Tuincentrum wordt Family Entertainment Center

Recreatief winkelen: verbreding van leisure verspreidt zich naar retail

Overal waar we kijken, zien we de Leisure Boulevards, Outlet Centers en andere grote winkelconcentraties zoals Woonmall Alexandrium, ZEP Middelburg en de vele IKEA’s en Intratuinen. Maar ook de Beverwijkse Bazaar, Scheveningse Pier en de Markthal in Rotterdam: tegenwoordig zijn zij allemaal onderwerp van een dagje uit met als de hoofdattractie het “winkelen”. Het fenomeen funshoppen is tot een zelfstandige vorm van dagrecreatie verworden. Een andere benaming hiervoor is recreatief winkelen. Na wandelen is het onze meest populaire recreatieve bezigheid, en verdringt het fietsen zelfs naar de derde plaats van favoriete vrijetijdsbesteding.

Het winkelend publiek als recreatieve bezoekers
Het winkelend publiek als recreatieve bezoekers

En retailspelers springen hier handig op in: er is steeds meer verbreding in het aanbod, met verschillende soorten attracties om meer bezoekers te trekken én deze steeds langer vast te houden. Meer dan vijf jaar geleden sprak ik al eens de grotere vastgoedpartijen toe op een congres van Brood & Spelen te Utrecht, met een presentatie over ‘de binnenstad als pretpark’. Nu zien we Amsterdam uit zijn voegen barsten en Rotterdam aan populariteit winnen als short stay destinatie. Ook andere steden als Utrecht komen eraan.

“We concurreren tegen IKEA en de bowlingbaan”

Dit is een van de uitspraken van Alex van Hoof, directeur van Burgers’ Zoo, in een onlangs verschenen artikel van Management Impact*. Reguliere dagattracties moeten meer bieden dan voorheen en inspelen op de behoeften van de consument, om tegen deze steeds hardere concurrentie uit de hoek van de retail op te boksen. Dat betekent onder andere meer aandacht voor showelementen, theater en tijdelijke exposities. De Pasar Malam bij Burgers’ Zoo is een voorbeeld hiervan, maar ook de bekende Winter Efteling.

Pre Entree Intratuin Duiven
Pre Entree Intratuin Duiven
Kinderen vergapen zich aan animatronics
Kinderen vergapen zich aan animatronics

Het verschil met retail is dat je bij de attracties met name betaalt voor de beleving. Bij Intratuin Duiven daarentegen is de toegang gratis, je betaalt geen parkeergeld en toch kun je er ook een dagje uit beleven en wordt het geld in de winkel achtergelaten. Men start hier al na de zomer met de jaarlijkse verbouwing tot een van de grootste Kerstshows van Nederland, afgelopen jaar verkozen tot beste Kerstshow van 2017. Duizenden bezoekers per dag komen hier op af, en dat voor de gehele kerstperiode. Op sommige dagen staat de parking voller dan bij menig dierentuin of attractiepark.

* lees hier het hele artikel van Management Impact 

Intratuin Duiven – Tuincentrum van de Toekomst

Naast de ultieme kerstsfeer biedt Intratuin Duiven in deze periode kleine kinderattracties en knutsel- en schilderactiviteiten zoals we die kennen van de Kids Academy van Hof van Saksen. Een suikerspin of een snack koop je in een van de Foodtrucks. Het meest bijzondere is de toegang tot de speciale kerstafdeling, waarbij je je zowat in Droomvlucht waant. En het gaat verder: op dit moment wordt het restaurant vergroot, inclusief indoor speeltuin. Hiermee schuift het traditionele tuincentrum steeds meer op richting Family Entertainment Center.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Entree Intratuin Duiven, bijna als een attractiepark
Entree Intratuin Duiven, bijna als een attractiepark

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Sprookjesachtig mooi: de Kerstshow bij Intratuin Duiven
Sprookjesachtig mooi: de Kerstshow bij Intratuin Duiven

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Theater, Show en Decor
Theater, Show en Decor

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Restaurant goed bezocht. Horeca onderdeel van een geslaagd dagje uit
Restaurant goed bezocht. Horeca onderdeel van een geslaagd dagje uit

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Efteling-achtige taferelen
Efteling-achtige taferelen

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Ook hier specials in food aanbod
Ook hier specials in food aanbod

[/column]

Totaaloverzicht van Wilsons Lifestyle Centre
Totaaloverzicht van Wilsons Lifestyle Centre

Kun je het je nog niet helemaal voorstellen? In Canada is het al zover bij Wilsons Lifestyle Centre Saskatoon. Ruim 12.500m2 oppervlak dat is bebouwd door het Nederlandse bedrijf Thermoflor-Bright Buildings uit Heerlen. Een uniek concept waar een Intratuin-achtige formule wordt gecombineerd met een indoor go-kartbaan, een Zip Flyer – High Rope Course en diverse horecavoorzieningen. Het doel is om jaarrond bezoekers te trekken en de grote hal voor meerdere doeleinden in te zetten. Daar waar overdags gewinkeld wordt, kun je ‘s avonds een event organiseren in de natuurlijke sfeer en entourage van een botanische tuin. Wilsons Lifestyle Centre won na de opening in augustus 2017 de Award voor Excellence in Design. Met dank aan Bright Buildings!

Een impressie van Wilsons Lifestyle Centre:

Waar vroeger een incidentele attractie in een retailomgeving vaak nog gratis was, zien we nu een ontwikkeling dat er steeds vaker betaalde attracties toegevoegd gaan worden aan het bestaande retailconcept. Zo ontstaan nieuwe exploitatievormen en extra inkomsten voor retailers. De retail vormt hiermee dus een nieuw distributiekanaal voor toeleveranciers!

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Leisure Consultant

Bezoek de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

Inspiratie opdoen voor nieuwe attracties en mogelijkheden in combinatie met funshoppen? Kom dan op 22 maart aanstaande naar SuperFun te Amersfoort voor Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit.

Klik op de foto’s voor een vergroting:

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Van een bestaand winkelpand naar indoor speelpark
Van een bestaand winkelpand naar indoor speelpark

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Totaaloverzicht van Wilsons Lifestyle Centre
Totaaloverzicht van Wilsons Lifestyle Centre

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Hoofdentree Wilsons Lifestyle Centre Canada
Hoofdentree Wilsons Lifestyle Centre Canada

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Het pand van Wilsons Lifestyle Centre
Het pand van Wilsons Lifestyle Centre

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De Award voor de beste Kerstshow van Nederland
De Award voor de beste Kerstshow van Nederland

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Binnenkort openen restaurant en indoor speeltuin
Binnenkort openen restaurant en indoor speeltuin

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Sfeervolle winkelaankleding
Sfeervolle winkelaankleding

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Indoor Zipline Wilsons Lifestyle Centre
Indoor Zipline Wilsons Lifestyle Centre

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De Zipline van Wilsons Lifestyle Centre met sfeervolle ambiance van het tuincentrum op de achtergrond
De Zipline van Wilsons Lifestyle Centre met sfeervolle ambiance van het tuincentrum op de achtergrond

[/column]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.