Toekomst recreatiebedrijven staat op het spel

De crisis van de afgelopen jaren heeft voor veel recreatiebedrijven meer dan ooit duidelijk gemaakt dat innovaties en aanpassingen noodzakelijk zijn om te overleven. Hoewel het economische tij inmiddels weer ten goede is gekeerd, profiteren niet alle bedrijven van de toegenomen bestedingen van de consument in een vakantie en dagje uit.

Bakens verzetten

De recreatievaart laat al jaren een dalende trend zien en de consument heeft elders onderdak gevonden voor zijn plezier. Dit beeld zien wij ook terug bij veel traditionele vakantieparken en campingbedrijven die zijn aangesloten bij de VeKaBo, SVR en de Recron. Eigenaren en ondernemers hebben nagelaten in de afgelopen jaren te vernieuwen en zijn daardoor onvoldoende aangepast aan de consument die steeds vaker op zoek is naar luxe en comfort.

Nieuwe trends in recreatie

De consument boekt tegenwoordig steeds vaker een korte vakantie op het allerlaatste moment. Het liefst met een privé zwembad of jacuzzi. Er zijn zelfs al speciale baby bungalows te boeken. Ook pretparken bieden steeds vaker een overnachting aan in een themahotel. Gastronomie wordt belangrijker: we zitten steeds vaker op het terras en eten buiten de deur. De groei van de one-foodconcept stores is niet te stoppen en we laten massaal ons eten thuis bezorgen of kiezen voor een butler service.

Er is meer dan kamperen…

Ook vijfsterren campings laten zien dat er meer is dan kamperen en groeien uit tot recreatieparken met theater, entertainment en vermaak. Sommigen bouwen er zelfs een luxe hotel bij. Zien wij hier de opkomst van de Family Entertainment Centers (F.E.C.’s)? Zelfs een boerencamping kan in dit geweld slechts overleven door luxe en optimale kwaliteit met persoonlijke aandacht. Weten recreatiebedrijven al wat de opkomst betekent van de extended families?

Congres Camping wordt Vakantiepark

Ondernemen op gevoel is niet meer van deze tijd. Belangrijk is dat ondernemers hun bakens verzetten om in de gunst van de consument te blijven. Daarom organiseert Pleisureworld een congres voor de recreatieondernemer aan de hand van een aantal best practices: De Boshoek uit Voorthuizen geeft prioriteit aan een vakantiecoach. SVR camping De Boomgaard gooit haar kneuterige imago van zich af en verandert binnen twee jaar tot een bijzonder landgoed onder de rook van Utrecht. Van Hoorne Entertainment gaat in op de professionalisering van het animatieteam: van poppenkast tot theaterproductie.

Geïnteresseerden voor het congres Camping wordt Vakantiepark kunnen zich vanaf nu aanmelden via pleisureworld.nl/events. Het congres vindt plaats tijdens Recreatie Vakbeurs Hardenberg op dinsdag 8 november.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.