woensdag 26 februari 2014 – De Carnavalsoptocht staat klaar voor vertrek en er is maanden lang met man en macht gewerkt om die prachtige praalwagen te maken. Het zal wel weer een drukte van jewelste zijn langs de route met hordes carnavalesk uitgedoste mensen die op de meest verrassende momenten de polonaise eruit gooien. Alaaf! Zo waar zien wij Prins Carnaval met Page op een van de eerste praalwagens de optocht openen. Uiteraard mag de bloaskapel niet ontbreken. Waar haalt men jaarlijks die inspiratie vandaan om met veel enthousiasme avond aan avond te werken aan de meest bijzondere praalwagens?
Het mag wat kosten!
De oh’s en ah’s zullen niet van de lucht zijn en het toegestroomde publiek zal zich vergapen aan de vele rariteiten en vreemd uitgedoste snuiters, lallend en soms laveloos op platte karren en compleet verbouwde vrachtwagens. Iedereen heeft het naar de zin en is in opperste stemming. De cafés zijn helemaal geprepareerd voor dit bijzondere volksfeest waar het een traditie is om drank rijkelijk te laten vloeien en niet gekeken wordt naar de prijs van een consumptie. We sparen ervoor en als we veel leut hebben, dan mag het ook wat kosten!
0% ziekteverzuim
Wie een dezer dagen verzeild raakt in één van de vele kroegen langs de route kan zomaar een boa om de nek geslingerd worden met een dikke zoen vol op de mond. Zo die zit! Ook het bedienend personeel doet er nog een schepje bovenop en loopt zich de longen uit het lijf. Het is niet moeilijk om barpersoneel te werven, want ze staan gewoon in de rij. Ook het ziekteverzuim is tot bijna nul gereduceerd. Waarom gaat het de rest van het jaar zo stroef en klagen veel recreatieondernemers over lastige HR-vraagstukken of over stagnerende omzetten en minder horecabestedingen?
Carnavalslessen
Wat kunnen wij leren van Carnaval en het hele feestgedruis eromheen? In ieder geval dat het leuk moet zijn en er een gevoel moet ontstaan dat je samen wat wilt beleven. Je zult wat extra’s moeten brengen en het enthousiasme moet er letterlijk vanaf spatten. De attracties zullen verrassend en vernieuwend moeten zijn, want daar staat men voor langs de kant en krijgt men de handen voor op elkaar. Wie dat voor elkaar heeft hoeft zijn tarieven niet aan te passen en het bord ‘uitverkoop’ op te hangen. Belangrijk is wel dat je moet willen zien dat het wellicht bij u in het bedrijf een beetje flauwe boel geworden is! Slappe hap wil ik niet zeggen, maar vaak kan de boel wel een beetje opgeschud worden.
Inspiratie
Wij kennen collega’s die wel weten hoe ze dit moeten aanpakken en die hebben wij de afgelopen jaren dan ook regelmatig gezien op onze congresdagen of de inmiddels traditionele #2daagse studiereis. Ook dit jaar gaan we voor het tiende jaar weer op pad en wie inspiratie op wil doen of het geheim van de smid wil weten gaat mee met ‘The Taste of Leisure’. Dit keer een studiereis met verrassende ontmoetingen en bijzondere locaties waar u als ondernemer door geïnspireerd raakt. Een boost om thuis met veel enthousiasme en drive aan de slag te gaan om de gunst van de consument te veroveren.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur
PS: inmiddels hebben wij fans die al tien jaar mee op reis gaan! Mis het niet en meld u aan via pleisureworld.nl/events