Mag ik u de winnaar voorstellen van de Pleisureworld Noviteiten Award 2015?
Het is alweer voor het 13e jaar dat wij van Pleisureworld de Noviteiten Award van het jaar aan u presenteren. De vakjury bestaande uit de experts Bert van der Stoep (Vadesto), Erik Hordijk (Borgingonline), Max van Leeuwen (Leo Groote Instituut), Reinoud van Assendelft de Coningh (Van Assendelft & Partners) en Walter Jonker (Pretwerk) maakt al jaren de dienst uit. Ook nu weer kwam er een winnaar uit verrassende hoek met de Digireceptie van AFAS. Dit keer geen product maar een dienst waar de gast centraal staat.
Met de Digireceptie kan een deel van de routinematige en onpersoonlijke werkzaamheden van een receptionist worden geautomatiseerd. Daardoor blijft er meer tijd en aandacht over voor een hartelijke en gastvrije ontvangst. Volgens de jury van de Pleisureworld Award is dit een product dat een belangrijke bijdrage kan leveren gastvriendelijkheid. En dat is de kern van het succes voor veel recreatiebedrijven. De KiteTender; een 2-persoons bootje dat door een kite wordt voortgedreven, behaalde een mooie tweede plek. De Oxboard; een hippe elektrische personal transporter, werd derde.
Meer informatie: www.digireceptie.nl – www.kitetender.nl – www.oxboard.nl
En via Pretwerk
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Ontspannend van Aa tot Hunze: winnaar Toeristisch Samenwerkingsverband Award 2015
Zij laten gemeenten, brancheorganisaties en de VVV zie hoe het ook kan. Samenwerking dwars door alle geledingen van onze samenleving biedt kansen om een regio op de kaart te zetten. De tijd is aangebroken dat het de recreatieondernemers zijn die zelf de handschoen oppakken. Laten al die belangenorganisaties de helpende hand uitsteken om deze lokale en regionale initiatieven te ontplooien. De winnaar van de eerste Pleisureworld Toeristisch Samenwerkingsverband Award is de projectgroep Ontspannend van Aa tot Hunze.
De winnaar liet maar net de twee andere genomineerden Stichting Maasmeanders en het Camping en Bungalow Overleg Twente (CBOT) achter zich. Het officiële juryoordeel werd gegeven door juryvoorzitter Marc Gerlings (Recreatie & Toerisme): “Ontspannend van Aa tot Hunze laat zien dat je met enthousiaste ondernemers en een lokale overheid die goed meedenkt en ondersteunt in korte tijd deze belangrijke tak van de economie een echte groeispurt kan laten maken. Niet alleen worden op diverse terreinen nieuwe producten, vormen van verblijf en arrangementen gemaakt, ook worden diverse data verzameld. Waarschijnlijk kan de projectgroep nog meer doen in de conversie naar de consumenten maar de visie op vrije tijd, de prima ondersteuning van de gemeente en ondernemers die elkaar veel gunnen en verbeteringen met elkaar delen, maakt dit initiatief tot een echte winnaar. We hopen dat het vervolg in 2016 met projecten zoals de KunstKeet, opvallende verblijfsaccommodaties in de natuur, een piekperiode bezorgen in de economische opbrengsten voor het gebied.”
Met enthousiaste ondernemers en een lokale overheid die goed meedenkt, kan je echt een groeispurt maken
De Pleisureworld Toeristisch Samenwerkingsverband Award bleek een schot in de roos gezien de grote hoeveelheid instanties die zich hadden aangemeld. Het bewijst dat er een grote behoefte is aan erkenning en vormt de basis om op voort te borduren, want de professionalisering van dergelijke initiatieven staat aan de vooravond. Hier en daar zien we al dat er enkele full-timers in dienst zijn. Belangrijke schakel in het geheel was de jury, bestaande uit leden van verschillende disciplines waaronder retail, recreatie en de pretparkindustrie: Marc Gerlings, (juryvoorzitter hoofdredacteur van vakblad Recreatie & Toerisme), Ton Vermeulen (redactie en ontwikkeling NRIT media), Hans van Leeuwen (Pleisureworld) en Paul Rodenburg (B@S Consultants | Brood@Spelen).
Over de initiatieven: Ontspannend van Aa tot Hunze – Stichting Maasmeanders – Camping en Bungalow Overleg Twente (CBOT)
Meer informatie en juryrapport via NRIT Media
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Opmars Camper gaat gepaard met winnen CamperMarkt Award 2015
De Camper Contact App heeft de Campermarkt Award gewonnen. Ik heb het genoegen gehad al enkele jaren de traditionele campingeigenaren te vertellen om wat serieuzer tegen de opkomst van de camperaar te kijken. Veelal trok men toen de vergelijking met die badmintonner en zijn grijze sokken. Hij had toch niets te besteden!
Toch lijkt het zo’n vijf jaar later allemaal anders en zien we een booming markt in deze nieuwe “vakantieganger”. Het is niet alleen de thuismarkt maar juist ook de internationale markt die kansen biedt met ruim anderhalf miljoen camperaars. Steeds meer jonge gezinnen kiezen ervoor een camper te huren in plaats van er één te kopen. Lekker alles hup in de camper en geen gedoe meer!
Verrassend is de uitgebreide informatie in de Camper Contact App. Het blijkt dat de consument best bereid is voor een app te betalen, als de voorzieningen er maar naar zijn. Voor slechts € 5,99 heeft men het meest uitgebreide informatieve overzicht van alle camperplaatsen in heel Europa. Zelfs als er geen Wifi is kan men op de smartphone toch de informatie via de kaartinstellingen bekijken. En heb je leuke foto’s gemaakt of een leuk verhaal, dan kan je het zelf op de App plaatsen. Daarmee past het bij het actuele principe van used generated content.
De camperaar is best bereid te betalen, als de voorzieningen maar op orde zijn!
Goboony, de website waar camperaars hun camper kunnen verhuren, kwam terecht op de tweede plaats. Van Leeuwen: “Lang gingen de Camper Contact App en Goboony gelijk op. Het feit dat de Camper Contact App al verder doorontwikkeld is, gaf uiteindelijk de doorslag.” De derde plaats was voor Camperplaats Maastricht.
De Camper Contact App (Android en iOS) biedt camperaars informatie over meer dan 19.000 camperlocaties in 39 landen. Gebruikers kunnen zelf camperlocaties, foto’s en beoordelingen toevoegen. “Dat de app gebruikmaakt van user generated content is een sterk punt”, volgens Van Leeuwen. “Ik was bijzonder verrast door de omvang en de kwaliteit van de app.”
Meer informatie: www.campercontact.com – www.goboony.nl – www.camperplaatsnederland.nl
En via NKC
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Wecovi & Campingfinder Winnaars Applaus Award 2015 – Recreatie Vakbeurs Hardenberg de etalage voor toeleverancier
Niet onbelangrijk voor de bezoekers aan een vakbeurs is dat zij optimaal geïnformeerd worden over wat er zoal allemaal te koop is op de markt. Dat kan alleen wanneer ook de producten op een professionele manier gepresenteerd worden. Toeleveranciers kiezen ervoor om een kant en klare stand te huren of creëren een eigen unieke beleving op de beursvloer. Ook dit jaar werden de beste stands van Recreatie Vakbeurs Hardenberg beloond met de Applaus Award.
Dat het vaak over communicatie blijkt te gaan, maakt het jury oordeel duidelijk. Bij de standaard stands bleek winnaar Campingfinder in staat om met relatief eenvoudige middelen een sfeervolle stand in te richten. Zo werd de wand gedeeltelijk afgedekt met maisstengels en was de groene ondergrond bedekt met herfstbladeren. In combinatie met de aangeklede picknicktafel gaf dat een goed buitengevoel. Wat de stand versterkte was de aanwezigheid van een kleine caravan in de huisstijl van Campingfinder bestickerd. Tijdens de jurybezoeken bleek dat dit een mooie plek was om op een wat rustigere wijze met potentiële opdrachtgevers te praten, onder het genot van een in de caravan vers gezet kop koffie. Een geslaagde manier om enige privacy bij een gesprek te borgen.
Welke beursstand wist zich het beste te presenteren?
Runner-up Depo-Dog had een consistent uitgewerkte stand. Mooi verzorgd met een consequent doorgevoerde kleurstelling en (net als bij de nummer 1) attente medewerkers. Hier was nog de suggestie om iets meer te doen met het onderwerp waarover het allemaal gaat, namelijk het voorkomen van de overlast door hondenpoep. Wellicht voor de volgende keer daarop nog meer aandacht trekken door de groene mat te voorzien van een opvallende (kunst)drol. En ook de hond had wat groter mogen worden uitgevoerd.
Bij de eigen standbouw geldt zowel voor winnaar Wecovi als runner-up Marindex dat ze saai materiaal aan de man moeten brengen, namelijk serviceartikelen zoals beddengoed, pannen, sachets met shampoos, suiker en koffiemelk. Het is uiteindelijk een keuze geworden tussen het conceptuele denken van Wecovi en de (eveneens) erg mooi uitgevoerde stand van Marindex. Het conceptuele denken gaf de uiteindelijke doorslag. Bij de winnaar draaide het om de gast blij maken. In alle uitingsvormen (film en fotowerk) kwam dat terug. Daarbij zijn steeds de te verkopen artikelen als basis gebruikt om de smile vorm te geven. In combinatie met grote schermen kwam die boodschap op een duidelijke en prettige manier over. Architectonisch is de stand mooi vorm gegeven, waarbij goed gebruik is gemaakt van belichting en hoogte. Daarnaast werden de simpele verkoopartikelen op een mooie manier gepresenteerd.
Ook de stand van de runner-up was mooi vormgegeven, waarbij de sfeervolle foto van de strandhuisjes blikvanger was. In combinatie met het rustige, maar wel afwisselende kleurgebruik in de vloerbedekking en belichting oogde de stand als een goed doordacht geheel. En ook hier weer werd leuk gespeeld met de artikelen. Zo is op één wand heel opvallend een serie koekenpannen bevestigd. Als suggestie is meegeven dat er wat beter gespeeld zou moeten worden met hoogte. Het ronde doek boven de stand deed eigenlijk wat afbreuk aan de sfeer van de stand. En suggestie voor beiden was dat medewerkers attenter mogen reageren op gasten. Tijdens onze jurybezoeken werd niet gereageerd op toch een wat uitdagende wijze van rondkijken.
Met dank aan de juryleden van de Applaus Award: Margareth Bleeker (Bleeker Concepts), Eduard Leurs (De Belevingsspecialist), Robert van Mierlo (Homegrass Group en oud-winnaar), Filip Visser (Everyoffice/Elbes) en Antoinette Hulst (Evenementenhal).
Meer informatie: www.campingfinder.nl – www.wecovi.nl – www.depodog.nl – www.marindex.nl
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Wie wint de Marketing Innovatie Award en de Toeristenbelasting Award 2015?
Voor maandag 23 november tijdens de Nationale Netwerk Lunch wordt een schot voor de boeg geplaatst wie de winnaar wordt van de Marketing Innovatie Award. Wat is de beste reclame of promotie campagne geweest in het afgelopen jaar? Of welke website springt eruit? Of wordt het toch misschien een e-mail campagne? Wilt u erbij zijn? Meld u dan aan en in de loop van de middag zal in het Pleisureworld Netwerk Paviljoen de winnaar bekend gemaakt worden door de jury bestaande uit Martin van Kranenburg (Onlinebeinvloeden.nl), Ruud Steenhuisen (Duitsland expert), Patrick Mulder (Verkeersbureaus.info) en Susanne Giesbers (Pleisureworld).
Wat is de beste reclame of promotie campagne geweest in het afgelopen jaar?
Een dag later staat alweer voor het vierde jaar de Toeristenbelasting Award op het programma met als juryleden Ton Vermeulen (NRIT Media), Hans Schiphorst (gemeente Steenwijkerland) en Thijs Vonk (oud-winnaar Gemeente Uden). De toeristenbelasting is een heikel punt voor zowel gemeenten en recreatieondernemers en zie daar het unieke van deze Award: juist de initiatieven die het beste met de sector voor hebben, worden beloond met het winnen van de Toeristenbelasting Award. Dus wat gebeurt er in positieve zin met deze doelbelasting? Houd het in de gaten! Op dinsdag 24 november vindt de uitreiking omstreeks 17.00 uur plaats in het Pleisureworld Netwerk Paviljoen.
De Nationale Netwerk Lunch, de uitreiking van de Marketing Innovatie Award alsmede de uitreiking van de Toeristenbelasting Award vindt plaats in de Evenementenhal Gorinchem en iedere bezoeker kan een bezoek brengen aan Welcome (vakbeurs in hospitality).