Stormachtige ontwikkelingen plattelandstoerisme

Bij de Brandevoortse Hoeve is het genieten

Het van oorsprong agrarisch bedrijf van Maikel en zijn broer Stefan heeft noodgewongen de bakens op tijd weten te verzetten. Door de verstedelijking van het gebied, gelegen tussen Eindhoven en Helmond, zat het bedrijf klem. Er was geen toekomst meer weggelegd voor een agrarisch bedrijf. Met die wetenschap hebben de gebroeders van hun bedreiging een kans weten te maken en niet geheel zonder resultaat.

Plattelandstoerisme
Men kweekte asperges, aardbeien en verbouwde jaarlijks vele hectare mais. De opslagloods waar voor jaren terug de asperges en aardbeien aan de man werden gebracht, is inmiddels uitgegroeid tot een professionele boerderijwinkel met streekproducten. Het laatste kunststukje is de opening van de geheel gethematiseerde indoor speeltuin waar je bij de koffie heerlijke appeltaart kunt bestellen uit eigen keuken met appels van het land.

Ben je meer een boer of recreatieondernemer?
“Wie op een mooie dag het erf op rijdt, ziet dat er altijd auto’s op de parkeerplaats staan. Dat is een goed teken want dat trekt ook klandizie aan. Hoe vaak rijd je niet door als er bij een restaurant geen auto’s voor de deur staan? Dat zal bij De Brandevoortse Hoeve niet gebeuren”, aldus Maikel, een van beide broers. “Wij zoeken ook bewust verbreding in ons aanbod. Wie op het terras zit, neemt na een drankje de verse boodschappen mee naar huis uit onze boerderijwinkel. Wie wat te vieren heeft op zijn werk boekt met collega’s een creatieve workshop. Voor een leuk kinderfeestje is er binnenkort de indoor speeltuin. En als men niet teveel wil betalen voor een gezellig familieuitje, dan boekt men een avontuur in ons maisdoolhof. Dat laatste is voor ons belangrijk want zo blijft het plattelandsgevoel gehandhaafd.”

De Brandevoortse Hoeve kent een restaurant met zo’n 75 couverts, en buitenterras met 70 zitplaatsen, een vergaderruimte voorzien van alle audiovisuele toepassingen voor ca. 32 personen in carré opstelling, een boerderij winkel met asperges en aardbeien van eigen bodem, een maisdoolhof en we geven asperge workshops. De laatste uitbreiding is de gethematiseerde indoor speeltuin die op dinsdag 20 oktober de poorten zal openen. Ondanks dat er in korte tijd drie indoor speeltuinen openen in de regio Helmond ziet Maikel geen enkel probleem om ook een stevige entreeprijs van € 7,50 te vragen voor kinderen inclusief een glaasje ranja en € 2,50 voor volwassenen inclusief een consumptiebon. “Je kiest bij ons voor binnen of buiten activiteiten. We rekenen op 15.000 à 20.000 bezoekers per jaar.”

Ondernemen met boerenslimheid
“Bij ons is nooit niets standaard, dus we hebben ook geen standaard arrangementen. Dit kost veel tijd en aandacht maar één ding is zeker en dat is dat onze gasten krijgen wat ze willen. Ik werk samen met partners die deze evenementen uitvoeren en daardoor kan ik veel meer capaciteit aan. We hebben wel café bedrijf en sociale hygiëne gedaan maar verder heb ik geen enkele horeca opleiding. Ook zijn we niet aangesloten bij de KHN of RECRON want ik geloof niet dat zij mij veel bij kunnen brengen. Er zullen wellicht inkoopvoordelen zijn maar er is geen noodzaak. Bij ZLTO zijn we wel aangesloten maar bij elke bijeenkomst val ik in slaap. Veel collega’s doen een vorm van dagrecreatie er maar bij en zien het als nevenactiviteit of hobby maar niet als hoofdactiviteit.”

Waar haal jij de inspiratie en de kennis vandaan?
“Allereerst gebruiken we het boeren verstand. We leveren onze agrarische producten van het land aan restaurants in de regio en we zien wat daar gebeurt. Dan luister ik goed naar familie en kijken we bij onze collega’s. Inmiddels hebben we wel zo’n twintig indoor speeltuinen bezocht. We zijn ook op studiereis geweest met Pleisureworld en onlangs bezocht ik nog de EAS IAAPA beurs in Amsterdam. Als familiebedrijf is onze drive en enthousiasme de basis van het succes.

Iedereen is welkom bij ons behalve de leeftijden 12 tot 18 jaar want die mogen bij mij komen werken. Voor de rest is iedereen welkom. We zijn laagdrempelig, maar perse niet goedkoop en we hanteren markt conforme prijzen. Wijn kost € 3,20 per glas, bier uit pullen € 2,80 voor 0,33 en frisdrank € 2,00. Eten is niet verplicht. We zijn alleen op maandags gesloten.”

Wat zijn de risico’s van zo’n veelzijdig bedrijf?
“Omdat je zoveel dingen doet, wordt het lastiger om alles goed te doen. In het begin deed ik ook alle groepsuitjes zelf maar inmiddels besteed ik dat uit en steek ik in op meer samenwerken. Dat is heel belangrijk want ook zij brengen weer klanten aan. Het maakt ook dat we elk bedrijfsuitje kunnen organiseren en klanten alles kunnen bieden wat ze maar willen. Een greep uit onze bijzondere uitjes zijn ijscarven, tiroler muziek, stamppotten buffet, spijkers slaan, cocktails workshop, Solex tour en zelfs paint workshops met bij de Action gekochte schilderezels en doeken. Waarom duur doen als het ook simpel kan?

Wat ook heel moeilijk is, is de planning en de inzetbaarheid van onze oproepkrachten en medewerkers. De veelzijdigheid vraagt een uiterste inzet met enthousiasme en ik stuur er wel op dat ze graag bij ons willen werken. Deze winter investeren ruim twee en een halve ton en de komende jaren verwacht ik eenzelfde niveau aan investeringen. Of dit een risico is weet ik niet maar het is een voorwaarde voor succes en om in de gunst te blijven van onze bezoekers. We zitten aan een doorlopende weg en het grote krijtbord lokt de bezoekers naar binnen en het is de mond tot mond reclame die zijn werk moet doen.”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Maiken Habraken – mede-eigenaar De Brandevoortse Hoeve – www.debrandevoortsehoeve.nl
https://pleisureworld.nl//youtu.be/7G3EqsRePvE

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.