vermogen in de praktijk nog maar bij weinig vakantieparken terug te vinden? Het recreatie-aanbod lijkt te veel op elkaar, met als gevolg dat we steeds vaker alleen nog maar kunnen concurreren op prijs.
Door het enorme aanbod aan vermaak en accommodaties in Nederland zal de regio een toenemende invloed krijgen op het voortbestaan van een recreatiebedrijf. Concepten die lukraak worden gekopieerd of zonder rekening te houden met lokale gegevens, zijn gedoemd te mislukken. Kennen we nog de eerste Angry Birds speelconcepten in Nederland? Of attractiepark Yumble, gebaseerd op de trends en ontwikkelingen in Amerika? En zo zijn er nog tal van voorbeelden.
Hoe weet je of een investering succesvol zal zijn?
Juist een analyse op de omgeving kan perspectief bieden op mogelijke succesvolle initiatieven. Steeds meer bedrijven zijn immers in de schouderseizoenen afhankelijk van de regio. Gegevens over het inkomensniveau van inwoners kunnen zomaar heel bepalend zijn voor het type voorziening dat succesvol kan zijn in een gebied. Wordt het een pannenkoekenrestaurant of juist een chique restaurant?
Een investering in een indoor speeltuin moet vooraf gegaan worden door de vraag of de doelgroep kinderen in de regio wel aanwezig is. Ook reisbereidheid en het verzorgingsgebied kunnen bepalend zijn voor de schaalgrootte van een investering. 10.000 inwoners op een kwartier rijden vergt een andere investering dan 90.000 inwoners op dertig minuten afstand. Juist deze omgevingskenmerken zouden leidend moeten zijn in het investeringsbeleid van ondernemingen.
Wat is de beste innovatie?
De beste innovatie is er dus één die aansluit op de omgeving waarin uw bedrijf gelegen is, nu en in de toekomst. We kennen al de PPS-constructies bij diverse recreatiebedrijven als het gaat om zwembadvoorzieningen. Maar ook samenwerking met collega ondernemers om tot een mix van aanbod aan activiteiten en voorzieningen te komen leidt steeds vaker tot succes.
Onderscheidend vermogen hoeft niet direct binnen het eigen bedrijf gevonden te worden. Juist het leren van andere bedrijven en het kijken naar uw eigen regio kan inzichten bieden in waarin u als ondernemer onderscheidend kunt zijn.
Wij kunnen u helpen bij het denken in innovatiekansen voor uw bedrijf. Niet alleen beschikken wij over landelijke benchmark gegevens maar juist ook over lokale informatie. Wilt u meer weten? Meld u dan via info@pleisureworld.nl.
Susanne Giesbers, recreatieadviseur & benchmark specialist
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
In het najaar van 2017 organiseert Pleisureworld de Vakdag Zet je regio op de kaart, waarin het thema ‘samenwerken in de regio’ uitgebreid aan bod komt. Nu alvast uw interesse kenbaar maken kan via info@pleisureworld.nl
[/column]