Versnippering Toeristische Branche Organisaties leidt tot verschraling economisch beleid Toerisme

#Dwarsdenker De nieuwe regering is onlangs van start gegaan met heel veel nieuwe soorten ministers en staatssecretarissen. De roep van mij voor een minister of minstens een staatssecretaris voor toerisme en vrijetijd is door Mark Rutte helaas niet gehonoreerd. Wij zullen zien wat er van het eindverslag van informateurs Johan Remkes en Wouter Koolmees* overblijft in de regering. Naar mijn eerste indruk vanaf het allereerste moment op het bordes bij de Koning had ik al mijn twijfels. De Stikstof, Woningbouw, Boeren, compensatie gelden Groningen en de miljarden voor de nieuwe Noord-Zuid railverbinding hebben tot nu toe alles wat ook met Sport, Recreatie, Horeca en Toerisme op achterstand gezet. Wij zien dat ook terug in het beleid rondom corona waarbij de dagrecreatie- evenementenbranche en cultuursector en de Horeca de grootste klappen opvangen en met generieke financiële steunpakketten aan de kantlijn staan. Wie moet nu de minister worden voor toerisme en vrijetijd of welke organisatie kan werkelijk wat uitrichten in Den Haag?

Wie zijn nu echt die vertegenwoordigers die gezichtsbepalend zijn en de belangen op landelijk niveau kunnen behartigen van Recreatie en Toerisme in Den Haag. Dat is wat mij betreft zeker niet dat knullige groepje van ca. 15 DMO’s, destinatie management organisaties, met andere woorden, toeristen bureaus uit de provincie met de VVV onder aanvoering van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen** en even dachten de spreekbuis te kunnen zijn voor HEEEEL Toeristisch Nederland. Ja hoor zij hadden een soort ‘routekaart’ gemaakt voor de sector. Wie zijn dat dan wel… kansloze marketingbureautjes met een VVV dat alleen sterk is in cadeaubonnenverkoop? Dat was even schrikken en waar we echt voor moeten oppassen is dat zij niet nog meer provinciale subsidies opstrijken zonder dat het ook maar iets oplevert voor de MKB-ondernemer in toerisme en vrijetijd. Een alternatief is er niet want de Hiswa RECRON vertegenwoordigd slechts een klein gedeelte van deze groeiende markt, de Horeca stuurt alleen op incidenten, Club van Elf is een soort theekransje en het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme) is een leuke uitlaatklep voor de landelijke politiek. Ook hier slaat de polarisatie (versnippering) door en wie het hardst roept krijgt de meeste overheidsgelden (subsidie). Stop geen geld meer in deze instanties en laat het aan de markt over die beter weten hoe zij bestand zijn om toekomstgericht te ondernemen. Gemeenten moeten zelf het initiatief nemen en rechtstreeks met experts de MKB vooruithelpen. Dus dicht bij de bron waar men het nodig heeft. Die extra gesubsidieerde destinatie management organisaties zijn beslist overbodig en slechts geld verspilling. We hebben toch Tripadvisor – Google – Zoover -Booking.com – De Efteling – Burgers’ Zoo – Toverland – PlayDome – The City – Roompot – De Boshoek – MonkeyTown – die zich allemaal goed zelf op de kaart kunnen zetten zonder destinatie management organisaties. De vraag is wanneer er een serieuze spreekbuis komt voor Toerisme en Vrijetijd?


* Informateurs overhandigen eindverslag en coalitieakkoord
https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/informateurs-overhandigen-eindverslag-en-coalitieakkoord

** Het transiteplan  Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met veertien andere destinatiemanagementorganisaties

https://www.linkedin.com/posts/herre-dijkema-5469946_yesss-net-het-nieuwe-regeerakkoord-doorgenomen-activity-6876876659295956992-EKTt/

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.