“Overschot aan recreatiebedrijven dreigt”: waar of niet waar?

Mijn oog viel op een oproep van Jong RECRON: “Het is Twee voor Twaalf in de recreatiesector. Wij dagen iedereen uit tot een reactie om samen in verbinding te komen over dit onderwerp”. Deze uitnodiging is te lezen in een prikkelende column die Jong RECRON heeft geplaatst op haar platform van de brancheorganisatie. Het onderwerp: de komende tien jaar zien zij een enorm overschot ontstaan van recreatiebedrijven op de overnamemarkt. Daarom roept Jong RECRON ondernemers en eigenaren op tot actie. Wie mij kent, weet dat ik deze uitnodiging niet aan mij voorbij laat gaan! In een e-mail heb ik hen reeds laten weten dat ik ze graag wil bijstaan in hun zoektocht naar een veranderende aanpak.

Even Pleisureworld bellen

Vreemd dat wij bij Pleisureworld nog geen telefoontje of uitnodiging ontvangen hebben. Zijn wij niet juist diegenen die jarenlang op deuren rammelden en recreatieondernemers een spiegel voorhielden? Zijn wij ook niet de initiatiefnemers geweest van het eerste netwerkevent, samen met de RECRON en KHN, bij Edda Huzid in Voorthuizen? Heeft Pleisureworld niet met Hennie van der Most de basis gelegd van de o zo succesvolle Recreatievakbeurzen? Hebben wij niet met ons vakblad Recreatief Totaal een ander geluid laten horen? Welke recreatieondernemer is niet met ons mee op inspiratiereis geweest. Of op training voor online marketeer. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Wij gaan op de stoel van de ondernemer zitten en helpen met onze adviezen op de vlakken waarvan de traditionele adviesbureaus net even geen kaas hebben gegeten.

Tijd dat de oude meuk verdwijnt

De oproep van Jong RECRON kan ik begrijpen. Een succesvol recreatiebedrijf vereist tegenwoordig meer vaardigheden dan toen de ‘oude rotten’ er ooit mee begonnen. De tijd dat in april de slagboom werd geopend en de campinggasten vanzelf kwamen is lang vervlogen. Het ziet ernaar uit dat het jammer genoeg voor veel bedrijven zelfs al twee óver twaalf is. In heel veel gevallen heeft men zelf deze situatie gecreëerd. Te vaak hebben recreatiebedrijven voor gemak gekozen door chalettering (jaarplaatsen). En neem het praktijkvoorbeeld van de Vitale Vakantieparken: tien jaar lang praten organisaties op de Veluwe al over dit project maar nog steeds is er geen voortgang?

Samenwerken en leren van elkaar

Al bijna 15 jaar geleden voorspelden wij dat de camping zou veranderen in een pretpark. Het bewijs ziet u bij Hof van Saksen, De Beerze Bulten, Julianahoeve, Marveld Recreatie, Bungalowpark Hoenderloo. Weet u dat wij ook deze bedrijven adviseren? Er zijn ook nieuwkomers van buiten de sector die wel succesvol zijn. Droomparken en EuroParcs laten zien dat het ook anders kan.

De attractiewaarde moet omhoog en een duidelijke positionering wordt vereist. Traditionele campingbedrijven moeten sneller verbreden en zich meer richten op de regio. Er moeten meerdere inkomstenbronnen worden aangeboord en andere verdienmodellen ingezet. De ‘oude generatie’ moet eerder een stap terug doen en de jeugd de ruimte geven. Die weten sneller mee te gaan in de huidige eisen van de gasten.

innovatie op het strand met nieuw strandhuisje
Innovatie maakt het verschil – Strandweelde – Camping Zonneweelde

Is er een oplossing?

Elke situatie staat op zichzelf en een integrale oplossing voor het probleem dat Jong RECRON schetst is er dan ook niet. Er is wel zoiets als een organisch proces waarbij de onderkant van de markt zichzelf doet opheffen. Dat proces moet in feite door de sector worden versneld door kapitaal én energie vrij te maken. Ik zie dat voor me door middel van echte samenwerking, door de komst van een “campingketen” en de herintroductie van een classificatiesysteem voor de consument.

Nog geen reactie!

Bij de oproep van Jong RECRON was geen afzender vermeld; je dus kunt afvragen wie de afzender was van deze oproep? Vreemd dat ik nog geen enkele reactie heb mogen ontvangen. Ik zou graag een keer helpen met een brainstormsessie. Innovatie komt echt van buiten de sector. De vele adviesorganisaties en instanties die bogen op een jarenlange traditie met deze problematiek zijn zelf onderdeel van het probleem. Je kunt je als recreatiebedrijf afvragen waar je adviezen en kennis vandaan moet halen. Het is tijd dat men beseft dat we terug moeten naar de basis waarbij de gast weer centraal staat, maar wel in een setting anno 2020!

Vorige week, tijdens een van de vele optredens in het land ten overstaan van tientallen recreatieondernemers, gooide ik ongenuanceerd de stelling door de zaal: “De recreatieondernemer is lui”. Wat ik bedoel is dat men bewust moet zijn de bakens te verzetten, te starten met omdenken en het bedrijf te kantelen van productgericht naar hospitality.

Kijk als recreatieondernemer vooral ook eens door een andere bril naar het eigen bedrijf en stel vast of het op uw bedrijf echt leuk is! Voor deze inspiratie en om kennis te delen met toppers uit de sector, organiseren wij de Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst.

Misschien dat er nog een belletje volgt?

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Adviseur

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.