Met de negatieve reisadviezen voor het buitenland zal het in de aankomende kerstvakantie en voorjaarsvakantie wederom drukker dan gebruikelijk zijn op de Nederlandse vakantieparken. Dat zorgt voor een uitdaging op vakantieparken, want hoe reguleer je de gaststromen op het park? Wat als de park horeca nog steeds dicht is en zorg je dat het niet te druk wordt bij de verschillende outlets? Mobiele uitgiftepunten en pop-up bars zijn daarbij een goede optie. Reinier Kuper en Floris Schoemaker van Multiwagon vertellen over de mogelijkheden.
“Het is heel reëel dat we ook volgend jaar nog met de Coronamaatregelen te maken hebben,’’ begint Schoemaker, eigenaar van Multiwagon. “Alle locaties waar bezoekers komen hebben te maken met piekmomenten en dus is de doorstroom een uitdaging. Het is bewezen dat je met mobiele opstellingen kunt zorgen voor de juiste spreiding.” Multiwagon levert flexibele verkooppunten zoals foodtrucks, trolleys en containers. “Ondernemers in de breedste zin van het woord ervaren door Corona dat ze drukte van bezoekers willen spreiden en wachtrijen voorkomen. Mobiele wasbakken, een take away koffiebar of extra pizzaoven op een andere plek van het terrein kunnen dat oplossen,’’ vult Kuper aan.
Extra omzet
De jonge ondernemer Schoemaker startte Multiwagon vier jaar geleden omdat hij zijn oog op een Aziatische foodtruck had laten vallen. Nadat hij de eerste modellen had geïmporteerd ontwikkelde hij met een bevriende staalbouwer een aantal eigen concepten. De samenwerking is er nog steeds en doordat de leverancier letterlijk dichtbij is kan snel geschakeld worden en is de levertijd slechts zo’n 3-4 weken. Het assortiment bestaat uit een openklapbare pop-up bar, twee soorten foodtrucks, kleinere trolleys, mobiele pizzaoven en een container. “Een container van ons staat inmiddels in Diergaarde Blijdorp en op verschillende Landal Greenparks Parken,’’ weet Sales Manager Kuper. “Met zo’n container kunnen ze eenvoudig een extra uitgiftepunt openen. En ook alle andere trailers zijn omzet op wielen! Je kunt per dagdeel een ander concept presenteren, van koffiebar, poffertjeskraam tot afhaalmaaltijden. Optimaal rendement!”
Handenwassen
In de Coronalockdown bracht Multiwagon daarbij nog een aantal nieuwe concepten uit. “Handenwassen is nu nog belangrijker dan ooit. Met een paar aanpassingen zoals een watertank en voetpaneel, maakten wij van onze trolley en de pop-up bar een extra wasgelegenheid,” vertelt Schoenmaker. “En voor de retail maakten we een wasmachine voor boodschappenwagentjes.” Dit jaar verwacht Multiwagon zo’n 120 concepten te kunnen leveren waarbij recreatie het hardst groeiende segment is. De concepten van Multiwagon vinden al gretig aftrek op de Duitse markt. “Maar we willen Europees marktleider worden voor mobiele concepten. Of dat nu voor de retail, horeca, evenementensector of in de recreatie is,” ambieert Schoenmaker. In Holten is het experience center van Multiwagon te vinden. Maak een afspraak om te komen kijken!
Auteur: Sanne Bakker