Programma aanpak Vitale Vakantieparken: een versneller voor park en productontwikkeling

In Nederland spelen vakantieparken en verblijfsrecreatie, dus ook campings, groepsaccommodaties, hotels en jachthavens, een cruciale rol in de toeristische sector en de lokale economie. Om de kwaliteit en duurzaamheid van deze parken te waarborgen, zijn er in veel provincies initiatieven en programma’s opgezet onder de noemer “Vitale Vakantieparken”. Deze richten zich op het vitaliseren of transformeren van vakantieparken.

Wanneer is een recreatieonderneming vitaal?

Een vitaal bedrijf heeft alle kenmerken van constante groei en verandering in zich. Er wordt gedreven gewerkt aan een lange termijnstrategie, er is sprake van een ordelijke structuur, een prettige cultuur, de beste mensen en juiste middelen worden ingezet en uiteindelijk wordt er optimaal gestreefd de gewenste resultaten te behalen. Tenslotte houdt men zich aan wet- en regelgeving. (definitie Leisurebrains)

Dit artikel belicht specifiek de kansen die deze programma’s ondernemers te bieden hebben.

Het eerste programma is in 2018 gestart op de Veluwe onder de naam “Vitale Vakantieparken Veluwe”. Daarna zijn vele ander regio’s gevolgd. De redenen voor de overheid om hiervoor het initiatief te nemen, waren onder meer verouderde voorzieningen en afnemende kwaliteit, waardoor veel parken toeristisch minder aantrekkelijk werden. Dit had ook een negatief effect op de aantrekkelijkheid van de regio voor toeristen. Er was behoefte aan een strategische heroriëntatie om de economische duurzaamheid van de vakantieparken te waarborgen. Dit betrof zowel het aantrekken van nieuwe investeringen als het verhogen van de bezettingsgraad door toeristen.

De doelstellingen om bedrijven te helpen bij het verbeteren van de vitaliteit gaan doorgaans over twee sporen.

[1] Het rode spoor, voor parken die hun recreatieve functie verloren hebben en waar de aanpak van permanente bewoning, ondermijning en criminaliteit centraal staan. Hier is in de pers vaak aandacht voor.

Het groene spoor is onderwerp van dit artikel. Dat is het economische spoor dat recreatieve parken ondersteunt in het versterken van hun vitaliteit en toekomstperspectief met sterk ondernemerschap, onderscheidend product en een uitstraling en invulling van verblijfsrecreatie die aansluit bij de omgevingskwaliteiten van het gebied.

[1] Methodiek rode en groene spoor is geïntroduceerd door Bureau Leisurebrains en wordt vaak gebruikt om de verschillende aanpakken aan te duiden.

 

Waarom zou je als park gebruik maken van dit aanbod?

Als recreatieondernemer (of eigenaarsvereniging) van een vakantiepark of camping, ben je dagelijks druk met het verzorgen van alles wat er nodig is om je gasten of recreanten een goed verblijf te bieden. Dat kost veel aandacht en doorgaans zijn er altijd onverwachte gebeurtenissen die direct om een oplossing vragen. Je bent volop aan het werk in je bedrijf. Maar wanneer zijn er momenten dat je kunt werken aan je bedrijf? Dat je afstand kunt nemen en kijkt waar je staat met je bedrijf, wat je concept is en of dit sterk genoeg is voor de toekomst, waar je naartoe wilt, wat is daarvoor nodig en hoe je dit kunt realiseren?

Daarbij is het vaak zo dat je er als ondernemer vaak alleen voorstaat. Een klankbord en/of sparringpartner is dan welkom.

De programma’s van Vitale Vakantieparken overlappen voor een groot deel in de aanpak. Daarbij is de ondernemersondersteuning vaak belegt bij een taskforce, een kwaliteitsteam of een expertteam.

Dit team wordt, afhankelijk van de uitkomsten van het kennismakingsgesprek en de vraagstelling van jou als ondernemer, op maat samengesteld. Voorbeelden van specialisten in een expertteam zijn conceptontwikkelaars, architecten, bouwkundigen, juristen, financieel experts, marketing experts, interieurontwerpers en landschapsarchitecten. Ook ervaren ondernemers worden regelmatig ingeschakeld. Er wordt gebruik gemaakt van een landelijk netwerk van experts. De team-samenstelling wordt altijd met de ondernemer afgestemd.

De eerste stap is een oriënterend gesprek met een bedrijfsadviseur (aangesloten bij een programma Vitale Vakantieparken). Je praat daarbij doorgaans met een senior adviseur die de klappen van de zweep kent, ruime ervaring heeft in de sector en die een groot netwerk ter beschikking heeft. Er is eigenlijk geen vraagstuk te bedenken, waarmee je niet een stap verder geholpen kan worden.

 

Hoe werkt het in de praktijk?

Experts gaan, begeleidt door een voorzitter, in een dagdeel met jou aan de slag met het vraagstuk dat jij als ondernemer hebt ingebracht. Vooraf wordt doorgaans al extra informatie gedeeld, zodat specialisten zich kunnen voorbereiden. De gedeelde informatie blijft altijd strikt vertrouwelijk, immers, het team werkt in opdracht van jou als ondernemer.

Voordeel is dat je in één keer vanuit meerdere invalshoeken je vraagstuk belicht ziet. Hierdoor ontstaat een unieke mogelijkheid om versneld tot inzichten te komen en oplossingsrichtingen te verkennen. Na een dagdeel op locatie en in gesprek met elkaar ontstaat vaak al een beeld van de meest kansrijke richtingen.

De ondernemer ontvangt daarna een gespreksverslag en bespreekt met de ondernemersadviseur het eventuele vervolg. Dit kan zijn in de vorm van een vervolgsessie, waarin zaken verder uitgewerkt worden, in de vorm van coaching of de uitwerking van een conceptplan. Leidraad is wel dat de ondernemer aan de bal blijft, je maakt dus zelf de keuzes en werkt zelf actief mee. Een plan is daarmee ook een plan dat past bij jou en omgezet kan worden in realisatie.

 

Voorbeelden van uitkomsten

Voorbeelden van uitkomsten zijn de herontwikkeling van een park met een innovatief concept, de beoordeling en doorrekening van business cases, het bepalen van de huidige en nieuwe doelgroepen en toetsing van het bedrijfsconcept, het ontwikkelen van een nieuwe bedrijfsstrategie na familieopvolging, een natuur inclusieve herinrichting van een camping en het beoordelen van de staat van een vakantiepark(nulmeting) voor Meer Jaren Onderhoudsplan opgesteld, waarmee eigenaren onderbouwt zien wat hun financiële lasten worden in de komende jaren inclusief de stappen naar verduurzaming.

Kennisvergroting

Voor iedere ondernemer, waar je ook gevestigd bent, zijn er webinars, podcasts en kennisdossiers beschikbaar. Deze vind je op de websites van de verschillende organisaties. Zeer de moeite waard om te volgen is ook de op de recreatiebranche gespecialiseerde podcast Leisuretalk, waarin collega-ondernemers geïnterviewd worden over hun bedrijf, hun ervaringen en hun visie op de toekomst.

 

Betrokken Provincies

Ondernemersadvies voor vakantieparken is in verschillende provincies beschikbaar, waaronder:

 

Voor kosten en aanpak kijk je het beste op de websites van de diverse organisaties.

Het bedrag dat daarvoor berekend wordt is, dankzij de subsidies vanuit de overheden, een fractie van de feitelijke kosten.

Auteur: Wander Groot, vanuit zijn bedrijf WANNAGRO actief bij de Taskforce Vitale Verblijfsrecreatie Noord-Holland Noord en als projectpartner verbonden aan Bureau Leisurebrains. Hij heeft 18 jaar gewerkt bij Landal GreenParks in park en productontwikkeling en daarvoor in managementfuncties in de horeca en hotellerie.

 

 

 

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.