donderdag 16 april – Deze week was er weer één om in te lijsten. Met bijna veertig top ondernemers gingen we een dag op pad naar zes unieke Family Entertainment Centers (F.E.C.’s). Het waren locaties die misschien niet zo opvallend zijn als de bekende pretparken maar bij elkaar genomen zijn het wel degelijk serieuze concurrenten van een dagje uit. Tellen wij alle bezoekers die achteloos hun weg hebben gevonden naar deze opkomende F.E.C.’s dan hebben wij het ook hier over miljoenen bezoekers op jaarbasis.
Creativiteit voert de boventoon
Er zijn geen onderzoeken of statistieken met betrekking tot deze nieuwe sector en er is nog maar weinig benchmarkinformatie beschikbaar. Traditionele adviesbureaus hebben al er helemaal geen weet van, laat staan dat banken happig zijn om bedrijven in deze branche te financieren. Daarom voert bij veel ondernemers creativiteit de toon en crowdfunding binnen de familie was voor één van de locaties de oplossing voor financiering van nieuwe uitbreidingsplannen.
Hoog besteedbaar bedrag
Wie denkt dat een pretpark duurder is dan een uitje naar een F.E.C. komt bedrogen uit. Door het aanbod van allerlei leuke en attractieve spelvormen is er voor iedereen wat te doen. Je gaat bowlen, karten, lasergamen, paintballen, sumoworstelen of je laat je opsluiten in een escape room. Natuurlijk kan je ook een rondje glowgolf meepakken of verdwalen in een (mais)doolhof. Iedere activiteit kost weer even een paar duiten extra. Zo zit je heel snel aan een gemiddelde besteding tussen € 50,- en €80,- per persoon. Wil je nog iets bijzonders eten? Dan loopt dit bedrag nog wat verder op. Een F.E.C. is echter niet alleen een bij elkaar geraapt aantal activiteiten en/of attracties. Het is de ziel van de ondernemer die je meeneemt in zijn verhaal en dat bepaalt de attractiewaarde waarvoor de mensen bereid zijn te betalen.
Geduchte spelers
Als we zien dat er zo’n tien jaar terug slechts een handjevol F.E.C.’s waren terwijl we nu de grens van tweehonderd zijn doorgebroken, dan kunnen we spreken van een explosieve groei met miljoenen bezoekers. Met een gemiddeld hogere besteding per bezoeker zijn F.E.C.’s verworden tot een geduchte speler in concurrentieslag om de consument. Zie daar ook het ‘all-in’ instrument waarbij de catering is inbegrepen en dat uitstekend past binnen dergelijke concepten. Je weet als consument vooraf precies wat je gaat uitgeven en all-in is daarmee een prima alternatief voor een dagje uit naar een pretpark. Een andere trend zijn de outdoor F.E.C.’s waarbij men inspeelt op het familiegevoel om samen buiten te recreëren terwijl de kinderen spelen. Hoe simpel kan het zijn?
Aanpassen aan veranderende behoefte
Problemen komen er voor de Ballorig en Monkey Town indoorspeeltuinen of vergelijkbare initiatieven die zich niet aanpassen aan de veranderende behoefte van de gasten. Die willen immers meer waarde voor hun geld. Wat te denken aan de grotere campingbedrijven en bungalowparken die door toepassing van het exploitatieconcept van een F.EC. een aantal problemen tackelen? Je kunt de attractiewaarde hiermee extra ten gelde maken. Enerzijds verhoogt men de beleveniswaarde van de kampeer- en bungalowgast en anderzijds kan men rekenen op extra omzet in combinatie met meer bestedingen in de horeca.
Wilt u echt weten wat er speelt in de opkomst van F.E.C.’s? Lees dan het uitgebreide reisverslag op Pretwerk dat Walter Jonker heeft gemaakt in opdracht van Pleisureworld.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
PS: Binnenkort publiceren wij ons Handboek Family Entertainment Centers (F.E.C’s)
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]