Theater en show steeds belangrijker in themaparken

Ik ken weinig spannender effecten dan de volgspot, de ‘Super Trooper’  die over het publiek doolt en uiteindelijk stil houdt op de coulissen, waar met een oorverdovend applaus de ster van de show het toneel op komt!  Zich aanbiedt aan het  publiek! De magie van het theater, de wisselwerking van de spanning tussen artiesten en bezoekers!

Shows en entertainment, revue en stunts zijn de laatste jaren sterk in opkomst als de nieuwe attracties binnen de themaparken. De trend is duidelijk zichtbaar en ontwikkelt zich spectaculair. Enerzijds omdat de investering in een show vaak beduidend lager ligt dan in een nieuwe attractie. Anderzijds omdat het niet meer hoger, sneller en harder hoeft van een steeds belangrijker doelgroep voor attractieparken, namelijk die van de senioren. Deze nog steeds groeiende groep heeft tijd en geld en komen in steeds grotere getale, en vaker met hun kleinkinderen naar onze parken toe.
Shows worden belangrijker, theaters doen steeds meer hun intrede in attractieparken.

Cinéscénie
De grootste show die ik ooit in een attractiepark zag en tevens de grootste avondvoorstelling ter wereld is ongetwijfeld het adembenemende en imposante  ‘Cinéscénie’ in het prachtige park Puy du Fou in Frankrijk. Een voorstelling, waar de geschiedenis van de streek wordt verteld en gespeeld door niet minder dan 1.100 zangers, dansers, acteurs en figuranten, die zonder een uitzondering allen vrijwilligers zijn. In alles bereikt deze show het topniveau! Per vrijdag- of zaterdagavond zien maar liefst 14.000 bezoekers de show en kaarten voor deze speciale avondshow moeten bijna zes maanden tevoren worden gekocht om niet achter het net te vissen! De laatste innovatie is het inzetten van drones met theaterspots erin om de belichting nog spectaculairder te maken!
Het hele park Puy du Fou – naar mijn mening een van de mooiste parken ter wereld- is trouwens gebaseerd op shows en theatervoorstellingen, die de bezoeker zeer nauwkeurig plant om maar niets te hoeven missen. In Rusland is een intentie tot samenwerking getekend tussen de eigenaren van Puy du Fou en investeerder Konstantin Malofeev om twee soortgelijke parken te realiseren, die de Russische geschiedenis vertelt in diverse voorstellingen, die elk een eigen theater krijgen. De geschatte investering bedraagt 4.3 miljard roebel ($ 110 mio.)

Thema shows
Overal ter wereld is natuurlijk de halloween periode die we net achter de rug hebben met z’n speciale showprogrammering al enorm populair en zorgt voor zeer hoge bezoekersaantallen. Maar het gaat verder. Steeds vaker komt het voor dat speciale theatervoorstellingen de ‘slagroom op de taart’ vormen van een bezoek aan de parken. Parken kunnen zich met deze voorstellingen goed onderscheiden en de voorstellingen kunnen op maat gemaakt worden in het thema van het park. Vaak gebeurt dat dan ook met de characters van het park als hoofdrolspelers.

Bedrijfskundig voordeel
De voorstellingen zorgen daarnaast voor minder wachtrijen bij de attractie en daarmee voor hoge bezoekerstevredenheid. Terwijl entertainment tijdens de wachtrijen ook de gasttevredenheid verhogen.
Shows, die aan het eind van de dag worden gegeven, vaak  zelfs uren nadat de attracties al gesloten worden, zorgen voor hoge bestedingen in de horeca van het park omdat bezoekers blijven eten om niets van de avondshow te hoeven missen. De grootste hit op dit gebied en de meest spectaculaire show is natuurlijk Disney Dreams, de avondshow, een ‘explosie van kleur, licht en magie. Met fonteinen, vuurwerk en lasereffecten beleef je een tour langs de bekendste Disney verhalen’, aldus de Disney brochure. Maar ook de spectaculaire fonteinenshow ‘Aquanura’ van het Nederlandse park de Efteling gooit hier natuurlijk hoge ogen!

Storytelling
Shows en entertainment in themaparken vertellen het verhaal van het park beter dan welke attractie dan ook. Bovendien zijn ze stukken goedkoper, spelen perfect in op een ouder publiek en kan er heel snel mee gevarieerd worden.

Shows kunnen ook uitgevoerd worden als  ‘pop-up attracties’  of zelfs als ‘flashmobs’  waarbij spelers als het ware ‘uit het niets’ ineens een voorstelling tevoorschijn toveren. Steeds meer ontstaan ook voorstellingen in co-creatie, waarbij bezoekers actief bij de scene betrokken worden.

Theater heeft altijd al de eigenschap gehad dat het zich heel snel kan vernieuwen en kan aanpassen aan de omgeving, de ‘markt’  van het publiek waarvoor het bedoeld is.
In de  wereld van themaparken waren we natuurlijk al lang gewend aan de ijsshows, aan de circusvoorstellingen, aan de magie-shows en de stunt shows. De laatste jaren gaan we veel meer in de richting van  inhoudelijke verhalen  van het park en over het park. Verhalen die tot mooie herinneringen leiden aan dat park. En daarmee worden weer twee stellingen bewezen, die ik ooit hoorde van Bob Rogers, een van de meest aansprekende imagineers uit de bedrijfstak en die ik al jaren als het motto van al onze werkzaamheden hanteer: ‘Story first, business second and product third’  want ‘People like to collect memories rather than things’

Auteur: Reinoud van Assendelft de Coningh

Reinoud van Assendelft de Coningh is the owner and principal force behind Van Assendelft & Partners, a Dutch attractions consultancy. The company enjoys international recognition as a specialist for amusement parks and public attractions, especially in the areas of strategic marketing and concept development and has completed over 230 national and international assignments for Theme Parks and Attractions, museums, theatres, local and regional governments and various leisure related companies.

Before forming his consultancy, Reinoud was the Commercial Director with the Efteling Theme Park in the Netherlands and was Commercial Director of Endemol Live Entertainment. He began his career in the theatre and was theater director in Tiel and assistant manager of the city theatre and concert hall of Nijmegen.

He was also a member of the Marketing Committee of the International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA) for five years and was the chairman of this committee for three years. He served eight years on the education committee of IAAPA Europe, was in 2011 and 2012 a member on the IAAPA Hall of Fame Committee and currently serves the Exhibit Awards Committee.

(www.vanassendelftpartners.nl)
Twitter: @rvanassendelft

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.