De periode rond de feestdagen is voor mij altijd weer een bijzonder vertrekpunt voor een nieuw jaar met volop kansen en mogelijkheden. Stil zitten is er in deze dagen van overdenkingen niet bij. Juist in deze komkommertijd liggen de grootste kansen daar waar de meesten onder ons een tandje lager presteren. De afgelopen weken kenden weer veel nieuwe uitdagingen.
Met Pleisureworld en SLIMMadvies zijn we zeer actief geweest op alle fronten om de organisatie klaar te maken voor alweer het negende jaar in het bestaan van Pleisureworld. Wij kijken terug op een jaar waarin grote veranderingen hebben plaatsgevonden.
Recreatief Totaal: introductie nieuw vaktijdschrift
Het vaktijdschrift CampingTotaal heeft afgelopen zomer een volledige make-over ondergaan. Onder de nieuwe naam Recreatief Totaal bereiken wij de totale markt van de verblijfsrecreatie waaronder RECRON, Stichting Vrije Recreatie, VeKaBo kampeerboeren, organisatie Bed & Breakfast en de land- en tuinbouworganisaties ZLTO en LTO.
Superlatieven zijn niet van de lucht en we krijgen van diverse kanten veel complimenten. Recreatief Totaal is het enige onafhankelijke vaktijdschrift binnen de markt van recreatie en toerisme dat als doel heeft de recreatieondernemer te voorzien van informatie, kennis, nieuws en de laatste trends op het gebied van marketing en sales. Wist u dat ons blad digitaal verschijnt en alle informatie, advertenties en nieuwe producten direct doorklikbaar zijn rechtstreeks naar de bron?
www.recreatieftotaal.nl
Succesvolle introductie Pleisureworld Academy
Enkele jaren terug ben ik zelf weer aan het studeren geslagen en heb mezelf gericht beziggehouden met alles rondom de mogelijkheden van internet en social media binnen onze sector. Door deze ervaring ben ik inmiddels uitgegroeid tot een on-, offline specialist die via SLIMMadvies veel camping-, bungalowparken en dagattracties voorziet van strategisch marketingadvies. Hierdoor krijgt men zicht op de mogelijkheden en de kosten die hiermee gemoeid zijn.
Alle inspanningen moeten leiden tot meer bezoekers op de website en daardoor meer boekingen. Een groot succes is onze opleiding Best Marketeer! Binnenkort start er een tweede cursus met ruim twintig deelnemers. Ook kan men bij ons terecht voor incompany opleidingen, verzorgd door specialisten en afgestemd op de behoefte van de organisatie. Zo hebben wij al trainingen verzorgd bij Landal Greenparks. Binnenkort starten we een opleidingstraject voor alle medewerkers van VVV Nederland met als centraal onderwerp “Schrijven voor internet”. In zeer korte tijd heeft de Pleisureworld Academy zijn plaats verworven binnen de recreatiemarkt.
www.slimminternet.nl
Een echte Startpagina voor de Recreatie
Nog meer dan voorheen hebben wij onze strategie voor de komende jaren duidelijk bepaald. Pleisureworld moet uitgroeien tot ‘De Startpagina ven de Recreatiebranche’. Dat betekent dat alle toeleveranciers in onze bedrijvenindex opgenomen dienen te worden. Men kan bij deze toeleveranciers zogenaamde reviews (beoordelingen) plaatsen. Zodoende willen we de inspiratiebron zijn voor de recreatieondernemer die op zoek is naar nieuwe producten, kennis en diensten. Er zal geen onderscheid gemaakt worden in RECRON leden of VeKaBo leden: iedereen is bij ons hartelijk welkom. Op de website is wederom een bomvolle evenementenkalender te vinden waarin tal van vakbeurzen, congressen en studiereizen zijn opgenomen. Kunt u een keuze maken?
Niet alles was een succes
Ook wij hebben te kampen gehad met enkele mindere prestaties. Terugkijkend kunnen we constateren dat we het zelf niet altijd goed gedaan hebben. De samenwerking met de organisatie van Sport & Leisure Totaal was een teleurstellende ervaring. We stopten onze initiatieven voor de Sport Vakbeurs te Gorinchem om ons met Pleisureworld te richten op de markt van Sport en Leisure in de Openbare Ruimte.
Helaas is er van echte samenwerking weinig terecht gekomen en blijven we enigszins met een katergevoel achter. Ook het congres over de toekomst van de kampeerboer, gezamenlijk georganiseerd met de VeKaBo, kende uiteindelijk slechts vijfendertig deelnemers op een totaal van ruim duizend bedrijven. Het is ook niet verwonderlijk dat het voor veel kampeerboeren rommelen in de marge blijft. Dan was er nog de succesvolle Camping Praktijkdag bij De Bongerd in Tuitjenhorn dat eigenlijk te weinig bezoek uit de doelgroep opleverde. Juist de kampeermarkt staat toch onder druk zou ik zeggen, of weet men het allemaal al?
Onze hoogtepunten
Het hoogtepunt van het jaar was beslist de Jubileum Studiereis van ToerNed dwars door Nederland met een bus vol deelnemers uit de totale recreatiebranche. De tocht bracht ons langs Linnaeushof, Space Expo, JoraVision, Duinrell, Drouwenerzand en het pas geopende Plopsa Indoor Coevorden. Een ander hoogtepunt ligt pas vlak achter ons: de uitreiking van de Pleisureworld Award tijdens de Nationale Netwerk Lunch met meer dan tweehonderd belangstellenden!
Wheelylift was hierbij de (ter)echte winnaar! Een niet zo voor de hand liggend hoogtepunt is dat de Club van Elf nadrukkelijk is verzocht om meer te gaan samenwerken met andere belangenorganisaties binnen de dagrecreatie. Dit verzoek is mede door ondergetekende in samenwerking met de IAAPA/EAS tot stand gekomen. Dat betekent dat zij als woordvoerder zullen optreden voor de totale dagrecreatie en dus ook voor ToerNed/Pleisureworld. Ik ben benieuwd hoe dat het komend jaar zal uitpakken!
Dit gaat er nog komen!
Wij zullen alvast een tipje van de sluier oplichten over onze stoute plannen voor de komende maanden. Er komt een nieuw onafhankelijk vaktijdschrift voor de dagrecreatie. De naam hiervan houden wij nog even geheim. Ook zullen wij binnenkort twee nieuwe websites lanceren. Eén voor SLIMMadvies en de andere voor ToerNed, de grootste vereniging van dagrecreatie bedrijven. Bent u nieuwsgierig wat er nog meer allemaal te gebeuren staat? Lees dan volgende week onze blog of volg mij op Twitter.
Hans van Leeuwen, Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld
Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)!