dinsdag 22 juli 2014 – In het Friese Franeker zijn we te gast bij Piet Homminga – ooit begonnen als vestigingsmanager van Recreatiepark Bloemketerp. De camping werd jaren geleden gebouwd door het toenmalige bouwbedrijf Burggraaff dat de grond in eigendom had verworven. Na een afwezigheid van enkele jaren heeft Piet het samen met zijn vrouw Ineke Smit aangedurfd om recreatiepark Bloemketerp in eigendom te verwerven en daar iets bijzonders van te maken. Afgelopen jaar op 1 augustus was het precies twintig jaar geleden dat Bloemketerp werd gebouwd en inmiddels is niets meer zoals het ooit bedoeld was. Piet was afgelopen jaar deelnemer aan het druk bezochte congres “De opkomst van de Family Entertainment Centers” georganiseerd door Pleisureworld tijdens de Recreatie Vakbeurs te Gorinchem en niet geheel zonder redenen zoals later in dit interview zal blijken.

Je moet bij de les blijven
“Met de realisatie van Bloemketerp heb ik toen een van mijn idealen kunnen realiseren door de komst van een squash- racketbalcentrum, een tennishal en een fitnessaccommodatie. De camping met zo’n honderdtien comfortplaatsen (incl. stroomvoorziening van 6 amp. – aansluiting water en kabel TV) levert nog geen 5% van onze totale bedrijfsomzet van zo’n anderhalf miljoen op jaarbasis.

Bloemketerp is een gezellige uitvalsbasis op loopafstand van het centrum van de Elfstedenstad Franeker. U heeft bij ons de keus om te verblijven in één van de 24 vakantiewoningen die wij zeer flexibel kunnen schakelen waardoor we de volgende combinaties kunnen bieden; 6 x 10persoons – 8 x 6persoons – 2 x 2persoons en nog eens 5 studio’s voor 2 personen. De woningen zijn in de jaren negentig gebouwd en we zijn ze nu allemaal aan het renoveren. Zo vervangen we alle ligbaden met douchegordijnen door een inloopdouches met glaswanden.

Wie bij ons in het voorseizoen komt kamperen of in een van onze bungalows verblijft, kan een diner voor 2 boeken maar er hoeft er maar 1 te betalen. We doen veel aan cross-selling. We zijn te vinden via ACSI, Belvilla, Booking.com en Bungalows.nl, maar rechtstreeks boeken doen we natuurlijk het liefst.”

Sport- & fitnesscentrum Bloemketerp
“Een deel van ons sportcentrum hebben we verhuurd aan een Gezondheidscentrum Het Want (fysiotherapie, wellness, thuiszorg, mondhygiëniste). Na onze laatste interne verbouwing van enkele jaren terug hebben we een enorme sprong gemaakt in het ledenaantal van ons fitnesscentrum. Eerder was de kleedaccommodatie ietwat gedateerd en in de kelder gesitueerd. We hebben het geheel naar boven verplaatst en zeer luxe uitgevoerd met sauna en infrarood cabines. Binnen no time maakten we een sprong van zo’n 500 leden naar ruim 1500! Het is deze jaarcontributie die ons de continuïteit en middelen geeft om te blijven investeren.

Wij bieden professionele groepslessen zoals o.a. Zumba, TRX, Pilates, Spinning, XCO, Pump en Freestyle, Club Yoy en Xco en staan daarbij voor een persoonlijke aanpak waarin jij als klant de doelstelling bepaalt. Samen stippelen wij de route met je uit. Een jaarabonnement bedraagt slechts € 46,90 per maand en daarvoor mag men ook één keer per week gebruik maken van het hier tegenover gelegen gemeentelijk zwembad dat door een stichting geëxploiteerd wordt. Ik koop de kaartjes van het zwembad in voor € 2,50 per keer en heb zo wel de lusten maar niet de lasten.

We moeten blijven investeren en daarom plaatsen wij momenteel een hyper moderne eGym-Cirkel. Dan hebben we nog drie verschillende LifeFitness lijnen, een BOM zaal en Spinningzaal met natuurlijk onze squashbanen en racketball. Bij ons zijn koffie, thee en alle energiedrankjes gratis. Hierdoor is het ook overdag gezellig geworden. De inkoop weegt niet op tegen de besparingen van de personeelskosten en de loyaliteit van onze vaste leden. De gasten op de camping of van de bungalows mogen ook gebruik maken van de fitnessvoorzieningen.”

Tennishal wordt indoor speeltuin
“Ik heb te lang vast gehouden aan de bestaande tennishal. Binnen alle veranderingen die we hebben moeten doorvoeren was dit toch wel de lastigste van allemaal. We hebben gekozen voor de softe franchise formule van MonkeyTown en voor de financiering ben ik niet naar een bank gegaan. De tennishal bracht per winter seizoen nog geen € 30.000 op en ik kan je verzekeren dat we nu een veelvoud hiervan realiseren. Kinderen betalen bij ons € 7,- p.p. en ouders hebben gratis toegang.

Doordat wij veel in eigen beheer kunnen bouwen en uitvoeren met onze eigen technische dienst, is er bij ons sprake van een gezond bedrijfsklimaat. Wanneer we echt alles zouden uitbesteden dan was het zelfs al met de bestaande tennishal bijna niet meer mogelijk om rendement te behalen. De indoor speeltuin betekent ook weer een impuls voor ons bestaande partycentrum dat beschikt over zes bowlingbanen. Bezoekers van de camping en het bungalowpark betalen € 5,- p.p. per weekend of € 10,- p.p. voor de hele week. We zien dat duidelijk dat de activiteiten elkaar versterken en binnenkort gaan we het restaurant onder handen nemen.”

Het park energieneutraal maken
“Het hele park beslaat een oppervlakte van circa 4,5 hectare en op termijn willen wij een energie neutraal bedrijf. Zo hebben wij in alle bungalows een vloerverwarming koppeling aan een warmtepomp installatie dat ons een besparing oplevert van zo’n € 25.000 per jaar. De investering was ook wel behoorlijk aan de prijs, maar toch. Zodra we investeren, en wij doen dat meer dan gemiddeld, zien we dat ook meteen terug in onze totale exploitatie.

Maar we zien ook nog andere uitdagingen. We willen de gasten van de camping en onze bungalows nog meer gebruik laten maken van ons restaurant en alle overige voorzieningen. We steken enorm veel aandacht in onze medewerkers die zo zelfstandig mogelijk moeten kunnen werken. Op drukke momenten vullen we ons bestand aan met studenten behalve voor de fitness. Alle medewerkers moeten dienstbaar zijn in gastvrijheid. Daar blinken we in uit, dat weet ik zeker. We sturen het personeel regelmatig op cursus en we betrekken ze bij nieuwe plannen of gaan mee naar een beurs.”

Wat zijn de grootste veranderingen bij de gast?
“Vooral de laatste jaren – maar dat heeft ook met de crisis te maken – merken we dat men geen vijf drankjes meer bestelt maar drie. Ook is men kritischer en wil men krijgen waarvoor men betaalt. Zo was een onbeperkt abonnement vroeger heel normaal maar daar wordt bewuster mee omgegaan. De consument is kritischer geworden en dat mag.

Het heeft ook met ontwikkelingen in de samenleving te maken. Families, groepen en gezelschappen gaan het hele jaar door op vakantie. Vandaar ook dat we meer familie bungalows willen bij bouwen. Niet onbelangrijk is dat een bedrijf een gezonde kasstroom moet hebben. Daarom zie ik een grote toekomst voor bedrijven die in staat zijn om meer beleving en vertier te bieden voor hetzelfde geld.”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Piet Homminga – Recreatiepark Bloemketerp – www.bloemketerp.nl

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: