Pleisureworld bezocht onlangs twaalf unieke attracties en bezienswaardigheden dwars door Engeland: een reis die niet alleen een schat aan informatie heeft opgeleverd, maar ook volop inspiratie waar wij in Nederland ons voordeel mee kunnen doen. In de komende weken zullen wij een serie artikelen publiceren waarin we uitgebreid vertellen over onze ervaringen en de meest bijzondere lessen uitlichten. Alle locaties worden voorzien van een uitgebreide fotogalerij waar veel collega’s uit de branche zich door kunnen laten inspireren. De volgende locaties zijn allemaal door ons persoonlijk bezocht en het verslag van deze bezoeken komt uitgebreid aan bod: Leeds Castle – Kent Life – BaseJump – Willows Acivity Farm – 360 Play – Gulliver’s Resorts and the Adventurers Village – Liverpool Docks – Mattel Play! Liverpool – Chester Zoo – Blackpool City – Blackpool Pleasure Beach – Sand Castle Indoor WaterPark – BeWilderwood.
Veel indrukken en wijze lessen
De opzet bij het smeden van onze plannen was om zoveel mogelijk uit deze reis te halen. Het doel was om binnen een week maar liefst acht topbestemmingen te bezoeken dwars door Engeland. Wij (Hans van Leeuwen namens Pleisureworld en Walter Jonker van Pretwerk) hadden vooraf echter niet kunnen bedenken dat ons enthousiasme zo’n vlucht met ons zou nemen dat we uiteindelijk zelfs 12 super locaties hebben aangedaan – en dan tellen wij de bijzondere landmarks zoals een reuzenrad of zelfs het nieuwe Beatles Museum nog niet eens mee! Als een soort superhelden werden wij met open armen ontvangen; een bijzondere ervaring. Dat de Brexit ook zo zijn voordelen heeft merkten wij aan Pond die gedurende de reis steeds goedkoper werd.
Wie in de vrijetijdsindustrie een rol van betekenis wil spelen, kan veel leren van wat er allemaal in Engeland gebeurt. Gluren bij de buren zorgt voor inspiratie. Het is de bakermat van het internationaal toerisme: wat zich in de leisure industrie afspeelt, heeft heel vaak zijn oorsprong in het Verenigd Koninkrijk. Ook groeit het aandeel Nederlandse toeristen en zijn er dit jaar al 380.00 landgenoten voor een bezoek naar de andere kant van de Noordzee geweest. Andersom gaat het eveneens de goede kant op. De Efteling ziet in de Engelsen een serieuze nieuwe doelgroep; Holland kennen ze allemaal. Wie je in Engeland ook spreekt: iedereen is al eens in Nederland geweest of heeft plannen de komende jaren ons land te bezoeken. Wist u dat wij ons in Nederland laten beïnvloeden door concepten die zich in Engeland al jaren hebben bewezen? Denk maar eens aan Madame Tussauds, Ripley’s, Country Side Farm Activity Centers en de opkomst van de trampolineparken. Maar ook het gebruik van IP’s (Intellectual Properties) zoals Peter Rabbit en Pappa Pig is iets wat wij gekopieerd hebben, bijvoorbeeld Thomas de Trein of Sam de Brandweerman. Redenen te meer om hier onze inspiratiereis te plannen.
Dag 1: Leeds Castle – Kent Life – BaseJump
Leeds Castle: dit landgoed met kasteel, niet ver van Londen, kan subsidieloos opereren dankzij diverse inkomstenbronnen (onder andere entree, festivals, bootje, treintje, glamping, horeca, B&B, klimpark, segway verhuur…). Wat ons gelijk opvalt: parkeren is gratis, voor de kleinere attracties moet men bijbetalen. De druk bezette evenementenkalender met popmuziek, theater, dans en cultuur zorgt voor een constante stroom bezoekers die een entree kaartje kopen en waarbij het kasteel als decor dient.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Kent Life – boerderijattractie: een boerderij die is ingericht voor dagrecreatie zien we in Nederland nog niet al te vaak (kinderboerderijen daargelaten). Op deze oude moutboerderij is met relatief weinig middelen een veelzijdig aanbod ontwikkeld met speelzones, contact met dieren, een tearoom, workshops en dient zelfs als speciale trouwlocatie. Opvallend is dat de landbouwproducten nog steeds verbouwd worden en onderdeel uitmaken van de beleving.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Base Jump – trampolinepark: hoewel ook in Nederland intussen al diverse trampolineparken zijn geopend (en de komende jaren zien we hierin een opmars), zijn deze veelal maar kneuterig vergeleken met dit grote voorbeeld: Base Jump in Londen, met een oppervlakte van minimaal 10.000 m2. Daarnaast worden ook nieuwe attracties geïntroduceerd die aansluiten bij de sportieve doelgroep, zoals een Ninja Challenge en een Soft Play area voor de allerkleinsten. Maar er staan ook Jumpwedstijden en fittnessJump op het programma. Voor bijna elke doelgroep zijn er aparte trampolinethema’s zoals specifiek voor toddlers (peuters) en senioren. Uiteraard ontbreken de kinderfeestjes niet. De briefingroom met veiligheidsinstructies is een standaard situatie in Engeland bij een dergelijke activiteit. Niet onbelangrijk is het gebruik van muziek en de wijze waarop groepen door middel van een zelfde wristband een heel parcours krijgen voorgeschoteld.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Dag 2: Willows Activity Farm – Gulliver’s Resorts and Adventurers Village – 360 Play
Willows Activity Farm: het boerenbedrijf is de basis voor deze dagattractie. Zo rijdt er een boerenkar over het land en is er een geitenwedstrijd waarbij de kinderen geheel volgens Engelse traditie op geiten kunnen wedden. Het meest opvallende zijn de themaweken van bijvoorbeeld de pumpkins (pompoenen). Geen Halloween, de doelgroep bestaat immers uit kleine kinderen. Nee, men mag gedurende deze twee weken de pompoenen plukken van het land. We schreven al eerder over de investering van 1 miljoen pond in thematisering en introductie van Peter Rabbit (Intellectual Property). De gedetailleerd uitgewerkte huisstijl zorgt voor een professionele uitstraling. Je vindt hier geen kermisattracties, maar activiteiten die dicht bij het DNA van de boerderij blijven. Aan de basis staat het creatief team van Lapsett dat ook een Yalp Sonar in de masterplanning heeft opgenomen. Het meest unieke zijn hier de themarooms waar kinderen in de rol van de bakker, timmerman, brandweerman of ziekenbroeder kruipen. Deze laatste ontwikkeling zal ongetwijfeld in Nederland terrein winnen.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Gulliver’s Resort & Adventurers Village: deze regionale attractie is opgesplitst in een aantal onderdelen waarvoor afzonderlijk entree wordt geheven: Gulliver’s Land Theme Park, Dinosaur & Farm Park, waterpark Splash Zone, indoor Nerf Zone, high ropes attraction SFear en het Burtonwood Heritage Centre gecombineerd met een dino gethematiseerd vakantiepark. Een goed voorbeeld van de ontwikkeling dat kleinere regionale dagattractieparken glamping combineren met hun bestaande aanbod. Dankzij het pretpark bestaande uit vier verschillende thema’s kunnen de verblijfsgasten elke dag iets anders beleven.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
360 Play – indoor speelparadijzen zijn natuurlijk niet nieuw. 360 play is echter een keten van bedrijven die de juiste snaar weet te raken. Met het toevoegen van enkele grotere attracties en een rollenspel-winkelstraat wordt het onderscheid gemaakt. Een outdoor gedeelte is inmiddels toegevoegd. Big Data heeft hier zijn nut al bewezen: bezoekers registreren zich bij binnenkomst, bij vertrek en ook bestellen in de horeca kan dat alleen met de klantenkaart. Zo worden alle gegevens van de bezoekers vastgelegd met betrekking tot de verblijfsduur, consumpties en waar hij vandaan komt. Op basis van deze gegevens opent eigenaar Duncan Phillips binnenkort zijn vijfde 360 Play. De beste locatie is gekozen na analyse van de data! Een dergelijk volgsysteem zal ongetwijfeld ook binnen de Nederlandse recreatie meer terrein winnen. In Amersfoort bij SuperFun hanteert men overigens ook al enkele jaren zo’n klantenkaart.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Dag 3: Liverpool Docks – Mattel Play – Chester Zoo
Mattel Play: speelgoedfabrikant Mattel heeft in de gerenoveerde docks van Liverpool (een levendig toeristengebied) een indoor dagattractie ontwikkeld. Centraal daarin staan Mattel’s bekende merken zoals Bob de Bouwer en Thomas de Trein. De toekomst zal uitwijzen of dit ook internationaal zo’n succes zal worden. It’s all about the brands. Hier is het een daverend succes voor de opa’s, oma’s en de ouders die trots zijn op hun (klein)kinderen die met de brandweerhelm van Sam achter het stuur springen. De herkenning van de televisiehelden is de kracht van het concept, echt spelen is echter heel beperkt en de spanningsboog is van korte duur. Als ze eenmaal in de hoofdrol zijn, is de lol er al gauw weer af. Het is geschikt voor de allerkleinsten met een maximale leeftijd tot zo’n 6 à 7 jaar. Dat kan alleen succesvol zijn op een toplocatie met veel traffic. In Nederland is er ruimte voor zo’n dergelijke Brand Store. Er zijn maar twee van deze Mattel Play locaties ter wereld. Wij hebben als een van de weinige nu zowel de locatie in Liverpool als aan de City Walk te Dubai bezocht.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Dag 4: Blackpool City – Blackpool Pleasure Beach
Blackpool City: bij het horen van de naam van de Engelse badplaats Blackpool had ik meteen de associatie met de mondaine badplaats in ons land Bloemendaal aan Zee, voornamelijk door de historische betekenis van deze badplaats voor de Engelsen aan het begin van de vorige eeuw. Ik geloof niet dat er in de tussentijd veel is veranderd; het was niet alleen een deceptie maar bovenal een grote troep. De gokhallen waren overbevolkt, zelfs door kleine kinderen, die er tot 12 jaar gratis kunnen eten. Het leverde ons een schrikbeeld op dat veel toeristische destinaties boven het hoofd hangt als men daar geen beleid op los laat. De boulevard wordt overheerst door de gokhallen en goedkope eettentjes. Hotels en restaurants moeten sterk op prijs concurreren en teveel bedrijven liggen er verloederd bij. Zelfs de aanwezige kwaliteitsketens (zoals Ripley’s) kunnen er niets van maken. We vernamen dat 10 kilometer zuidelijker, in het plaatsje Lytham, wel volop wordt geïnvesteerd in een badplaats met een luxere uitstraling. Is dit een teken dat Blackpool door veel ondernemers is opgegeven?
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Blackpool Pleasure Beach: een andere mysterieuze bestemming in de badplaats is het beroemde Blackpool Pleasure Beach, met ooit bijna vijf miljoen bezoekers. Dit familiebedrijf is het grootste Britse attractiepark dat echter meestal niet in top overzichten van de Europese parken terugkomt. De bezoekersaantallen (5 à 6 miljoen) zijn namelijk lastig te vergelijken omdat ook een toegangspas beschikbaar is voor ‘non riders’, waarmee je geen toegang hebt tot de attracties. Het park is in 1896 opgericht en we kunnen wel spreken van de wet van de remmende voorsprong. De vele oude voorzieningen zorgen voor een vrij rommelige aanblik. Wel zijn er zeer veel spectaculaire attracties. Die zijn in de loop der jaren aardig opgespaard en er zijn veertig rides voor groot en klein. Het is beslist geen Efteling, Phantasialand of zelfs Duinrell. Als we naar de kwaliteit van alle bezochte attracties van deze inspiratiereis kijken, zien we dat hier sprake is van een, jammer genoeg, gedateerd attractiepark dat ondanks de komst van een gethematiseerde zone het tij vooralsnog niet zal keren. De ziel is uit de onderneming.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Dag 5: Sandcastle Waterpark Blackpool
Sandcastle Waterpark: aan Blackpool’s boulevard ligt een markant gebouw met een blauwe kleur dat al dertig jaar oud is en van een gemeentelijk openbaar zwembad is getransformeerd naar een indoor waterpretpark. Het bleek een van de verrassingen van deze studiereis naar Engeland. Dit waterpark is een trip waard voor alle Nederlandse badmeesters, wethouders en recreatieparken als lichtend voorbeeld hoe je van een oude bak water iets bijzonders weet te maken. Sandcastle behoort tot de top 5 waterparken in de wereld met 370.000 bezoekers in 2015 (ondanks enkele maanden sluiting). Vooral indrukwekkend is de thematisering tot in het kleinste detail. Spectaculair is de Master Blaster; deze waterglijbaan van 250 meter geeft onderweg ‘waterboosts’ die je een extra versnelling geven. Er is uitgebreide luxe wellness aanwezig en de VIP Cabana’s (exclusief te boeken voor € 200.—) zijn continu uitverkocht. Het park zal de aankomende jaren verdubbelen in oppervlakte. Wij zullen binnenkort in de serie artikelen over deze studiereis naar Engeland ook van deze locatie een uitgebreid verslag doen.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Dag 6: Bewilderwood
Bewilderwood: onze eerste outdoor natuurbelevenis van deze reis! Bewilderwood is een natuurgerichte attractie in een moerasgebied, goed voor zo’n 150.000 bezoekers op jaarbasis. Uitgangspunt is dat ouders en kinderen hier samen kunnen spelen. Dus pa en ma gaan gewoon mee van de glijbaan maar ook hoog door de bomen over touwbruggen en zelfs een tokkelbaan. Er is een verhaallijn aan het natuurpark gekoppeld waarin drie bosvolken de hoofdrol spelen. Hun huisjes kom je op diverse plekken tegen. Natuureducatie wordt spelenderwijs meegenomen, maar is niet de hoofdzaak. Het is echt een bijzonder park waarvoor al interesse uit Nederland bestaat. Persoonlijk zie ik genoeg kansen om truttige natuurattracties zoals bijvoorbeeld het bestaande Boomkroonpad in Drenthe eens goed onder handen te nemen.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Vijf centrale observaties
Terugkijkend op het bezoek aan de attracties zijn er vijf belangrijke observaties die meermaals naar voren komen, en die kunnen zorgen voor nieuwe impulsen voor de recreatieondernemer:
- Toenemend gebruik van Intellectual Property. ‘IP’, ofwel bekende karakters uit TV series, zelfs bij kleinschalige bedrijven.
- Huisstijl en thematisering tot in de puntjes. Het is niet meer voldoende om met enkele decorstukken en muurschilderingen zogenaamde sfeer te creëren. Er wordt steeds meer gelet op de details. Je ziet de huisstijl nu zelfs terug in de toiletten, de bedrijfskleding, camouflage van installaties en entree-omgeving van de attractie.
- Keuze voor een duidelijk afgebakende doelgroep. In een overvolle recreatiemarkt is het vanuit marketingperspectief slim om je aanbod te optimaliseren voor een nichemarkt. Wie alle doelgroepen tevreden wil stellen is eigenlijk voor niemand echt bijzonder. Bij het ontwikkelen van een nieuw concept wordt vooraf al getoetst of het aansluit bij de doelgroep.
- Maak het niet te klein. In ons land durven wij niet echt uit te pakken als het gaat om investeren in grotere locaties. Het viel ons op dat juist de extreem grote locaties met veel voorzieningen en een breed aanbod zorgen voor een grotere toeloop. Men speelt in op meerdere leeftijdscategorieën, maar wel in eenzelfde belevenis.
- Innovatie. In Nederland is ruimte voor meerdere Farm Activity Centers. Ook zullen de indoorspeeltuinen meer themakamertjes of exclusieve rollenspelattracties ontwikkelen. Big Data is in Engeland al gesneden koek, wat bij ons nog in de kinderschoenen staat. Ook zien wij voor een unieke attractie gebaseerd op het thema van BeWilderwood een reële kans op succes.
Wat hebben we geleerd?
Wanneer je in ruim een week twaalf bijzondere locaties bezoekt en super enthousiast wordt ontvangen, dan kan ik verzekeren dat dit heel veel nieuwe informatie oplevert. Het zijn vaak kleine details maar toch hebben wij ook grote nieuwe ontdekkingen gedaan. We hebben zowel gezien hoe je geld kunt maken, als ook wanneer het dreigt de verkeerde kant op te gaan.
Mocht u na het lezen meer willen weten van een bepaalde locatie, schroom dan niet om te bellen. Wij zijn er immers juist voor de recreatieondernemer die graag advies wil hebben vanuit de praktijk, in plaats van alleen af en toe een rapport met een theoretisch verhaal dat onderin de la verdwijnt.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur