Op bezoek bij Fien & Teun, Familie Resort Molenwaard

Een Disneypark beleving in de Hollandse polder

Familie Resort Molenwaard is het broertje, of zusje zoals je wilt noemen, van Avonturenboerderij Molenwaard; dagrecreatie op zo’n vijftien minuten rijden van het Familie Resort Molenwaard. Een bezoek hieraan is inbegrepen bij een overnachtingsarrangement.

Dit was het eerste vakantiepark in een reeks van 39 vakantieparken die wij (deskundige jury) zullen testen komend jaar! Wij slapen in een 10 persoons huisje ‘Pim de Hond’. De prijs voor een midweek is € 711,- voor periode 19 t/m 23 juni en daarmee een van de voordeligste opties! Ik ben er op bezoek als opa, samen met oma, drie klein kinderen Levy & Sep 3 jaar oud, Fedde van 4 (zie foto) en hun ouders Denise en Stefan. Een beter testteam kan je je niet voorstellen. De toon van een totaalbeleving wordt al gezet met de TV-helden Fien & Teun.

Het aanbod accommodaties is zeer gevarieerd en gericht op families met kinderen tot 8 jaar. Vooral de Fien & Teun-boerderijtjes zijn zeer in trek, vertelt eigenaar Michael van Hoorne. “Die zijn heel erg in trek. Niet zo vreemd, want Fien & Teun vormen het hart van de aantrekkingskracht van het park. Daar komt onze fanbase op af. Al voor het tweede jaar na opening zitten wij nu boven de prognose die we gesteld hadden. Wij gaan dus ook uitbreiden met nieuwe attracties zoals een indoor waterspeeltuin die binnenkort geopend zal worden. Bij de start hadden we nog het idee dat we ons op meerdere doelgroepen moesten richten om de bezetting jaarrond op niveau te houden. Dat blijkt eigenlijk helemaal niet nodig. Ook zonder de aanvullende doelgroepen, zoals senioren en vissers, hebben we jaarrond een uitstekende bezetting. Mede vanwege de jaarrond populariteit worden de Glamping tenten binnen twee jaar alweer vervangen door accommodaties die ook in de winter verhuurbaar zijn.”


De receptie verdwijnt, of toch niet

Jaren terug riep ik al dat de receptie zou (moeten) gaan verdwijnen. Deze heeft geen enkele functie in het belevingsverhaal wanneer je een accommodatie huurt voor vakantie. Bij Familie Resort Molenwaard is dat allemaal anders. Zodra je komt aanrijden is alles erop gericht jouw als gast persoonlijk te onthalen en vooral de kinderen als de hoofdrolspelers ‘in the picture’ te zetten. Zelden heb ik zo’n leuke en duidelijke receptie ontvangst gehad op traditionele wijze! Ook de aandacht voor kinderen is er en zij worden allemaal persoonlijk aangesproken. Met een bundel papier met informatie krijg ik een ouderwetse sleutel en park plattegrond om daarmee naar ons vakantiehuis ‘Pim de Hond’ te rijden. Jammer dat het verkeer op zo’n kinderpark zo dwingend het beeld bepaald. Hier zou juist een autovrij park moeten zijn ontwikkeld. Wat ik ook al een paar jaar vertolk is dat dit park zich in het rijtje schaart van Disney-Plopsa- en de Dutch Avonturenboerderij Molenwaard. De schaal waarop op alles zich afspeelt kan dan wel niet vergelijkbaar zijn, maar Disney en Plopsa hebben er een collega bij!


Entertainment en theater bepalen dagprogramma

We gaan klompen verven, dieren knuffelen, naar een pyjama party, cowboy feest en de grote Fien & Teun parade. We ontbijten met Mike & Mollie, eten het BoerenBuffet, stappen op de paardentram en de kids spelen met water en in de Speelschuur! Een bezoek aan Avonturenboerderij Molenwaard is inclusief! Michael plant alweer verder vooruit en heeft daarbij een droom voor ogen: “Wij zijn van oorsprong een theaterbedrijf en ik wil dolgraag een eigen theater op het terrein realiseren. Daar kun je dan de echte grote showvoorstellingen organiseren, en na afloop ‘in de beleving’ blijven logeren. Op het Familie Resort voeren de karakters van Fien en Teun nu nog de boventoon. Ik wil in de toekomst meerdere zones met diverse belevingen maken. Daardoor kun je vaker terugkomen en telkens een nieuwe belevenis meemaken. Het creëren van nieuwe Intellectual Property (IP), staat overigens ook hoog op de agenda bij het moederbedrijf van Van Hoorne. Deze nieuwe karakters worden dan weer ingezet om de diverse onderdelen (o.a. theatershows, vakantiepark, dagattractie Avonturenboerderij) van het bedrijf te verrijken en te voorzien van steeds weer nieuwe content.”

“Vakantiepark wordt attractiepark en attractiepark wordt vakantiepark”
Ook deze uitspraak komt van mij persoonlijk en was meer dan tien jaar geleden de titel voor een van mijn blogs. Je ziet hier overeenkomsten met collega’s als Plopsa, Slagharen, Disney, Efteling en in kleiner verband gaan we straks nog veel meer campings en vakantieparken zien die deze weg in slaan. Een second gate, tweede park Avonturenpark Molenwaard, koppelen aan dit Familie Resort is een extra reden voor gasten om te boeken. De doelgroep vindt in mijn omgeving de prijzen aan de (te) hoge kant maar voor een bijzondere beleving wil men hiervoor sparen en hun kroost deze ervaringen laten meemaken. Opvallend en positief zijn op dit Familie Resort; *Super Warm Welkom, *Incheck procedure sfeervol, met allure en kernachtig juiste informatie, *Housekeeping in eigen beheer, *Wauw factor, aardige medewerkers met opvallende ‘stage présence’, *360 immersive experience. Wat minder zijn de retail opties van de merchandising wat een onlosmakelijk geheel is met de beleving, de gastronomie als supermarkt, cafetaria en overige horeca die zijn onderbelicht. Hier zie je dat men alles in eigen beheer wil uitvoeren en niet over de juiste ervaringen beschikt. De kracht door de hele organisatie is de betrokkenheid om elke dag plezier te maken. Zelfs de parade op het eind van de dag en de groeten van Mike en Molly tijdens het ontbijt ontbreken niet.

Meer over Vakantiepark Molenwaard

Deze vakantieparken zijn tot op heden bezocht; ParcGranuenta – Vakantiepark Molenwaard – Cuber Suites Veluwe – PUUR Exloo – Dormio Resort Nieuwvliet-Bad – Hof van Saksen – Warredal – Archeon

Auteur: Hans van Leeuwen – dwarsdenker
Trendwatcher, Leisure Expert, Conceptontwikkelaar & Adviseur in Recreatie & Toerisme Pleisureworld

 

Gekozen door de jury in de longlist: ‘Top 10 Meest innovatieve vakantieparken in de Benelux’

De 39 parken uit de longlist wordt gevraagd om hun medewerking om juryleden hun park te laten zien en beleven. De ervaringen van deze bezoeken worden gedeeld in diverse vakmedia. (w.o. Pretwerk.nl, NRIT Media, en Recreatief Totaal). De beoordelingsperiode loopt van juni 2023 t/m mei 2024. De verkiezing vindt plaats door een vakjury, die de vakantieparken niet alleen beoordeeld op consumentenwaarderingen, maar ook op bijzondere concepten en innovatie in de bedrijfsvoering. De bedrijven die in aanmerking komen voor deze prijs een voorbeeld voor andere ondernemers in de verblijfsrecreatie.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.