Relevant – Aandacht – Resultaat!

Ondernemen het oog voor detail, betrokkenheid, relevant en passie is de basis voor succes.
De totale verblijfsrecreatie maakt op dit moment stormachtige ontwikkelingen door. Wie de grootste organisatie van de kampeerboeren (SVR) mag geloven, is het kamperen bij de boer nog steeds een enorm succes. Dit is voor een groot deel te danken aan de ligging van deze kleinere kampeerterreinen en de zeer voordelige tarieven.

Aan de andere kant zie je een ontwikkeling van attractieparken die door verbreding van hun activiteiten nieuwe toetreders zijn op dezelfde markt maar met gethematiseerde tenten, chalets en/of bungalows. Niet onbelangrijk te vermelden is dat er een nieuwe golf concurrenten aanstaande is uit de agrarische hoek die met name vanuit de overheid veel ondersteuning ontvangt om het proces van verbreding in recreatie en toerisme op het platteland te stimuleren.

De grootste vereniging van kampeerboeren (SVR) heeft een behoorlijke vinger in de pap als het gaat om het tarievenbeleid van de aangesloten kampeerboeren. Een van de belangrijkste argumenten is het prijsbeleid voor betaalbare tarieven voor de consument. Een nobel streven waarin voor de “echte” kenners van de markt ook een groot gevaar schuilt. Is het bij de kampeerboer nog wel zo leuk? De praktijk leert anders. Voor dergelijke tarieven zien we hier en daar al scheuren ontstaan in het geriefelijke beeld en de charme van de echte boerencamping.

Met zulke tarieven is het verworden tot een betaalde hobby waarbij het kampeerproduct sterk onder druk is komen te staan. Investeren is niet mogelijk tenzij er derde middelen vrijgemaakt kunnen worden voor investeringen. Ook de consument wordt kritisch en zoekt alleen de beste kampeerboeren op met de luxe en het comfort van thuis. Zo was afgelopen jaar een ramp voor veel kampeerboeren en dat zal komend jaar alleen nog maar erger worden. De roep om een kwaliteitslabel voor kampeerboeren wordt steeds luider en bij de VeKaBo zijn de eerste kampeerboeren al uit de organisatie geplaatst. Heeft de kampeerboer het wel zo goed voor elkaar?

Zijn de nieuwkomers ook “echte” concurrenten van de traditionele camping?
Het zijn juist de nieuwkomers die gebruikmaken van de alom aanwezige kennis hoe in te spelen op de behoefte van de consument. Enerzijds gedreven door verlenging van het seizoen bij attractieparken en het koppelen van een korte vakantie aan een hogere attractieve beleving. Dat geldt in zekere zin ook voor de semi agrarische bedrijven op zoek naar een nieuwe inkomstenbron.

Zie hier een bedrijfstak met subsidiemogelijkheden en een lokale overheid die dit stimuleert. De enige echte bedreiging als het gaat om het kampeerproduct is te verwachten uit de hoek van de attractieparken. Hier kunnen reguliere campingbedrijven wat van opsteken. De opkomst van het recreatieve toerisme in al zijn facetten uit de agrarische hoek moet men meer zien als een versterking van het toeristisch aanbod in de streek. Men kan dit beschouwen als een kans voor samenwerking in plaats van een bedreiging.

Zijn er nog wel kansen voor de gewone camping?
Kansen zijn er beslist: het zijn juist de gewone campings die beschikken over alle basisvoorzieningen en voorwaarden om succesvol te zijn. Juist door het anders aan te pakken kan men het verschil maken ten opzicht van de andere aanbieders op de markt. Hoe anders kun je achter de waarheid komen om te zien dat je de plank even hebt misgeslagen? Juist door te kijken naar (benchmarking) de betere jongetjes uit de klas en de gedragingen van de consument ligt feitelijk het antwoord op straat. Een handboek met wat kleurplaten is wat dat betreft niet de juiste oplossing om een antwoord te geven op het probleem waarvan jezelf vaak de aanleiding bent.

De consument is op zijn werk en in het dagelijks leven niet meer voor te stellen zonder computer en/of mobiele telefoon. Als je ziet dat het oriëntatieproces voor 85% via internet verloopt is hier voor veel camping eigenaren nog veel te verbeteren! De consument is al velen malen verder in zijn ontwikkeling dan de sector zelf. Wanneer dan ook nog eens het kopje koffie thuis van een betere kwaliteit is dan op de camping, dan is elke euro er een teveel. Voeg daarbij het gebrek aan comfort, spanning en totaalbeleving en je kunt spreken over dood in de pot! Het product biedt te weinig spanning en sensatie en wie niet gevonden wordt in Google bestaat gewoonweg niet! En als je als recreatieondernemer geen aandacht kunt opbrengen voor jouw klanten waarom zouden ze dan nog bij jou boeken? De markt van kamperen stabiliseert en in toenemende mate zullen zich door de economische vooruitzichten volop kansen aandienen voor een toenemende interesse voor kamperen in ons land. Kijk eens door de bril van de consument en laat je inspireren door je omgeving. Sluit verbindingen met de streek en zoek samenwerking, want alleen ben je niet meer in staat de consument te bereiken.

Kennisdelen & samenwerking biedt kansen
Wilt u op zoek naar de juiste handvatten om het proces van “innovatie” op gang te brengen waarbij u weer met passie en volle overgave de consumenten weet te verleiden? Maak een vrijblijvende afspraak met leisure expert Hans van Leeuwen (directeur SLIMMadvies) en hij helpt u de juiste richting te kiezen. Of meld je aan voor een van de internet trainingen van de Pleisureworld Academy. Ons beste advies is de cursus Best Marketeer die binnenkort weer van start zal gaan. Het verschil met de trainingen van de branche organisaties is dat wij de ondernemer in de praktijk helpen in plaats van een hoop theorie op afstand. Wat ook tot de mogelijkheden behoort, is het deelnemen aan de verschillende succesvolle netwerk studiereizen georganiseerd naar o.a. Europapark – China – Las Vegas – Orlando. Voor alle informatie verwijzen kijk hier.

Hans van Leeuwen, Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld

Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter! Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)!

PS: Meld je aan voor de Camping Praktijkdag 17 mei a.s. bij SuperPlatz Julianahoeve in Renesse met ruim 200 collega’s

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.