De dagen vliegen voorbij en ik realiseer mij dat alles wat met vrijetijd te maken heeft in een stroom versnelling terecht gekomen is. Tevens is er sprake van een soort desoriëntatie door alle technische en sociaal economische ontwikkelingen. Gaan we de komende jaren terug naar ons oergevoel en zijn we op zoek naar de oorsprong? Dit is wel een heel ander geluid dan in mijn vorige column waarbij het ging op de achtbaan mania die ons westerse landje overspoelt (Toverland – Billy Bird – Mini Mundi – Duinrell – Plopsa België). Bij mijn bezoek aan de Efteling op uitnodiging van de landelijke VVV voor de uitverkiezing van de Rob de Bes Award trof ik een aantal bekende tussen de genomineerde. Een van hen was good old Jan Hagedoorn van de beste camping van Europa de Beerze Bulten. We raakten ook nog even in gesprek met elkaar en constateerde dat je met het product Camping de oorlog om de toerist niet meer kunt winnen. Camping is not done en geen life style en het totale product moet drastisch op de schop. Ook is er iets mis met het imago en sluit het geheel niet meer aan op de behoefte van de consument. Hoe gek moet het wel niet zijn om vandaag de dag geconfronteerd te worden met het succes van de boeren camping. Zelfs de naam Camping staat wat mij betreft te verdwijnen maar wat moet er dan voor in de plaats komen?
Attractieparken worden moderne verblijfsparken en zijn steeds vaker een bedreiging voor de middel- grote kampeerbedrijven (Pipodorp – AttractieparkSlagharen)waar het product niet is meegegroeid met het verwachtingspatroon. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Campingbedrijven moeten echt hun strategie richten op de dagrecreatie waarbij je ook een verblijf aan kunt koppelen. Recreatieparken sluiten meer aan op de verwachtingen van de consument dan campings. De Beerze Bulten ontving wel mooi €5000,- voor het goede doel maar de 1 e prijs ging naar winnaar het Twentse Museum De Welle. Een museum dat vooral de locale ontstaansgeschiedenis in beeld brengt op een wel zeer dynamische en hedendaagse wijze. Een terechte winnaar. Het is wel een afspiegeling van de laatste trends, in Leisure, in de mate waarin de consument op zoek gaat naar een unieke authentieke belevenis en waarbij de regio meer en meer een centrale plaats in neemt.
Ook de Efteling, vorig jaar de winnaar van de Rob de Bes Award, laat weten dat wat hun betreft het sprookje weer op de eerste plaats komt te staan, aldus commercieel directeur Olaf Vugts. Wie de laatste berichten mag geloven gaat het natuurlijk kamperen zijn beste jaren beleven door de toenemende belangstelling dat in de praktijk al overvolle natuurveldjes met tenten opleverde. Of gaan we naar voor mij een verassing in Giethoorn op bezoek bij Histomobiel. Hier heeft men besloten om lid te worden van ToerNed daar zij van mening zijn dat samenwerking een mogelijkheid is om uit het marketing isolement te raken. Het is een locatie midden in de natuur en een verassing voor wie er een kijkje gaat nemen. Als ik daar over het terrein loop constateer ik dat er toch wel wat gebeuren moet. Echter de andere kant van de medaille is dat het puur natuur is wat de klok slaat en bij het betreden van een van buitenaf uitziende rommelige loods treft je een wereld aan die lijkt op de tijd van Ot en Sien.
Heel bijzonder maar hoe vertel je dat de buitenwereld als kleine zelfstandige ondernemer? De consument is steeds moeilijker te vinden en je zult als ondernemer meer acties en promotionele middelen moeten inzetten om voldoende klanten binnen te halen. Ook was ik deelnemers aan een inspirerende meeting georganiseerd door de NHTV als we het hebben over de ontwikkelingen in de dagrecreatie genaamd Leisure Facts. Wat je ziet is dat zij met een inhaalslag bezig zijn en als opleiding pretenderen de kennis in huis te hebben van alles op het gebied van attractieve ontwikkelingen. De initiatieven zijn goed en er is wel hier en daar gefragmenteerde kennis aanwezig maar echte praktijk ervaringen zijn slechts van de afgelopen jaren en men ontbeert de echte praktijk binnen de opleidingen. Je kunt dus wel hier en daar vraagtekens zetten bij de mate waarin de opleidingen zeggen te weten hoe de leisure markt in elkaar steekt. Wat je wel ziet is dat er veel betrokkenheid is uit de branche zelf want het zijn wel de ondernemers uit de praktijk die deze opleidingen zullen moeten voeden met kennis en het is aan de opleidingen om deze op gestructureerde wijze te vertalen naar hun studenten. Interessant was de bijdrage van Pieter Cornelis die wil promoveren op een proefstuk waardoor het vooraf te voorspellen is wat de invloed is op de resultaten van het aantal extra bezoekers na aanschaf van een nieuwe attractie. Een originele bijdrage was de innovatieve ontwikkeling bedacht door Ton Derks van Billy Bird Park te Volkel met zijn energie neutrale achtbaan. Niet iedereen liep warm voor zijn ideeën maar erkenning was er wel vanuit het oogpunt voor milieubewust ondernemen door de prijs in de wacht te slepen van ‘Innovatieprijs Energie en Duurzaamheid.
Ook kwam Hubert Jan Jansen, docent retail aan de NHTV, uitgebreid aan het woord en liet ons in een kijkje nemen in de wereld retail binnen de attractiewereld. Echte bijzonderheden hieromtrent heb ik nog wel gemist want vanuit mijn eigen ervaringen is er meer te koop in de markt van merchandising. Ook was er in Utrecht het congres van Paul Rodenburg met een jubileum uitgave van Brood@Spelen. Hier stond centraal de grootschalige gebiedsontwikkelingen van Leisure in combinatie met retail. Er ontstaan steeds meer shoppingmalls (Roermond – Rosada) en leisure strip. De laatste is zo’n ontwikkeling in de gemeente Middelburg dat ZEP wordt genoemd. Nieuwe ontwikkelingen dienen zich aan binnen de gemeente Harlingen waar onlangs een inspiratie meeting met enkele ervaren leisure Expert heeft plaats gevonden MoviePark – Wunderland Kalkar. Ook waren er diverse TOP ondernemers uit de horeca aanwezig waaronder H. Westers van Westcord Hotels die het vooral druk had om het ingedeukte imago van Golden Tulip op te poetsen. En de Eden Award is onlangs gewonnen door Parkstad gelegen in Limburg die deze eerste Europese milieuprijs hebben gewonnen als meest prestigieuze gebiedsontwikkeling (Snowworld Landgraaf – Gaiga Park – Mondo Verde). Veel inspiratie en weer veel oude bekenden gezien. De winst van deze twee ontmoetingen zit hem in het feit dat de twee werelden
www.toverland.nl
www.billybird.nl
www.minimundi.nl
www.duinrell.nl
www.plopsa.be
www.vvvrobdebesaward.nl
www.beerzebulten.nl
www.pipodorp.nl
www.slagharen.com
www.twentsewelle.nl
www.histomobil.nl
www.efteling.nl
www.attractiewegwijzer.nl
www.nhtv.nl
www.themeparksymposium.nl
www.basconsultants.nl
www.designeroutletroermond.com
www.rosada.nl
www.movieparkgermany.nl
www.wunderlandkalkar.eu
www.westcordhotels.nl
www.edenaward.nl
www.snowworld.com
www.gaiapark.nl
www.wereldtuinenmondoverde.nl