Afgelopen week was ik te gast bij het congres Trends in Kids, Jongeren en Familiemarketing in Amsterdam. Hoewel hier met name grotere organisaties als PSV, Landal, en retailers als Albert Heijn en Zwitsal aanwezig waren, kunnen we toch een aantal lessen leren uit de marketingcampagnes van onze broers en zusjes.
Marketing moet op zichzelf waardevol zijn
In een leven vol welvaart heeft de consument steeds meer te kiezen. Hoe val je al bedrijf nog op in al het geweld? Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont benadrukt dat marketing op zichzelf al waardevol zou moeten zijn. Het gaat niet langer om het aanprijzen van een product of dienst, maar om wat de marketingcampagne zelf betekent. Een mooi voorbeeld en de moeite waard om te bekijken is de campagne van Dove Real Beauty Sketches waarin vrouwen zichzelf twee keer laten portretteren. Eén portret wordt door de kunstenaar “blind” gemaakt op basis van de omschrijving die een vrouw van zichzelf geeft. Het tweede portret maakt hij op basis van een omschrijving van dezelfde vrouw, maar dan gegeven door een buitenstaander. De verschillende resultaten zijn treffend.
Het gaat erom dat duidelijk is waar een marketingcampagne zelf voor staat
In het complete filmpje wordt niet over Dove als merknaam gesproken. Deze campagne laat zien dat als je het echt goed weet aan te pakken en duidelijk maakt voor welke waarden je bedrijf staat, dat je feitelijk als bedrijf niet eens meer naar je product of dienst hoeft te verwijzen. Anno 2015 is het belangrijk dat de consument je bedrijf “sympathiek” vindt. Het alternatief is meegaan in de welbekende prijzenslag en kortingsstrijd om op die manier de aandacht van de consument te trekken.
Tip: op zoek naar de waarden van jouw bedrijf? Stel jezelf de vraag: waaróm maken wij product x of bieden wij dienst y?
Invloed van kinderen onderschat..?
BrandDeli (o.a. mediabedrijf van tv-zenders Nickelodeon, 24kitchen & MTV) gaf ons een inkijkje de rolverdeling van gezinsleden bij aankoopprocessen. Niet geheel verrassend is het feit dat moeders nog steeds in de meeste gevallen de beslisser zijn als het gaat om aankopen voor het hele gezin. Toch neemt ook de rol van de vader toe en mag ook deze doelgroep vooral niet vergeten worden. Enkele andere cijfers;
- 98% van de gezinnen betrekt kinderen bij een aankoopproces
- 75% van de kinderen bepaalt (mede) de keuze van een dagje uit. Daarmee staat dit onderwerp op plek 3 in de ranglijst van keuzeinvloed door kinderen, ná speelgoed (nr. 1) en kleding (nr. 2)
- 60% van de kinderen bepaalt (mede) de keuze van de vakantiebestemming
Maar hoewel kinderen behoorlijk wat invloed kunnen uitoefenen, zijn het natuurlijk nog altijd de ouders die uiteindelijk converteren, oftewel tot aankoop overgaan. Idealiter richt een marketingcampagne voor een dagje uit of familievakantie zich dan ook op het hele gezin.
De invloed van kinderen is groot, maar het zijn nog steeds de ouders die converteren
Een case wordt gegeven aan de hand van Attractiepark Hellendoorn, dat afgelopen jaar op zoek ging naar familie Hellendoorn. De campagne werd in twee fases opgedeeld. Eerst een oproep via kinder tv-zender Nickelodeon en na honderden aanmeldingen volgde de keuze voor het “testgezin”. Familie Hellendoorn kreeg een jaar lang gratis toegang tot het park en vertelde over de belevenissen via filmpjes, verspreid online en via de tv-zender. Een prima voorbeeld van een crossmediale campagne, mits je over een behoorlijk budget beschikt.
Tip: Geen budget voor tv-reclame maar wil je wel meer met kindermarketing doen? Denk dan aan de ontwikkeling van games, apps of aanwezigheid op nieuwe social media (bv. Instagram of Snapchat – zie verderop in deze blog)
Knap staaltje doelgroepsegmentatie @ PSV kidsclub
PSV was in 1997 de eerste voetbalclub ooit met een kidsclub voor kinderen van 0 tot 12 jaar en mascotte Phoxy. Alle kinderen kregen hetzelfde member aanbod, zonder dat er onderscheid gemaakt werd naar de verschillende leeftijdscategorieën. Gevolg: de kidsclub nam af in populariteit en het aantal leden daalde. Vorig jaar heeft men bij PSV het roer omgegooid en is er een indeling gemaakt in maar liefst 4 subgroepjes, elk met een eigen naam en benadering;
PSV Phoxy club
- 0-2 jaar. Eén van de thema’s is de jaarlijkse babyfoto waar meer dan de helft van de clubmembers op af komt. Hoewel de baby’s er natuurlijk niks van mee krijgen, is het voor de ouders een memorabel moment.
- 3-6 jaar. Uit onderzoek blijkt dat kinderen vóór hun 7e levensjaar de definitieve keuze voor hun favoriete voetbalclub maken. PSV zorgt er daarom voor dat alle kinderen vóór dit levensjaar bij een voetbalwedstrijd in het stadion zijn geweest.
Stem je aanbod en marketing af op verschillende leeftijdscategorieën
FC PSV
- 7-10 jaar. Mascotte Phoxy speelt hier een minder prominente rol, het gaat meer om de spelers en achtergrond informatie in het FC PSV magazine dat meerdere keren per jaar op de mat valt.
- 11-14 jaar. Bij deze doelgroep komen nog prominenter de spelers onder de aandacht en is er een jaarlijkse Meet & Greet.
Elk van de subgroepjes heeft zijn eigen jaarlijkse evenement, afgestemd op de doelgroep. PSV laat hiermee zien dat ook de doelgroep kinderen zelf weer onderverdeeld kan worden in allerlei subgroepjes. Houd hierbij dus rekening in je marketingcampagnes en aanbod.
Tip: Zijn kinderen een belangrijke doelgroep in jouw organisatie? Benader ze niet als één doelgroep maar biedt iedere leeftijdscategorie iets anders, afgestemd op leeftijd
Hoe werkt Snapchat? Succesvolle case Walibi
Aan belangstelling voor de workshop Snapchat was tijdens het congres Trends in Kids, Jongeren en Familiemarketing geen gebrek. Wat kunnen we ermee en hoe werkt het? Enkele feiten door Rik Spruijt van Youngworks:
- Snapchat is mobile only
- Content is “tijdelijk” zichtbaar (max. 24 uur) en wordt daarom veel gedeeld
- 71% van de 12-19-jarigen gebruikt Snapchat
Heel belangrijk is het om – net als bij alle andere social media – een duidelijke keuze te maken voor je kanaalstrategie: oftewel, welke onderwerpen stel je centraal? Walibi heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om via Snapchat alleen maar te verwijzen naar sneak peeks voor de nieuwe ride. Deze focus is belangrijk om snel duidelijk te maken waarom mensen je bedrijf zouden moeten volgen.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten werkt het juist bij Snapchat om extra volgers te genereren via offline kanalen. Walibi doet dit bijvoorbeeld erg succesvol aan de hand van snapcodes door het park. Dit lijkt op een qr-code en door de snapcode te scannen met je mobiele telefoon, volg je automatisch Walibi op Snapchat.
Snapchat volgers vinden? Werk met offline snapcodes op duidelijk zichtbaar locaties in je bedrijf
Tip: Snapchat is een uitstekend medium voor de doelgroep 12-19jarigen met als belangrijkste doel fans aan je te binden
Susanne Giesbers, recreatieadviseur
PS: Het complete verslag van het congres Trends in Kids, Jongeren en Familiemarketing lezen? Meer weten over de inzet van marketing naar doelgroepen of nieuwe social media? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief of neem contact op via 0481-353470.