Opkomst van publiek-private samenwerking (PPS)

350.000 bezoekers Subtropisch Zwemparadijs Rozebroeken, Gent België

S&R ontwerpt, bouwt en exploiteert multifunctionele sport- en recreatiecentra volgens een uniek concept. Via publiek-private samenwerking (PPS) met steden en gemeenten heeft de S&R Group diverse exploitaties in beheer. Het eerste complex waarmee de S&R Group startte was in 2003 met de S&R Dommelslag. Daarna volgde S&R De Waterperels in Lier (2006), S&R Piscine Du Grand Large (2011) in Mons (trendsetter op ecologisch gebied), S&R Rozebroeken in Gent (grootste stedelijk recreatiebad van Vlaanderen) en S&R De Meerminnen (2013) in Beveren. Voor 2015 staan maar liefst drie nieuwe zwembaden op het programma in de plaatsen Brugge, Westerlo en Hasselt.

S&R opereert als groep en houdt zich bezig met het realiseren en exploiteren van aantrekkelijke en betaalbare zwembaden en sportcomplexen met een totaalaanbod voor iedereen. Ook in Nederland kennen we dergelijke constructies, onder andere bij Vakantiepark Marveld Recreatie. Dit keer nemen wij een kijkje bij onze zuiderburen en gaan wij in gesprek met Philippe De Cock, centrummanager van S&R Rozebroeken.

S&R Rozebroeken Outdoor Speeltuin – Finse Piste – 50 m bad – Warme lagune – 3 sauna’s – Stoombad – Hammam –Dompelbad – Vuurbad – 2 buitenbaden waarvan een 365 dagen geopend – Buitenwaterspeeltuin – Peuter-en kleuterbad – Golfslagbad – 3 wildwaterbanen – Bandenglijbaan – Snelle glijbaan

Zwempaleis of multifunctioneel sportcentrum?
“Met het zwembad S&R Rozebroeken hebben wij een ambitie om beiden te zijn, met een uitgebreid aanbod en gedifferentieerde tarieven  voor de verschillende doelgroepen. Onze primaire doelgroep voor het subtropisch zwemparadijs zijn gezinnen met kinderen. Daarnaast hebben we doelgroepgerichte acties voor senioren, studenten, scholen en bedrijven. We hebben als Gents subtropisch zwemparadijs een eigen reclame en promotiebeleid. Ons verzorgingsgebied is de provincie Oost-Vlaanderen met een focus op Gent en de regio. Jaarlijks komen er meer dan 350.000 recreanten. Vooral de peuterbaden en de wildwaterbanen behoren tot de belangrijkste trekkers.

Onze horeca maakt wezenlijk onderdeel uit van de exploitatie en gebeurt in eigen beheer waardoor we direct invloed kunnen uitoefenen op de uitvoering. Ook de schoonheidssalon waar wij met goede producten werken is in eigen beheer. Als subtropisch zwemparadijs zijn wij beslist geen valse concurrentie, aangezien recreatieve investeringen vanuit een privé instelling gebeuren. De publieke overheid geeft slechts een jaarlijkse donatie voor gebruik van de sportieve infrastructuur (ten behoeve van scholen en clubs). S&R Rozebroeken is daarmee een mix van publiek-privaat en zowel commercieel als een publiekelijk.”

Past een schoonheidssalon & wellness in een openbaar zwembad?
“Sinds de opening van ruim twee jaar terug zijn er al meer dan twee miljoen bezoekers de poorten gepasseerd. Ook de bezoekers aan de wellness en schoonheidssalon maken hier onderdeel van uit. De sauna en het wellness gedeelte zijn alleen met badkleding toegankelijk en door de week hebben wij speciale tijden ingeruimd voor exclusieve toegang tot deze voorziening. Drie keer in de week zijn er speciale doelgroepen waaronder ‘Only Ladies’.

Normaal kan men een combiticket kopen van € 9,90 per persoon en heeft men toegang tot het recreatief zwemmen inclusief sauna en wellness. Op de beperkte tijden dat de centrumvoorziening exclusief is geopend (dus niet voor het publiek zwemmen), betaalt men € 15,-. Vijftigplussers slechts de helft. Al met al een betaalbare voorziening. We merken duidelijk dat we een totaal andere doelgroep bezoekers aanspreken.

In totaal staan er zo’n vijftig vaste medewerkers op de payroll die bij evenementen worden aangevuld met flexwerkers. Het komt bij evenementen vaker voor dat er wel meer dan duizend bezoekers in ons centrum actief zijn. Dan is het bedrijf ook op volle sterkte en lopen er meer dan zestig medewerkers rond, aangevuld eventueel met externen. Dat zijn de speciale evenementen organisatiebureaus die bij bijvoorbeeld het ‘Moorddiner’ faciliteren voor de zakelijke markt.

Waar we nu voornamelijk op gaan sturen is een optimalisatie van de daluren en verhoging van de average spending van bezoekers. Ook staat de verbetering van de website op het programma, zodat we beter kunnen inspelen op de dynamiek van het veelzijdige Rozebroeken.

Het beste bewijs dat we spreken over een commerciële bedrijfsvoering kan wel opgemaakt worden uit het feit dat het restaurant tot wel 01.00 uur ‘s nachts geopend is.” Iets wat we uiteraard van onze bourgondische zuiderburen mogen verwachten. “Bij ons is er beslist geen ambtenarij en geldt het motto work and play hard!”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Philippe De Cock – Centrummanager S&R Rozebroeken – www.sr-rozebroeken.be

PS: Op bezoek bij S&R Rozebroeken en meer inside informatie over de S&R Group? Ga dan mee op de #2daagse Waterfun Experience Tour op dinsdag 10 en 11 februari 2015.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.