“Als je het in Nederland niet verdiend, heb je internationaal niets te zoeken.” Deze stelling gooide Hans van Leeuwen tijdens de Pleisureworld Toppartner bijeenkomst op tafel, vorige week donderdag 9 juli. Bijna alle Toppartners konden hierop ja-knikken. En zeker deze crisistijd geeft maar weer aan dat Nederland dé markt is om voor je marktaandeel te vechten. Een crisis zorgt ervoor dat je anticyclus weer even een herstart moet maken. Echte winnaars, zowel recreatiebedrijven als onze Toppartners, blijven echter nu investeren!
Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland zijn onder onze partners grote afzetmarkten bij Family Entertainment Centers, Vakantieparken en Campings. In deze landen vallen deze zomer door wegblijvende toeristen erg harde klappen met economische gevolgen. Die gevolgen gaan we als toeleveranciers in de recreatiesector de komende jaren merken. Cijfers uit het verleden laten zien dat Zuid-Europese landen conjunctuurgevoeliger zijn dan onze eigen Nederlandse economie. Een visie op het herstel van deze afzetmarkten is dan ook nodig. Hans van Leeuwen adviseert onze Toppartners daarom om weer in ons eigen land te innoveren. Waarom? Hans geeft vier goede redenen met praktijkvoorbeelden van onze Toppartners.
1e Geld om te investeren (of bezuinigen)
Allereerst gaat de Nederlander er gemiddeld vijf keer per jaar op uit voor een korte trip. Nu we in ieder geval komende jaar (en waarschijnlijk ook komende jaren), vaker in Nederland blijven, kunnen recreatiebedrijven weer snel geld verdienen. Geld dat óók geïnvesteerd zal worden. In de provincie Drenthe is er daarnaast een subsidiepot van 1 miljoen beschikbaar om recreatieve bedrijven te helpen innoveren in deze crisistijd. Ondernemers kunnen 50% van de kosten daarmee dekken. Investeren kan juist ook omdat op het vakantiepark of de camping geld bezuinigd moet worden op personeelskosten. In dat laatste geval hebben twee van onze partners al mooie voorbeelden.
Voorbeelden van onze partners: innovatie zonder personeelskosten
Onze nieuwe toppartner Amusumentprof levert bijvoorbeeld speeltoestellen met een lange levensduur, weinig onderhoud, nauwelijks personeelsbezetting en toch een grootse uitstraling! Als showcase staat er een nieuw klimpark op het BillyBird park Hemelrijk.
Een tweede voorbeeld om toch te innoveren zonder extra personeelskosten is de Karaoke Kabin van onze partner Sunvig. Na de enorme opkomst van de Escape Rooms, een markt die nu verzadigd is, de kamer uitgespeeld en soms arbeidsintensief, is een zelfsupporting karaokekamer “the next big thing”. In Azië zijn karaokekamers al gangbaar als onderdeel van het leisure aanbod. Door succes van onder meer de app TikTok, is deze nieuwe attractie een echte eigentijdse aanwinst voor arcadehallen, vakantieparken en pretparken. Er is geen personele begeleiding nodig die de gast een onvergetelijke beleving geeft die ook nog eens makkelijk te delen is op sociale media.
2e De Benelux is groot genoeg!
Als tweede reden om juist nu in Nederland is de investeren is de marktomvang. Met ruim 9000 Nederlandse campings die meer dan 10 kampeerplaatsen aanbieden en 3000 campings die er meer dan 250 hebben, is de markt van campings in Nederland al enorm. En daar komen de vakantieparken en dagrecreatieparken nog bij! Er worden komend jaar nog volop nieuwe parken geopend. Landal opende er dit jaar al twee en heeft er nog vier in aanbouw! Neem daarbij ook nog België en Luxemburg en de afzetmarkt is binnen enkele uren rijden enorm!.
Voorbeelden van onze partners: prestige projecten in de Benelux
Partner Sidijk opent dit jaar het 3e trampolinepark Jump Sky van maar liefst 3000m2 in het Belgische Aalst. Het park krijgt net als de vestigingen in Gent en Lochristi een opblaasbaar stormbaanparcours en enorme reeks trampolines. De eigenaren van het trampolinepark volgde in België de Nederlandse trend en opende de eerste vestiging in 2016. Kinderen tot 25 jaar en vooral ook volwassenen komen zich hier helemaal uitleven.
In samenwerking met Bosbad Putten, dat al 70 jaar bestaat, heeft Van Egdom een spiksplinternieuwe wildwaterbaan gebouwd die op vrijdag 10 juli officieel opende. Een miljoenenproject waarbij de gemeente de voornaamste investeerder was. Zo’n
180 kubieke meter water gaat er per uur door de 110 meter lange baan denderen. Er is een speciale duurzame waterpomp aangebracht. Thijn had de primeur om deze baan te testen. Bekijk de video hier: https://youtu.be/InyNuImpPcs
3e Van product denken naar concept denken
De thuismarkt daagt bedrijven uit om van ‘product denken’ naar ‘concept denken’ over te gaan. Wat kunnen we vanuit onze kennis en expertise bijdragen om tot nieuwe leisure concepten te komen? Het verhaal staat daarbij voorop, gevolgd door de beleving. Nederland is de ultieme speeltuin om nieuwe concepten te testen. Zo ziet ook onze partner Yalp dit. Want kinderen die zich langer in de speeltuinen vermaken, zorgen voor gegarandeerd hogere omzet in de horeca door de ouders.
Voorbeelden van onze partners: concept denken
Vanuit het ontwerpen van speeltoestellen maakte Yalp de transitie naar het vraagstuk: hoe krijgen we kinderen van achter gameconsoles naar buiten? Hier is onder meer de interactieve Sutu voetbalwand voor gemaakt en geplaatst op Center Parcs parken. Kinderen kunnen een balletje trappen en in combinatie met de app een internationaal voetbaltoernooi spelen. Door integratie van de app is het gebruik van de voetbalwand op Center Parcs parken met 15 uur per week toegenomen!
4e Nederland is de showcase
Ervaringen uit het verleden, bieden in dit geval wel garantie voor de toekomst. Want als vierde punt voegt Hans van Leeuwen toe: “Als er nu geïnnoveerd wordt in eigen land, met nieuwe producten en opstellingen, komen ‘Frankrijk’, ‘Spanje’ en ‘Italië’ weer shoppen in Nederland.” Tijdens de Toppartner bijeenkomst werd dit volmondig beaamd. Samen met onze partners gaan we stappen maken voor meer innovaties, concept denken en content maken en verspreiden over alle innovaties die er al zijn.
Blijf op de hoogte van de laatste innovaties
Benieuwd naar de innovaties, trends en noviteiten van het moment? Via je mailbox krijg je innovaties van onze Toppartners 1x per maand binnen via een exclusieve Innovatie E-Mail Nieuwbrief.
Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
Pleisureworld
Contact : Hans van Leeuwen
mobile : +31 (0) 653394506
e-mail : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
Skype : hansvanleeuwen1958
web : www.pleisureworld.nl /
PS: Ook Toppartner worden?
Ook geïnteresseerd om Toppartner van Pleisureworld te worden? Neem contact met ons op