Uitslag: landelijk onderzoek kwaliteit vakantieparken 2024

Wat zeggen consumenten over hun vakantie in Nederland?

Wat zijn de huidige reiservaringen van de consument? Welke trends zijn waarneembaar, en wat zijn de verschillen met vorige jaren? Vakantiepark-expert & vergelijkingswebsite Parkvakanties heeft in samenwerking met adviesbureau Pleisureworld een groot onderzoek uitgevoerd naar de beleving van vakantieparken. De uitslag van het onderzoek is nu voor iedereen gratis te downloaden.

De vragen in de enquête besloegen uiteenlopende onderwerpen: van favoriete vakantieprovincie tot grootste ergernissen, of er wel of geen sauna’s moeten zijn, wat de invloed is van het weer en hoe het staat met de bekendheid van grotere ketens.

Ook in 2022 heeft Parkvakanties een dergelijk onderzoek uitgevoerd in Nederland. Die resultaten worden nu gelegd naast de uitslag van deze vragenlijst. Het is een representatief onderzoek: er waren meer dan 2500 inzendingen, waardoor er een betrouwbaar beeld ontstaat van de consumentenervaringen van afgelopen zomer in de vakantieparken.

De populariteit van het vakantiepark

Ruim zestig procent van de ondervraagden gaat elk jaar meerdere dagen op vakantie naar een bungalowpark. Nederland is veruit het populairste land, gevolgd door België, Duitsland en Frankrijk, met Denemarken als runner up. De helft van alle respondenten geeft ruim een 8 als rapportcijfer en zo’n kwart zelfs een 9. Dit is hoger dan twee jaar geleden: een positieve ontwikkeling.

De bungalow blijft de populairste vakantie-accommodatie, met het luxe chalet op grote afstand. Opvallend is dat tien procent van de respondenten kiest voor een luxe wellness-villa. Daar zit groei in, nu trends van de consument vertaald worden naar de praktijk. Bungalowparken hebben meer wellness geïntroduceerd in hun verhuuraanbod. De betaalbaarheid ligt tussen de € 50,- en € 150,- per persoon per nacht voor een reguliere overnachting, ook wel comfort genoemd (64,4 procent) en tussen de € 150,- en € 250,- per persoon per nacht voor luxe (9,5 procent).

Verandering in doelgroepen

Gezinnen en families nemen samen meer dan de helft voor hun rekening van de groepen vakantiegangers. Vriendengroepen en singles beslaan minder dan tien procent. Opvallend is de toename van het aantal vakantiegangers die op pad gaan zonder kinderen: senioren en jongere stellen. Een verklaring hiervoor is dat parken zich meer en meer richten op de zogenoemde schouderseizoenen, met bijpassende arrangementen en activiteiten. Deze vinden plaats buiten de vakanties en het hoogseizoen om, waarin deze flexibele doelgroepen de meeste vrijheid hebben. Luxe wellness en goede gastronomie vinden, juist voor deze niche, ook steeds meer een plaats in vakantieparken, net als luxere hotelachtige cottages en het tiny house. Deze en meer resultaten bevinden staan allemaal in de enquête over de kwaliteit van vakantieparken van zomer 2024, uitgevoerd door Parkvakanties en Pleisureworld.

Wat met de hond?

Op vakantie met de hond: wel of niet? Dat blijft een beetje (k)wispelturig. Een kwart van de ondervraagden gaat gewoon met de hond op vakantie, terwijl de rest aangeeft liever geen hond op het vakantiepark te hebben. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor vakantieparken, want wie gaat overnachten en bewust kiest voor een vakantie zonder honden, wil niet in een bungalow terechtkomen waar ook honden mogen verblijven. De uiteindelijke voorkeur lijkt door te slaan naar een vakantiepark zonder honden.

De grootste ergernissen

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn, zelfs niet op vakantie. We vroegen de deelnemers naar hun grootste ergernissen. De Net Promoter Score (NPS), de mate waarin iemand een vakantiepark aanbeveelt bij vrienden of familie, is uiteraard bijzonder afhankelijk van de ergernissen die men ervaart. Een zeer groot aandachtspunt dus voor veel parken. Opvallend is dat veel vakantieparken, met name de grote ketens, aansturen op het verminderen van de schoonmaakkosten, terwijl uit dit onderzoek blijkt dat dat juist één van de grootste ergernissen is.

Populariteit en nieuwe trends

Mensen kunnen een fysieke receptie steeds beter missen. Op dit moment geeft 40 procent aan dit wel handig te vinden, waardoor nu al voor meer dan de helft van de ondervraagden een balie met mensen niet belangrijk is. Wat daarentegen niet gemist kan worden, is de wifi, de vaatwasmachine en het linnenpakket (handdoeken en beddengoed). Benieuwd naar de prioriteiten van bijvoorbeeld opgemaakte bedden, een wasdroger, een kinderbedje of een magnetron staan? Dat (en veel meer) is te lezen in de volledige resultaten.

Alle cijfers over populariteit van voorzieningen en de meningen over nieuwigheden. Wat doen de padelbanen en de pumptrack tegenwoordig bijvoorbeeld? Vijf jaar geleden vrijwel nergens te vinden, maar dat is nu wel anders. En wat zijn de populairste provincies om op vakantie te gaan? En natuurlijk: wat is het favoriete vakantiepark? Lees de resultaten van het onderzoek naar de kwaliteit van vakantieparken van zomer 2024, uitgevoerd door Parkvakanties en Pleisureworld, en blijf helemaal bij. Download het bestand nu gratis!

Wij wensen u veel plezier met het doorlezen en het leren van deze resultaten. U kunt ons natuurlijk altijd bereiken voor meer informatie.

Hans van Leeuwen, Leisure Expert & Recreatieadviseur Pleisureworld

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.