donderdag 3 april 2014 – “Ramptoerisme”, zo zou je onze 2daagse studiereis kunnen opvatten als we kijken naar de economische tegenwind van de afgelopen jaren. Maar is dat wel zo? Wij kijken terug naar bijzondere ontmoetingen met gedreven ondernemers. Het was ruim vijfentwintig graden warmer dan vorig jaar. De zon schijnt volop en de terrassen lopen aardig vol. Geldt dat ook voor de totale branche?

Wie alle signalen, branchecijfers, kengetallen en verhalen uit de wandelgangen mag geloven ziet dat er nog veel bedrijven op zoek zijn naar een uitweg of een nieuw elan in veranderende marktomstandigheden. Er is sprake van een totale metamorfose waarin alles werkelijk op zijn kop staat. Een ding staat als een paal boven water: “kwaliteit” en “personeel” zijn kernwaardes voor de weg omhoog.

Voor Paul van Vlijmen (directeur Spoorwegmuseum) zijn medewerkers de belangrijkste schakel: “Je krijgt maar één keer de kans de bezoeker het naar de zin te maken”. Vandaar dat het eerste contact erg belangrijk is. Bij de selectieprocedures van nieuwe medewerkers wordt daar met specifiek op gescreend op gastvrijheid en uitstraling.

Costprice is leading

De Winkel van Sinkel – een gewezen warenhuis in het centrum van Utrecht uit de jaren 1800 – is uitgegroeid tot cocktail van cultuur, horeca, retail en lifestyle theater. De ca. 140 full- en parttimers worden via een app op afstand gestuurd. Costprice is leading en om te overleven moeten er voortdurend nieuwe activiteiten gelanceerd worden. “Zo zijn onze clubnachten druk bezocht, niet alleen in het weekend maar nu ook doordeweeks. Bezoekers komen uit het hele land. Het à la carte menu staat onder druk maar we zien tegelijkertijd meer vraag naar groepsarrangementen,” laat Maryse Francois – uitbater en moeder van twee kinderen -ons weten.

Wees op je qui vive

Karel Schuttevaer van het gelijknamige rondvaartbedrijf nam ons letterlijk in de boot maar liet tussen neus een lippen wel doorschemeren dat jezelf actief moet zijn de “klanten” binnenboord te houden. Zijn tip was dat je op je qui vive moet zijn bij nieuwe ontwikkelingen op het internet en er vooral vroeg bij moet zijn om zo de pole positie op te eisen. Zo staat hij bekend als de Twitterkoning en heeft hij o.a. twitter.com/rondvaart geclaimd. Als één van de weinigen in zijn branche vaart Karel het hele jaar en is de vloot de laatste jaren gegroeid naar acht schepen. Niet vreemd dat men juist onlangs besloten heeft bij de Winkel van Sinkel om een fulltime medewerker in dienst te nemen die zich puur bezig houdt met social media.

Zoetermeer wil zich graag profileren als de “leisure stad” van Nederland maar als we enkele ondernemers mogen geloven zijn het slecht loze beloftes en is de verbinding met de politiek ver te zoeken. Er wordt geen enkele interesse getoond naar ondernemers om er samen meer uit te halen. We zien dat bedrijven als Ayersrock (buitensport met unieke klim accommodatie) en Dutch Water Dreams (olympische wildwaterbaan) op zichzelf bijzondere unieke locaties zijn. Maar ook zij zijn op zoek naar verbreding van hun potentiële bezoekers (klanten). De zakelijke markt is – zo wij horen – over de hele linie weggevallen en hiervoor in de plaats komt de groep van familie en gezelschappen die op zoek gaat naar een breder aanbod tegen een betaalbare prijs.

Einde aan de monocultuur

Bedrijven met een mono-bedrijfscultuur hebben het zwaar. Ze zijn te klein voor landelijke vermarkting en het productaanbod is te beperkt. Stand alone locaties krijgen het zwaar en zullen enerzijds moeten verbreden en anderzijds meer moeten samenwerken. Ook acties met Groupon zijn slechts een druppel op de gloeiende plaat en leveren een beperkte bijdrage aan het resultaat. Up-sell is waar men op hoopt en biedt nog wat kans wanneer de Grouponnetjes-klanten voorbij komen. Ze komen uit het hele land maar je ziet ze nooit meer terug.

Explosieve groei door vernieuwing

Bij Madurodam – waar Joris van Dijk de scepter zwaait – hebben ze het wel begrepen. Ze komen van ver (nog meer ca. 589.000 bezoekers in 2010) en hopen voor dit jaar de grens van 700.000 bezoekers te passeren. Primeur is de merchandise kledinglijn gekoppeld aan de komst van de nieuwe permanente oranje expositie – die wel wat kenmerken heeft van de onlangs failliet gegane Voetbal Experience te Middelburg – waardoor sport haar intrede doet. Ook kan men als attractie het eigen beeldmerk 3D laten printen. “We moeten ons vaker innoveren en met nieuwe exhibits voor de dag komen,” laat Joris weten. “Het gaat om meer kwaliteit zonder de tarieven te verhogen”. Zijn droom is om in de toekomst het Madurodam concept internationaal als franchise concept uit te rollen. En voor wie het nog niet wist: alle opbrengsten van Madurodam vloeien naar goede doelen!

Liever te goedkoop

De parel in ons land van attractieparken is ongetwijfeld Sprookjes Wonderland in Enkhuizen. Heeft de Efteling zijn Anton Pieck dan heet zijn evenknie Wim de Vries (senior) die ooit de sprookjes tot leven heeft gewekt in Enkhuizen. Zijn zoon Mathijs staat nu aan het roer samen met creatieve geest Cynthia Bosma. Alles wordt in eigen beheer ontwikkeld en gerealiseerd. Het motto van dit familiebedrijf is “doe maar gewoon” en voor korting hoef je bij hen niet aan te kloppen. Met ruim 230.000 bezoekers is het park een speler van formaat maar nog onontdekt door het grote publiek. “We zijn liever te goedkoop met onze consumpties en retailprijzen in ons winkeltje dan al die andere collega’s waar de tarieven sky high zijn. Het mond tot mond effect is enorm. Van elk cadeautje uit onze shop wordt thuis het verhaal verteld over het Sprookjes Wonderland. De marge die we hier laten liggen is veel voordeliger dan al die kortingen en reclamekosten”.

Dolfinarium Harderwijk laat het dierenwelzijn prevaleren boven de guest complience als het er op aan komt. Twaalf shows maken dat het park noch dierentuin noch attractiepark is maar simpelweg Dolfinarium Harderwijk. Bezoekers komen gemiddeld in hun leven drie keer naar dit unieke park dat ook veel energie steekt in het ondersteunen van opvang van aangespoelde bruinvissen en het uitdragen van het motto om geen afval in zee te dumpen.

Koploper in FEC’s

En als je in deze tijd als ondernemer besluit ruim 5.000 m2 vol te zetten met een indoorspeeltuin, glowgolf, bowlingcentrum en unieke spelconcepten introduceert als Super Jump (reuze trampoline) met een in eigen beheer ontwikkeld Rescue Game, dan behoor je tot de voorlopers van de Family Entertainment Centers in Nederland en zelfs in Europa. Voor elke prijs valt er wat te beleven en de allerlaatste ontwikkeling in eigen beheer in een walking pannenkoekenbakker die bij jou aan tafel de pannenkoek komt bakken en je zelf de toppings kunt uitkiezen. Ook deze laatste innovatie komt uit eigen koker. SuperFun is gelegen in Amersfoort en omdat we er toch waren was een bezoekje aan de eigenzinnige dierentuin van Amersfoort een logische keuze.

Beleef de dieren

Volgens Ronald van der Zande (directeur dierenpark Amersfoort) weet als gangmaker de boel eens goed af te stoffen en weer op de kaart te zetten met als motto “ik heb geen concurrenten”. “We doen het op onze manier en de beleving van het kind moet door het hele bedrijf heen centraal staan. Zo lopen de ouders langs de beren maar de kinderen gaan dwars door het berenverblijf met allerlei klimtouwen, route en glijbanen. We hebben onze kosten in de afgelopen twee jaar met tien procent teruggebracht en ook de routing van het park aangepakt zodat “horeca-ontmoetings” pleinen zijn ontstaan waar we integraal de horeca concepten aanbieden. Heel slim, kosten besparend en met meer beleving voor de gast. Onze yield loopt uiteen van € 19,- tot net boven de € 5,- per entreekaartje. We hebben er speciaal een nieuwe medewerker opzet die dagelijks aan het monitoren is hoe andere organisaties dat doen en waar we ons aan kunnen spiegelen. Wij werken niet meer met de kortingskillers maar wel met loyalty programma’s zoals de ING spaarpunten. Ook zoeken wij niche markten zoals patiëntenverenigingen en specifieke organisaties op die eens een keer een jaarvergadering organiseren. Het gaat erom dat je de markt tegemoet treedt en we zijn gestart om eerst maar eens niet verder te kijken dan dertig kilometer rondom Amersfoort. Door kwaliteit te bieden werkt het zo goed dat we langzaam weer meer bezoekers van verderaf aantrekken”.

Liefde voor leisure

Het diner in de Harbour Club – een nieuwe formule in Rotterdam, Amsterdam en aan de haven van Scheveningen – was het decor van ons diner van de 2daagse Studiereis “The Taste of Leisure”. Top locatie, hoge kwaliteit food en bijzonder goed (opgeleide) jonge enthousiaste bediening waardoor het concept zichzelf eenvoudig rondvertelt. Uiteraard hebben wij ook andere ervaringen opgedaan gedurende deze reis en tijdens onze voorbereidingen maar daar zullen wij u later nog over informeren. Weet u waar u de Liefde voor Leisure kunt vinden? Op de www.walkoflove.nl!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Dir. SLIMMadvies / uw bedrijfsadviseur

Tip & Trucs

  • Wees pro-actief op social media en reageer direct op Twitter en Facebook
  • Eenzijdig aanbod biedt weinig mogelijkheden om creatief in te spelen op de portemonnee van de consument
  • Stand alone bedrijven missen kracht (budget) voor landelijke promotie
  • Geen korting acties leveren hetzelfde rendement
  • Liever een ijsje voor slechts € 0,60 en nog een tweede consumptie erbij levert positief imago
  • Blijven investeren, innoveren en elke twee maanden iets nieuws
  • Je klant zit dichter bij huis dan je denkt
  • Nieuw: medewerker exclusief op yield en/of social media

 

CategoryBlog
© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld