RCN Vakantieparken een (nog) onbekende vakantieparel?

Vakantievieren in een tent, caravan, chalet, bungalow, boshut, safaritent, glampingtent

Door Leisure Expert: Hans van Leeuwen – Pleisureworld

In gesprek met Martin van Schaik, manager marketing RCN Vakantieparken; De uitslag van ons Landelijk onderzoek kwaliteit vakantieparken 2024 leverde een aantal verassende conclusies op. De bungalow blijft de populairste vakantie-accommodatie, met het luxe chalet op grote afstand. Bijna vijfenzeventig procent geeft aan liever geen hond op het vakantiepark te hebben. De helft van de vakantieganders geeft aan de traditionele receptie niet belangrijk te vinden. De populairste provincie is Limburg en de top 3 meest bekende vakantiepark ketens zijn Landal/Roompot, CenterParcs en EuroParcs. Ruim zestig procent van de ondervraagden gaat elk jaar meerdere dagen op vakantie naar een bungalowpark. Nederland is veruit het populairste land, gevolgd door België, Duitsland en Frankrijk, met Denemarken als runner up. De helft van alle respondenten geeft ruim een 8 als rapportcijfer en zo’n kwart zelfs een 9. Dit is hoger dan twee jaar geleden: een positieve ontwikkeling. Deze enquête bleek de laatste weken erg populair bij veel marketeers onder de vakantieparken. het aantal downloads leverde ook veel vragen op en reactie omtrent de interpretatie van de uitkomsten. Zo ook voor Martin van Schaik, marketing manager RCN Vakantieparken. Zijn directe vraag aan mij; “Waarom staan wij helemaal niet genoemd in het rijtje van vakantieparken”? Zoals gebruikelijk regeerde ik te snel met een misschien te ongenuanceerde reactie dat we hier te maken hebben met een grijze muis. Deze reactie van mij was de aanleiding voor een uitgebreide kennismaking met de organisatie van RCN Vakantieparken.

Wilt u de uitslag van het Consumentenonderzoek Vakantieparken 2024?

 

Waarom RCN Vakantieparken niet in het
linker rijtje staat

Voetbal liefhebbers weten wat dat betekent! Je behoort tot het selecte gezelschap goed presterende voetbalclubs in de competitie. Uit een grijs verleden als leverancier heb ik meerdere vakantieparken bezocht maar in latere jaren op onverklaarbare redenen uit het oog verloren. Niet sexy genoeg en zeker niet innovatief. Op basis hiervan zou ik de RCN Vakantieparken in het rechter rijtje plaatsen. RCN Vakantieparken bestiert 18 vakantieparken waarvan 9 in Nederland, 8 in Frankrijk en 1 in Duitsland. Die laatste valt pas sinds 20221 onder dezelfde organisatie en op de vraag of men nog plannen heeft voor groei wordt bevestigend gereageerd. Er zijn grote verschillen tussen de Nederlandse en Franse vakantieparken. In Frankrijk en Duitsland zijn het echte campings met een seizoenskarakter en in Nederland meer een vakantiepark, jaarrond en een aanbod bestaande uit kampeerplaatsen en verhuur accommodaties. De naam RCN heeft natuurlijk met de oorsprongsgeschiedenis te maken en zou wat mij betreft wel een Up Grade mogen hebben. RCN Vakantieparken komt nog uit de tijd met een dominee als parkmanager. Is die invloedsfeer van vroeger nog steeds van invloed op het imago? Martin van Schaik – marketingmanager RCN Vakantieparken?

 

Is die invloedsfeer van vroeger nog steeds van invloed op het imago?

“Laat ik allereerst ook ongenuanceerd van start gaan: dat van dat rechter rijtje klopt echt niet: RCN behoort zeker thuis in het linker rijtje. En stevig ook. Ik nodig je graag uit een aantal dagen te verblijven op een van onze parken om dat beeld recht te zetten. Dan een antwoord op je vraag. De identiteit van RCN met zijn christelijke roots heeft uiteraard zijn invloed hoe de organisatie aangestuurd wordt. Welke leisure organisatie van formaat kan zeggen dat al ruim 70 jaar lang de gehele winstuitkering wordt besteed aan maatschappelijke projecten en goede doelen? En de Vakantiekerk die we zondagochtend organiseren in het hoogseizoen op alle 18 parken is een duidelijke identiteitspijler die zeer gewaardeerd wordt door een specifieke groep.
Tegelijkertijd gaat RCN daarbij ook met z’n tijd mee en weten we ook dat verreweg het merendeel van onze gasten de Vakantiekerk niet bezoekt en gewoon op onze parken verblijft vanwege de mooie ligging, de gezellige sfeer, de goede faciliteiten en de fijne accommodaties. We willen voor iedereen een passend verblijf bieden: van een eenvoudige tent tot een luxe villa. Voor de grote meerderheid bieden we in het seizoen de hele week, ook op zondag, vermaak voor wie dat wil en vertalen wij onze christelijke oorsprong in respect voor elkaar en delen met elkaar. Delen van vakantieplezier. Delen van gastvrijheid. En dus ook het delen van onze winstuitkering. Daarmee dragen we als RCN een steentje bij aan een betere maatschappij waar iedereen kan genieten van rust, ruimte en natuur”.

 

Is maatschappelijk verantwoord ondernemen een drempel voor innovatie

RCN Vakantieparken is gewoon een BV met een directie aan het hoofd dat jaarlijks de winstuitkering uit het bedrijf deelt met Stichting Interkerkelijk Oriëntatiecentrum (SIOC), een fonds van de Maatschappij van Welstand (steun aan kerkelijke, diaconale, maatschappelijke, onderwijs-, natuur- en landbouwprojecten). Men schrijft al jarenlang zwarte cijfers en wie op de website kijkt ziet dat men enorm veel inspanningen verricht uit de “winst” om vakantieplezier aan te bieden bij die doelgroepen die het zo hard nodig hebben, om gezondheidsredenen en/of andere sociale maatschappelijke omstandigheden. Een zeer nobele gedachte. Zelf vraag ik mij af of men hier juist niet te terughoudend is en daar veel meer mee zou kunnen doen het “imago” een positieve boost te geven. Natuurlijk ben ik niet naïef genoeg te onderkennen dat niemand zijn vakantie uitzoekt omdat het zo’n charitatieve instantie is. Hebben die kerkelijke achtergrond, visie & missie geen rem op de ontwikkeling van een vakantiepark. Waar liggen de prioriteiten en hoe ziet de toekomst eruit want wie over de verschillende vakantieparken loopt ziet dat er enorm wordt geïnvesteerd, gerenoveerd en geoptimaliseerd maar is dat wel voldoende? De consumenten eisen veranderen zo snel en is men wel in staat dit te volgenden. Wat kunnen wij verwachten?

De consumenten eisen veranderen zo snel en is men wel in staat dit te volgen. Wat kunnen wij verwachten?

“RCN wil op de mooiste plekken midden in de natuur onze vakantiegasten totale ontspanning bieden. Of ze nu verblijven in een (eigen) tent, bungalow of luxe villa, het zal ze aan niets ontbreken. Zorgeloos genieten staat voorop. Vanaf het moment van boeken tot de eerste hartelijke begroeting. Met tijdens het verblijf altijd goed verzorgde faciliteiten en optimale service. Tegenwoordig een bijzonderheid, maar RCN heeft alle accommodaties, de horeca gelegenheden en parkshops in eigen beheer. Dat betekent veel werk en aandacht op verschillende gebieden, maar ook directe invloed en flexibiliteit. Er kan snel geschakeld worden, er zijn geen langlopende contracten met pachters, huiseigenaren of horeca exploitanten. Daarnaast kent RCN een hele platte organisatiestructuur, dus als er bijvoorbeeld uit gastreviews feedback komt, kan en wordt er direct actie ondernomen. Dat maakt RCN lenig en altijd gericht op het inspelen van de behoeften van onze gast. Een voorbeeld: uit de gastenreviews vorig jaar op een drietal parken kwam naar voren dat ze onze accommodatie zeer waardeerden, maar de badkamer wat verouderd vonden. Er is toen direct geschakeld, investeringsbudget iets verschoven en is het upgraden van die badkamers in de winterperiode in gang gezet”.

Stuck in the Middle of kiezen voor Hybride vakantiepark met Toekomst

Door mijn organisatie van de verkiezing Meest innovatieve Vakantiepark van de Benelux heb ik in de afgelopen twee jaar op ruim vijftig vakantieparken overnacht nog los van het aantal bezoeken dat ik heb afgelegd op minstens net zoveel andere locaties. Daarbij heb ik ook enkele parken van de RCN bezocht en zie daar dat wat eerder een probleem was decennia later een kans kan betekenen. Daar bedoel ik mee de opmars van de Mini Resorts, Glamping maar ook de hang naar natuurlijk kamperen, jaarrond. De locaties van RCN liggen allemaal op mooie plekken in de natuur groot van opzet en met een divers aanbod van verhuur accommodaties. Wat ik al eerder constateerde dat het “belevenis” aspect en “storytelling” ontbrak en men te veel op het product aanstuurt. Desondanks zie ik bijzondere ontwikkelingen zoals bij RCN het Grote Bos in Doorn waar men de Horeca op een bijzondere manier heeft aangepakt. Ook het centrum gebouw is wat mij betreft een icoon. Zie daar Brinckerduyn een fantastische toekomst bestendige ontwikkeling, geen receptie, volledig duurzame accommodaties, luxe en comfort en inspelend op de huidige consument op zoek naar connectie met de omgeving. Helaas is dat ontwikkeld binnen de contouren van het RCN Vakantiepark RCN de Roggeberg. Wat mij weer de bevestiging geeft dat alle inspanningen gebeuren zonder samenhang met alle onderliggende aspecten die de waardering bepalen in de customer journey van de consument. Zie daar ook het kamperen te veel in veldjes en rijtjes. Desondanks heeft RCN Vakantieparken de mogelijkheden toekomstgericht uit te groeien tot juist een van de beste aanbieders van een top Hybride vakantie maar dan zal men het e.e.a. moeten aanvliegen. Welke toekomstplannen liggen er op de plank bij RCN en klopt het beeld wat ik schets van de parken in algemeenheid.

Welke toekomstplannen liggen er op de plank bij RCN en klopt het beeld wat ik schets van de parken in algemeenheid?

“Ga ik weer: dat alle inspanningen gebeuren zonder samenhang onderschrijf ik zeker niet. De samenhang is er wel degelijk en zal ik proberen uit te leggen. Het motto van RCN is ‘goed voor elkaar’. Daar kan je op verschillende manieren betekenis aan geven. Allereerst betekent goed voor elkaar goed voor de medewerkers: tevreden gasten bereik je door betrokken en gemotiveerde medewerkers. RCN biedt een prettige, veilige werkomgeving waar we respectvol met elkaar omgaan en waar aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling. Ons intern activeringsprogramma “Sterke Schakel’ is daar een heel succesvol uitvloeisel van. Niet voor niets geeft meer dan 90% van onze medewerkers aan in het laatst gehouden medewerkersrapport dat ze over 3 jaar nog steeds bij RCN denken te werken.

Ten tweede betekent goed voor elkaar dat je goed voor de gast bent en dat de zaken goed geregeld zijn. RCN heeft de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in het upgraden van de parken en campings. Gestart met de parken in het zuiden van het land en zo stap voor stap naar de noordelijk gelegen parken. Momenteel zijn we met de laatste drie parken bezig, waaronder RCN de Roggeberg. Dit park is heel groot (meer dan 70 ha) en prachtig gelegen met veel accommodaties en faciliteiten die een upgrade verdienen. De verkoop van een stuk grond waar Brinckerduyn nu is ontstaan, was daarin een tactische keuze. Zo kunnen we versneld onze upgrade plannen uitvoeren voor dit park en profiteren de RCN gasten daar weer van. RCN richt zich op een hele brede doelgroep, Brinkerduyn richt zich op een niche in het hele hoge segment. Dat bijt elkaar niet.
Wat betreft de toekomstplannen. RCN zal de komende jaren nog verder doorgaan met het upgraden van de parken. Deels omdat het nodig is, deels omdat de gast nu eenmaal steeds meer ontzorging en luxe verwacht en zelfs eist. Verder hebben we plannen om verder uit te breiden, het liefst in Duitsland, maar dat kan ook in Nederland of Frankrijk zijn. We zijn echter kritisch: voorwaarde is dat het park op een AA-locatie ligt qua natuurlijke omgeving. Want dat is absoluut ook een van de identiteitspijlers van RCN. alle 18 parken en campings zijn gelegen in een prachtige natuurlijke omgeving.

Tot slot wil ik nog noemen dat goed voor elkaar voor RCN ook betekent dat we oog voor de ander en aandacht voor de natuur hebben. We zullen ons blijven inzetten om vakanties mogelijk te maken voor mensen voor wie een vakantie minder vanzelfsprekend is door eenzaamheid, gebrek aan geld of fysieke omstandigheid. En omdat alle RCN parken campings zich op unieke locaties in een natuurlijk omgeving bevinden (soms zelfs midden in een beschermd natuurgebied), houden we in ons doen en laten sterk rekening met de effecten ervan op het milieu. Dus investeringen in energiezuinige oplossingen staan hoog op de agenda. Niets voor behoorde RCN de Jagerstee dit jaar bij drie finalisten van de Duurzame KampeerAwards 2024”.

Auteur: Leisure Expert: Hans van Leeuwen – Pleisureworld

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.