Terhills Resort by CenterParcs, de droom van een vakantiepark

Leisure destinatie in het hart van Nationaal Park Hoge Kempen

Met dank aan General Manager Frank van Ouytsel

Toegangspoort Nationaal Park Hoge Kempen (België)

De geschiedenis van deze locatie gaat al meer dan vijfentwintig jaar terug in de tijd, toen het werd gepland als een traditioneel vakantieresort genaamd Sporthuiscentrum. De eerste funderingen werden gelegd en de infrastructuur werd opgezet. Echter, het project ging niet door vanwege de zorgen over overaanbod in hetzelfde segment, gezien resorts zoals Vossemeren, Erperheide en Heijderbos, allemaal onderdeel van Sporthuiscentrum (Center Parcs), al bestonden. Misschien was het een geluk bij een ongeluk dat jaren later de ontwikkeling van dit resort een belangrijke pijler werd voor ontwikkelingsmaatschappij LRM. Ze investeerden meer dan 100 miljoen euro in de ontwikkeling van een vrijetijdsbestemming, waarbij Resort Terhills een cruciale rol speelde.

Deze ontwikkeling bevindt zich op oude kolenmijnen aan de randen van Nationaal Park Hoge Kempen, met een uitgestrekt merengebied, waardoor het een ideale locatie is voor een kort verblijf. Gasten kunnen genieten van de natuur met diverse wandel-, fiets- en mountainbikeroutes. Het resort biedt elektrische golfkarretjes waarmee gasten naar Maasmechelen Village – een outlet shopping center – kunnen gaan, of ze kunnen gebruikmaken van een onbemande shuttlebus. Daarnaast zijn er in de directe omgeving een cablepark met een waterskibaan en een waterpretpark, Elaisa Energetic Wellness – een saunalandschap, en gigantische oude kolenmijntorens die dienen als uitkijktoren.

Dit vakantiepark biedt dus een combinatie van recreatieve voorzieningen op loopafstand, waardoor Terhills Resort by Center Parcs in veel opzichten anders is dan de traditionele Center Parcs die we kennen. Het managementteam heeft de expertise van Pierre & Vacances gecombineerd met een externe financier met een eigentijdse, duurzame visie op bestemmingsontwikkeling, wat vooral dient als economische stimulans voor de regio rondom de voormalige steenkolenmijnen. Na bijna drie jaar sinds de opening van het resort kunnen we wel zeggen dat dit een bijzonder geslaagde operatie is, mede dankzij de samenwerking tussen LRM en het management van Center Parcs om een toplocatie te creëren.

De armband, de sleutel tot uw verblijf

Bij Center Parcs kun je gewoon om 15.00 uur arriveren. De cottages zijn dan schoongemaakt. Op traditionele aankomstdagen fungeert de slagboom bij de ingang van het resort als receptie voor het inchecken. Gasten laten hun QR-code zien en ter plaatse worden de polsbandjes gescand met een mobiele telefoon, waarna de gast direct naar zijn cottage kan rijden. Dit kan allemaal via de app die perfect dient als gids tijdens het verblijf. Gasten hebben altijd verschillende opties om informatie te verkrijgen: via de traditionele folders, bij de receptie voor persoonlijk contact, en via de informatiezuil voor parkkaarten, reserveringen en betalingen voor activiteiten en verhuur.

Center Parcs blijft het enige resort dat met polsbandjes werkt, wat helemaal niet hinderlijk is. Met het polsbandje kun je het resort op en af rijden, je cottage openen en de Aqua Garden bezoeken. Het park is autoluw, zodat je nooit tegen auto’s aankijkt zodra je de vakantiebeleving betreedt. Een goed beveiligde omgeving voor aankomst is een vereiste voor een vlekkeloze ervaring tijdens het verblijf van de gasten. “We hebben onze beveiligers – Securitas – omgevormd tot gastheren/gastvrouwen tijdens de 24-uursbeveiliging van het resort.”

Een management park, net even anders dan CenterParcs     

General Manager Frank van Ouytsel zegt: “In veel opzichten herken ik veel van wat ik al jarenlang op andere parken van Center Parcs heb gedaan, maar toch is dit resort op vele manieren anders. Dit komt vooral door het feit dat ik aan twee directies rapporteer: LRM en Center Parcs. Onze Net Promoter Score (NPS) ligt rond de 60%, en de bezettingsgraad nadert in ons derde seizoen de 85%. Het resort beschikt over 250 accommodaties voor 2-4-6-8 en 12 personen, met een capaciteit van 1.334 gasten. We bieden ruimte voor recreatieve activiteiten voor dag bezoekers van buitenaf, zoals de Aqua Garden, Adventure Minigolf en natuurlijk horecavoorzieningen.

Om te voorkomen dat het te druk wordt, sturen we op een toegewezen capaciteit. We noemen onze accommodaties ‘cottages’, die allemaal gasvrij zijn en worden voorzien van warmtepompen. Bovendien voorziet ons eigen zonnepark in 50% van de capaciteit voor 33% van ons jaarlijkse energieverbruik. Wat dit resort uniek maakt, is dat alle cottages in een natuurlijke omgeving aan het water liggen, met veel privacy en aandacht voor inheemse beplanting.

Onze nieuwste cottages bieden luxe faciliteiten, zoals een privé-aanlegsteiger, een buitenbarbecue, luxe tuinmeubilair, een buitensauna, een buitendouche en een pergola met indirecte terrasverwarming – alles met een tijdschakelaar vanwege duurzaamheidsprincipes! Door het individuele energieverbruik per cottage te meten, hebben we in ons derde jaar al 8% kunnen besparen op energiekosten.

Elke slaapkamer heeft een eigen ensuite badkamer, een elektrische open haard en op de eerste verdieping een terras met uitzicht over het meer. Ook na de opening blijven we streven naar duurzame ontwikkeling, zoals het aanplanten van bossen met inheemse soorten.

Voor de opening hebben we samengewerkt met lokale bedrijven voor de horeca, schoonmaak en groenvoorzieningen. Voor continuïteit hebben we wel enkele basiskrachten in vaste dienst voor groenonderhoud en schoonmaak.

Onze voorzieningen zijn anders dan die van reguliere Center Parcs, vooral met onze Aqua Garden. Geen grote indoor waterattracties, maar een sfeervol indoor zwembad met een infinity pool, whirlpools en een peuterbad. Ook hier kiezen we voor duurzaamheid door dagelijks zwembadwater naar de kelder te pompen voor warmtebehoud en vlak voor opening bij te vullen, alles met een warmtekrachtkoppeling.

We hebben veel activiteiten ontwikkeld op en rondom het Nationaal Park, zoals speurtochten, kindermountainbiken, petanque, wandelen, een kinderboerderij, Adventure minigolf, een trimbaan en wateractiviteiten. Onze eigen ontwikkelde concepten omvatten onder andere het Forest Paviljoen, Forest Garden, Kids Play, Kids Club en een Cycle Center voor de verhuur van elektrische boten, fietsen en waterfietsen, allemaal uitbesteed aan regionale partners.”

Welke nieuwe (uitdagingen) plannen zijn er voor de toekomst

De wetgeving brengt ons voortdurend nieuwe uitdagingen, waardoor het management op een resort nooit stilstaat. Er staat een verandering op het punt om plaats te vinden met betrekking tot het scheiden van natte afvalstromen, die uiteindelijk bestemd moeten zijn voor “eigen” BIO-vergisting op de lange termijn. Vanaf juni zullen onbemande shuttlebussen dagelijks rijden tussen alle belangrijke attracties van Terhills, waardoor onze gasten de auto kunnen laten staan maar toch het gebied kunnen verkennen.

Op dit resort is bewezen dat je een voorbeeld kunt zijn voor veel collega’s, ondanks het uitbesteden van vitale diensten in onze gastvrijheidssector! Dit vereist veel overleg, het kiezen van de juiste partners (vaak niet de goedkoopste) en het gezamenlijk creëren van liefde voor het geheel. Juist hierdoor is niet alles in beton gegoten binnen de organisatie en is er veel vrijheid.

Na het eerste jaar van opening is op basis van kansen een sfeervol Beach House ontwikkeld met een strandbeleving, inclusief de verhuur van strandbedjes, cabana’s en natuurlijk de bijbehorende muziek, cocktails en palmboompjes.

Een voorbeeld(ig) Resort voor inspiratie en verblijf

Ik ben al vijf keer eerder geweest, tijdens de bouw, bij de opening, en later voor een kort verblijf, en nu voor een langer verblijf. Center Parcs is buitengewoon goed in het ontwikkelen van een autoluw resort, waarbij gasten het gevoel hebben dat ze met de auto tot aan de cottage kunnen komen. Alle details kloppen, de bewegwijzering is optimaal en gasten ervaren een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Het is ongelooflijk dat ze hier ook weer zijn geslaagd om het “beter” te doen dan thuis. Hun oog voor detail, procedures en jarenlange ervaring op het gebied van gastenservice zijn verwerkt in de technologie van een app, waarbij gegevens uit de boekingscentrale worden gebruikt. Dit is de kracht van een goed georganiseerde operatie.

Op alle gebieden zorgen medewerkers, intern of extern, ervoor dat ze precies doen waarvoor ze zijn ingezet: de gasten een leuke ervaring bieden. Het iconische hoofdgebouw is slechts een voorproefje van wat nog komen gaat.

Meer informatie over Terhills Resort by Center Parcs vind je hier: Terhills Resort by CenterParcs

De volgende vakantieparken zijn tot op heden bezocht: Parc Granuenta – Familie Resort, Molenwaard – Cuber Suites Veluwe – PUUR Exloo – Dormio Resort Nieuwvliet-Bad – Warredal – Roompot Beach Resort Nieuwvliet-Bad – Hof van Saksen – Zeeland Camping Zonneweelde – Vakantiepark De Krim – Dormio Resort Maastricht – Safari Resort Beeksebergen – Torentjeshoek – De Weelderik – Buitenplaats Beekhuizen – Recreatiepark De Leistert – Your Nature – Landal Marina Resort Well – Resort Brinckerduyn – PEAN – Terhills by Center Parcs – Vakantiepark Efteling Loonsche Land – Het Bos Roept – Terhills Resort bij Center Parcs.Bovenkant formulier

Hans van Leeuwen – dwarsdenker

Trendwatcher, Leisure Expert, Conceptontwikkelaar & Adviseur in Recreatie & Toerisme Pleisureworld

In kader: Gekozen door de jury in de longlist: ‘Top 10 Meest innovatieve vakantieparken in de Benelux’

https://www.pleisureworld.nl/verkiezing-meest-innovatieve-vakantiepark-concept-in-de-benelux/

Bekendmaking van de ‘Top 10 Meest Innovatieve Parken in de Benelux’. Op dinsdag 14 mei 2024 wordt bekendgemaakt welke tien vakantieparken zijn geselecteerd voor de eindronde van de ‘Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’. In de afgelopen periode heeft een deskundige vakjury de longlist van 39 parken bezocht. Uit de top 10 wordt eind 2024 de overall winnaar gekozen en worden certificaten uitgereikt voor bijzondere prestaties op specifieke gebieden.

De 39 parken uit de longlist worden gevraagd om hun medewerking, zodat juryleden hun park kunnen bezoeken en beleven. De ervaringen van deze bezoeken worden gedeeld in diverse vakmedia, waaronder Pretwerk.nl, NRIT Media en Recreatief Totaal. De beoordelingsperiode loopt van juni 2023 tot en met mei 2024. De verkiezing wordt uitgevoerd door een vakjury, die de vakantieparken niet alleen beoordeelt op consumentenwaarderingen, maar ook op bijzondere concepten en innovatie in de bedrijfsvoering. De bedrijven die in aanmerking komen voor deze prijs zijn een voorbeeld voor andere ondernemers in de verblijfsrecreatie.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.