Vakbeurs ‘Het Leukste Dagje Uit’ en het congres/netwerkdag; ‘Help, ik zit aan een route’, werden afgelopen donderdag gecombineerd georganiseerd in de evenementenhal Gorinchem. Het nieuwe congres over recreatieve routes was, met 125 deelnemers, een schot in de roos. Met de praktijkgerichte onderwerpen konden de deelnemers meteen aan de slag; en dat werd bijzonder gewaardeerd.
Vakbeurs groepsuitjes
De vakbeurs ‘Het Leukste Dagje Uit’ was dit jaar weer flink gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Ruim 70 bedrijven presenteerden hun ideeën voor schoolreisjes, groepsuitjes of bedrijfsevenementen. Er werden deze dag twee prijzen uitgereikt:
– Beeld en Geluid won de ToerNed Award voor ‘Het Leukste Dagje Uit’
– De Efteling werd verkozen tot Leukste Schoolreisje door Schoolreis Magazine
Congres routemarketing
Het congres ‘Help, ik zit aan een route’, ging in op nieuwe marketingmodellen rondom fiets- en wandelroutes. De sprekers deelden de conclusie dat gebiedsmarketing steeds vaker wordt georganiseerd rondom een recreatieve route. De route is voor de recreant een logische verbinding tussen attracties, horeca, bezienswaardigheden en verblijfsaccommodaties.
De sprekers:
– Kees van Wijk, directeur van VVV Nederland wees de toehoorders er op dat bedrijven tot nu toe nog te weinig doen met recreatieve routes.
– Richard de Bruin kon vanuit zijn praktijk in Rivierenland laten zien hoe je de marketing rondom een route organiseert.
– Wouter Gijsbertsen van Cliptoo liet zien wat de gevolgen en kansen zijn van digitalisering van routes; we gaan toe naar een smartphone revolutie.
– Walter Nieuwendijk van de Dutch Bicycle Group (Union), presenteerde het Fiets Zeker Plan, dat voordelen biedt op het gebied van onderhoud en flexibiliteit in verhuur.
Samenwerken
Tijdens de netwerklunch zaten 150 deelnemers van zowel het congres als de vakbeurs, naast elkaar aan de tafels. Deze combinatie van verschillende partijen in de dagrecreatie leverde vele interessante, onverwachte contacten op. De sfeer was, zoals bekend op de activiteiten van Pleisureworld, positief en gericht op verbetering van de recreatiesector.