Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker! Bouw je Guest Journey om naar een teamervaring

Een belangrijke uitspraak waar ik regelmatig aan denk na mijn vele gesprekken met Harold Stemkens, expert bij internetbureau Libelnet, luidt als volgt:

“Na bijna 25 jaar in de recreatiebranche verbaas ik me nog steeds over één ding: hoe Property Management Systems (PMS) omgaan met gastcommunicatie.”

Ik kan hem daarin alleen maar gelijk geven. Het lijkt soms alsof we zijn blijven hangen in het fax-tijdperk. De kern van het probleem zit in de oorsprong van die systemen: ze zijn gebouwd om reserveringen en betalingen te verwerken, niet om gasten te inspireren. En nu komt daarin de crux: “Om een reservering te sturen heb je NAW-gegevens nodig – naam, adres en woonplaats – en die koppel je aan de hoofdboeker. En daar begint de scheefgroei.”

Digitaal te identificeren, zonder receptie

Met iDin zou je voor Nederlanders een stap kunnen zetten om zich digitaal te identificeren, zonder receptie. Duitsers hebben soort gelijk product. iDin zou in Guest Journey kunnen worden ingebouwd. iDIN voor consumenten;  iDIN is ontwikkeld door de banken voor consumenten. U kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen, u identificeren en/of uw leeftijd bevestigen bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. Daarnaast kan er een leeftijdscheck gedaan worden bij bezorging aan de deur middels het scannen van de iDIN QR. U gebruikt namelijk de veilige en vertrouwde inlogmethode van uw bank. Zo hoeft u veel minder gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden. De EU werkt aan een Europese Digitale Identiteitswallet. Daarmee moet je in alle EU-landen met één digitale identiteit kunnen inloggen bij overheden en bedrijven. Doel: in 2026 moet dit breed beschikbaar zijn. iDIN zou hier technisch in kunnen passen als Nederlandse inlogmethode.

Er is veel meer dan de hoofdboeker

Na de reservering zou een relatie op gang gebracht moeten worden: de Guest Journey. Echter: in de meeste gevallen is alles gericht op de hoofdboeker. De rest van het gezelschap – vaak net zo enthousiast over de vakantie – valt buiten de boot. En dat is een gemiste kans van jewelste. Want als het cliché waar is (de vrouw kiest de vakantie, de man neemt de administratie voor zijn rekening), wordt een deel gewoon vergeten. Belangrijk is dus ook om de andere gasten mee te nemen. Die staan gewoon in de ‘Mijn-omgeving’, en dan hebben we het nog niet eens over de groepsaccommodaties.

Stappenplan

Op dit moment gaat alle informatie vaak naar één mailbox, en niet zelden bij de drukste persoon in het gezin. Gevolg: het gezelschap hoort weinig van het uitstapje, tot vlak voor vertrek.

Met een paar slimme stappen kan dat totaal anders:

  • Maak het makkelijk om de boeking te delen via WhatsApp of een gezinsapp
  • Laat medereizigers zelf hun e-mailadres en 06-nummer invullen voor updates
  • Vraag meteen om leeftijden, interesses en voorkeuren
  • Stuur op een herhalingsbezoek (ca. 25% boekt weer tijdens vakantie)

Zo heb je niet één contactpersoon, maar ineens drie, vier of zes – en verdriedubbel je je marketingbereik zonder een cent extra advertentiebudget!

Stop met het denken in slechts één hoofdboeker. Bouw je Guest Journey om naar een team-ervaring waarin iedereen wordt meegenomen. Met de juiste tools en een beetje creativiteit maak je van elke boeking een marketinggoudmijn – nog vóórdat de gasten hun koffers hebben gepakt. Dit zijn nieuwe kansen voor de recreatieondernemer, voor hogere inkomsten, meer gastbeleving en daardoor een betere waardering. De kans op herhaalbezoek neem ook toe door deze aanpak. Wanneer je dit dan ook nog combineert met AI als hulpmiddel kan je sneller, vriendelijker én rendabeler opereren. Meer weten hierover? Lees dan de artikelen ‘Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!’ en ‘Met technische innovaties als AI ben je persoonlijker dan ooit’. En bezoek ook zeker de Kennistafel hierover op 7 oktober!

Bent u er ook bij?
Meer informatie over het benutten van de volledige groep gasten in plaats van één hoofdboeker, vindt u bij alweer de derde toegespitste Kennistafel: ‘Inchecken zonder receptie wint terrein, ook bij u?’.

Waar & wanneer:
‘Receptie- en contactloze service: inchecken zonder receptie wint terrein, ook bij u?’
Datum:              Dinsdag 7 oktober 2025
Locatie:              Safari Hotel Beekse Bergen
Tijd:                    12.30 – 18.00 uur

https://vakantiehuisvandetoekomst.nl/

Uit een serie artikelen in de praktijk
– Zorg dat je slaagt voor de ‘Voorprettest’ (dit nummer RecreatiefTotaal Nr.4)
– Met technische innovaties als AI ben je persoonlijker dan ooit (RecreatiefTotaal Nr.5)
– Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker (RecreatiefTotaal Nr.6)

Auteur: Hans van Leeuwen
Leisure-expert

To top