dinsdag 10 maart 2015 – Small of big data, customer journey en customer relationship management… De hippe Engelstalige termen vliegen je tegenwoordig om de oren. Wat betekent het en wat moeten we ermee? Kort door de bocht: weet wie je klant is, zodat je kunt inspelen op zijn specifieke behoeftes en interesses. Duur en ingewikkeld? Helemaal niet! Vijf tips voor het verbeteren van uw gastcontact.
1. Vraag
Teveel bedrijven hebben hun database niet op orde. Weet u hoe vaak abonnementhouder X al op uw park is geweest? Of wanneer gast Y jarig is? Waar komt hij eigenlijk vandaan? Wat komt hij op uw park doen en aan welke activiteiten of evenementen heeft hij afgelopen jaar deelgenomen?
Het is van essentieel belang te weten wie uw bezoekers nu eigenlijk zijn. Wat zijn hun verwachtingen en wat zijn hun echte behoeften? De antwoorden op deze vragen leveren waardevolle informatie en bieden een mogelijkheid om hun verwachtingen te overtreffen. Zorg daarom dat u aan alle bezoekers een reeks basisgegevens vraagt.
2. Registreer
Sla deze gegevens op in een eenvoudig en goed werkend datasysteem. Er zijn talloze online- en offline oplossingen op de markt waar u binnen één klik kunt selecteren op het door u aangegeven kenmerk. U organiseert een theatershow voor de doelgroep tot 12 jaar in de meivakantie? Of u heeft een speciaal moederdag arrangement? Zou het niet mooi zijn als u specifiek alleen deze doelgroepen kunt aanspreken? Immers gerichter sturen betekent een gerichter bereik! En meer resultaat.
3. Creëer
Welke (ludieke) activiteiten zou u nog meer kunnen bedenken aan de hand van uw nieuwe data? Beschikt u over de mobiele telefoonnummers van uw abonnementhouder? Denk dan eens aan een uitnodiging per sms voor de seizoensopening! Alle emailadressen verzameld? Denk na over het versturen van een (periodieke) nieuwsbrief. Weet u wie vorig jaar tijdens het Pinksterweekend een arrangement hebben geboekt? Stuur nu alvast een vroegboek actie naar deze doelgroep! Kijk en leer van grote broers uit collega branches en vertaal de ideeën naar uw eigen organisatie.
4. Plan
Zorg dat u de nieuwe activiteiten plant en/of automatiseert. Voortaan een felicitatiekaart de deur uit wanneer één van uw gasten jarig is? Met een datasysteem kunt u dagelijks reminders instellen. Aan de slag met een periodieke nieuwsbrief? Plan deze dan in, zodat de consument weet wanneer hij informatie kan verwachten. Maak aan de hand van een planbord visueel inzichtelijk wanneer u wat doet. Dit geeft overzicht. Op een juiste manier aangepakt, weet u straks aan het begin van het jaar al welke activiteiten er in december op de planning staan.
5. Actualiseer
Blijf uw data bijwerken! Een database raakt snel vervuild. Nieuwe emailadressen, verhuizingen zijn aan de orde van de dag en betekenen een gemiste kans op conversie. Zorg daarom dat u regelmatig checkt – hetzij aan de balie, telefonisch of digitaal – of de gegevens nog wel actueel zijn.
Ondernemingen die een band weten op te bouwen met hun vaste gasten, profiteren dikwijls van een hoge gastwaardering. En dat betekent hogere herhaalbezoeken, positieve reviews en groeiende omzet. Stel daarom vanaf nu de gast centraal voor het behouden of verbeteren van je concurrentiepositie. Niets doen is geen optie meer!
Meer weten? Pleisureworld Advies helpt verder. Neem contact op met Susanne Giesbers via susanne@pleisureworld.nl of 0481-353470.