Verleid je bezoekers met de online principes van beïnvloeding

Onlangs zijn we gestart met Innovatie in Marketing, een nieuwe reeks online marketing trainingen, onder leiding van diverse internationale marketinggoeroe’s. Belangrijke onderlegger van de Masterclass zijn de principes van beïnvloeding van hoogleraar psychologie Robert Cialdini, al in 1984 door hem opgetekend. Zijn theorie is gebaseerd op de werking van het brein en wordt al jarenlang toegepast in slimme marketing technieken.

Wist je dat je de principes ook gemakkelijk online kunt toepassen? Website usability expert en trainer Martin van Kranenburg heeft de theorie vertaald en bespreekt de thema’s tijdens de cursus Innovatie in Marketing. Zijn belangrijkste tip: “Start sowieso met de eerste drie principes, want ik weet dat daar eenvoudig de meeste winst is te behalen!” De principes op een rij:

#1 sociale bewijskracht

“Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn.” Sociale druk is een van de krachtigste wapens om bezoekers te overtuigen. Bezoekers zijn onzeker, dus als ‘gelijkgestemden’ al eerder eenzelfde soort ervaring hebben doorgemaakt, dan wordt het maken van de juiste keuze een stuk eenvoudiger. Denk aan het effect van reviews maar ook aan het inzichtelijk maken van statistieken en cijfertjes. “Al 87 mensen gingen u voor” of “Score uit 349 beoordelingen” zijn teksten die de conversie verhogen.

#2 autoriteit

“Als hij het zegt, zal het wel waar zijn.” Nog altijd is het zo dat slechts 14% de mening van een bedrijf vertrouwt en maar liefst 70% de mening van een ander. Autoriteit helpt bezoekers om een deel van hun onzekerheid weg te nemen. Denk eens aan de toepassing van logo’s van awards, lidmaatschappen en marktonderzoeken. Het geeft bezoekers van een website het vertrouwen dat ze op de goede weg zijn om de juiste keuze te maken.

#3 schaarste

“Op=op”. “Nog maar twee plaatsen beschikbaar!” Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om een twijfelende bezoeker op je website over de streep te trekken. Als een product zeldzaam is dan wordt het in de beleving meer waard. Door de schaarste van je product of dienst te benadrukken, heb je de aandacht en kan je inspelen op de angst van het verlies. Geef een exclusief cadeau weg met een beperkte oplage of werk met tijdelijke acties.

#4 commitment en consistentie

Als bezoekers zich eenmaal hebben laten verleiden tot een kleine stap en een binding met je hebben (commitment), zijn ze eerder bereid om “ja” te zeggen. Ze willen consistent gedrag vertonen, oftewel: als je A zegt, moet je ook B zeggen. Het aanmelden voor een nieuwsbrief is een van de meest bekende voorbeelden. Met een relevant aanbod kan de bezoeker worden verleid tot de uiteindelijke conversie: een daadwerkelijke reservering.

#5 sympathie

Hoe sympathiek is jouw bedrijf? Bezoekers zeggen het liefst ‘ja’ tegen personen en bedrijven die ze kennen en graag mogen. Met de wetenschap dat mensen meer sympathie hebben voor mensen die ze kennen, is het slim om je bezoekers en bestaande klanten te stimuleren om hun (positieve) ervaringen te delen. Maak gebruik van Facebook, LinkedIn en andere social media.

#6 wederkerigheid

Doe iets voor een ander en de ontvanger voelt zich verplicht iets terug te doen: voor wat, hoort wat. Er ontstaat een sociale verplichting om de gift op een zeker moment weer terug te betalen met een tegengift. Je staat in het krijt bij iemand. Gratis een cadeau, tips of kennis weggeven is de basis voor het creëren van het gevoel van wederkerigheid. Het moet wel betekenisvol, onverwacht en persoonlijk zijn.

Bonus #design = overtuigen

Webdesign is nog te vaak een ondergeschoven kindje. Vaak gaat veel tijd en aandacht uit naar de techniek, die ook goed moet zijn, maar daar ondervindt een bezoeker weinig tastbare meerwaarde van. Door interface design hogere prioriteit te geven kan het worden ingezet als concurrentievoordeel. Een onderscheidende gebruikerservaring die sterk is ontworpen, is voor veel bezoekers (onbewust) een reden om een website of applicatie als prettig te ervaren en te beoordelen. En dat kan al met eenvoudige trucs. Wat dacht je van de techniek om “echte mensen” te laten zien op je website?

[blank h=”30″]

[/blank]

[linkarea background_color=”accent4″ hover_color=”accent7″ href=”https://pleisureworld.nl//pleisureworld.nl/event/masterclass-innovatie-in-marketing/” target=”_self” icon=”” icon_color=”accent6″ icon_size=”62″ image=””]

Uitgelicht: Masterclass – Innovatie in Marketing

Masterclass Innovatie in MarketingWil je meer weten over de principes van Cialdini en hoe je ze kunt toepassen binnen jouw bedrijf? Meld je dan aan voor de nieuwe Masterclass Innovatie in Marketing (start februari 2017) en breng gelijk je online strategie op orde.

[button id=”” style=”filled-small” class=”” align=”right” link=”https://pleisureworld.nl//pleisureworld.nl/event/masterclass-innovatie-in-marketing/” linkTarget=”_self” bgColor=”accent1″ hover_color=”accent1″ font=”24″ icon=”” icon_placement=”left” icon_color=””]Meer weten[/button]

[/linkarea]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.