Recreatief winkelen: verbreding van leisure verspreidt zich naar retail
Overal waar we kijken, zien we de Leisure Boulevards, Outlet Centers en andere grote winkelconcentraties zoals Woonmall Alexandrium, ZEP Middelburg en de vele IKEA’s en Intratuinen. Maar ook de Beverwijkse Bazaar, Scheveningse Pier en de Markthal in Rotterdam: tegenwoordig zijn zij allemaal onderwerp van een dagje uit met als de hoofdattractie het “winkelen”. Het fenomeen funshoppen is tot een zelfstandige vorm van dagrecreatie verworden. Een andere benaming hiervoor is recreatief winkelen. Na wandelen is het onze meest populaire recreatieve bezigheid, en verdringt het fietsen zelfs naar de derde plaats van favoriete vrijetijdsbesteding.
En retailspelers springen hier handig op in: er is steeds meer verbreding in het aanbod, met verschillende soorten attracties om meer bezoekers te trekken én deze steeds langer vast te houden. Meer dan vijf jaar geleden sprak ik al eens de grotere vastgoedpartijen toe op een congres van Brood & Spelen te Utrecht, met een presentatie over ‘de binnenstad als pretpark’. Nu zien we Amsterdam uit zijn voegen barsten en Rotterdam aan populariteit winnen als short stay destinatie. Ook andere steden als Utrecht komen eraan.
“We concurreren tegen IKEA en de bowlingbaan”
Dit is een van de uitspraken van Alex van Hoof, directeur van Burgers’ Zoo, in een onlangs verschenen artikel van Management Impact*. Reguliere dagattracties moeten meer bieden dan voorheen en inspelen op de behoeften van de consument, om tegen deze steeds hardere concurrentie uit de hoek van de retail op te boksen. Dat betekent onder andere meer aandacht voor showelementen, theater en tijdelijke exposities. De Pasar Malam bij Burgers’ Zoo is een voorbeeld hiervan, maar ook de bekende Winter Efteling.
Het verschil met retail is dat je bij de attracties met name betaalt voor de beleving. Bij Intratuin Duiven daarentegen is de toegang gratis, je betaalt geen parkeergeld en toch kun je er ook een dagje uit beleven en wordt het geld in de winkel achtergelaten. Men start hier al na de zomer met de jaarlijkse verbouwing tot een van de grootste Kerstshows van Nederland, afgelopen jaar verkozen tot beste Kerstshow van 2017. Duizenden bezoekers per dag komen hier op af, en dat voor de gehele kerstperiode. Op sommige dagen staat de parking voller dan bij menig dierentuin of attractiepark.
* lees hier het hele artikel van Management Impact
Intratuin Duiven – Tuincentrum van de Toekomst
Naast de ultieme kerstsfeer biedt Intratuin Duiven in deze periode kleine kinderattracties en knutsel- en schilderactiviteiten zoals we die kennen van de Kids Academy van Hof van Saksen. Een suikerspin of een snack koop je in een van de Foodtrucks. Het meest bijzondere is de toegang tot de speciale kerstafdeling, waarbij je je zowat in Droomvlucht waant. En het gaat verder: op dit moment wordt het restaurant vergroot, inclusief indoor speeltuin. Hiermee schuift het traditionele tuincentrum steeds meer op richting Family Entertainment Center.
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Kun je het je nog niet helemaal voorstellen? In Canada is het al zover bij Wilsons Lifestyle Centre Saskatoon. Ruim 12.500m2 oppervlak dat is bebouwd door het Nederlandse bedrijf Thermoflor-Bright Buildings uit Heerlen. Een uniek concept waar een Intratuin-achtige formule wordt gecombineerd met een indoor go-kartbaan, een Zip Flyer – High Rope Course en diverse horecavoorzieningen. Het doel is om jaarrond bezoekers te trekken en de grote hal voor meerdere doeleinden in te zetten. Daar waar overdags gewinkeld wordt, kun je ‘s avonds een event organiseren in de natuurlijke sfeer en entourage van een botanische tuin. Wilsons Lifestyle Centre won na de opening in augustus 2017 de Award voor Excellence in Design. Met dank aan Bright Buildings!
Een impressie van Wilsons Lifestyle Centre:
Waar vroeger een incidentele attractie in een retailomgeving vaak nog gratis was, zien we nu een ontwikkeling dat er steeds vaker betaalde attracties toegevoegd gaan worden aan het bestaande retailconcept. Zo ontstaan nieuwe exploitatievormen en extra inkomsten voor retailers. De retail vormt hiermee dus een nieuw distributiekanaal voor toeleveranciers!
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Leisure Consultant
Bezoek de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit
Inspiratie opdoen voor nieuwe attracties en mogelijkheden in combinatie met funshoppen? Kom dan op 22 maart aanstaande naar SuperFun te Amersfoort voor Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit.
Klik op de foto’s voor een vergroting:
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]