Het platform waar je nog organisch in beeld komt bij je doelgroep
Online marketing is tegenwoordig onmisbaar, maar tegelijkertijd wordt het steeds ingewikkelder om je doelgroep nog zelf online te bereiken. SEO is een vak apart en op sociale media ben je overgeleverd aan algoritmes. Boekingsplatforms zijn een doorn in het oog van veel bedrijven, maar je ontkomt er haast niet aan om eraan mee te doen. Is het eigenlijk nog wel mogelijk om resultaat te halen uit online marketing zonder promoties op sociale media, betalen voor Google Ads of afdragen van veel te hoge commissie?
Wat als ik je vertel dat er een platform is met miljoenen gebruikers in Nederland die op zoek zijn naar inspiratie voor een volgende aankoop. Een website waar volgers voor jou als bedrijf niet zo belangrijk zijn en waar je nog eenvoudig kunt zorgen dat je in zoekresultaten verschijnt, zonder adverteren. Waar je content maandenlang actief blijft in plaats van luttele uren. Klinkt te mooi om waar te zijn? Toch bestaat het écht, en je kent het nog ook: dat platform is Pinterest.
Pinterestmarketing als dé trekker voor rechtstreekse conversie
Dat je Pinterest perfect kan inzetten als bedrijf is nog niet zo bekend. Veel mensen kennen Pinterest van het aanmaken van een digitaal prikbord en het zoeken van ideeën. Wat bedrijven en merken zich nog veel te weinig realiseren is dat je op Pinterest ook zélf content kan toevoegen. En aan die content (‘pins’) koppel je een url. Daar wordt het interessant. Want dat betekent dat jouw pins gevonden, bewaard én aangeklikt kunnen worden. En dat levert je dus rechtstreekse bezoekers op aan je eigen website.
Pinterest is geen social media, maar een zoekmachine
Pinterest wordt vaak ten onrechte in het rijtje van sociale media genoemd, maar het sociale aspect is hier niet zo belangrijk. Op Pinterest zoek je naar ideeën, die getoond worden in de vorm van afbeeldingen. Het is dus in feite een visuele inspiratiezoekmachine.
Word jij ook moe van de continue strijd om volgers? En van telkens maar weer moeten bedenken van nieuwe posts op sociale media, die al na een paar uur uit de feed zijn verdwenen? Dan is Pinterest een verademing. Content die je toevoegt kan door álle gebruikers worden gevonden. Je bereikt dus veel meer mensen dan alleen je eigen volgers. Bovendien blijven pins heel erg lang vindbaar.
In een vroeg stadium in beeld bij je potentiële gast
Pinterestgebruikers zijn actief ergens naar op zoek. En vaak heeft die zoekopdracht te maken met een toekomstige aankoop. Het is dan ook niet gek dat de aankoopintentie van ‘pinners’ veel hoger ligt dan op sociale media als Facebook en Instagram. Het is daardoor dé plek om al in de allereerste inspiratiefase in beeld te komen bij je doelgroep.
Twijfel je of jouw doelgroep wel aanwezig is op Pinterest? In 2019 had het platform in Nederland 3,5 miljoen actieve (=maandelijkse) gebruikers, waarvan zo’n 1 miljoen Pinterest gebruiken om inspiratie te zoeken voor hun vakantie. Wereldwijd heeft de pandemie ook nog eens voor een groei in gebruikers gezorgd.
Geef je online marketing een boost met Pinterest
Er is op Pinterest al veel inspiratie te vinden over reizen en dagjes uit, maar er zijn in Nederland nog maar weinig bedrijven in onze sector die Pinterestmarketing professioneel inzetten als onderdeel van hun online marketing. Daar ligt een enorme kans! Bedrijven in toerisme en recreatie beschikken vaak al over aantrekkelijke beelden en content. Het kost relatief weinig moeite om die in te zetten en daarmee op interessante zoektermen gevonden te worden.
Je moet het wel wat tijd geven om jouw content goed opgepikt te laten worden, maar als dit eenmaal begint te lopen, dan zal je zien dat Pinterest voor een continue stroom bezoekers naar je website zorgt. Pinners lopen een paar maanden voor op de tijd. Zeker wanneer het vakanties betreft: de eerste oriëntatie begint vaak al een paar maanden van tevoren. Dus wie nú begint met Pinterest, plukt daar het komend seizoen de vruchten van.