donderdag 13 februari – Op 4 en 5 februari organiseerde Pleisureworld een 2-daagse studiereis, waarin negen bedrijven werden bezocht met een bijzondere aanpak van hun zwembad/waterattractie; en dus zeker geen ‘een pot nat’. Er werd volop waterinspiratie geboden. Zwembaden zijn nog altijd een geliefde attractie en voor veel vakantieparken een onmisbaar onderdeel van het aanbod. Dilemma’s waarin het management een goede balans moet vinden bestaan o.a. uit de onderdelen: het kostenplaatje, veiligheid en duurzaamheid, efficiënte exploitatie en concurrentie met andere attracties en vrijetijdsbesteding.
Center Parcs De Eemhof – Aquamundo
Het is eigenlijk wel bijzonder dat een concept dat ruim 20 jaar geleden door Piet Derksen werd bedacht, vandaag nog steeds tot de top van de Nederlandse waterattracties behoort; het overdekte zwemparadijs Aquamundo heeft in de loop der jaren wel wat meer attracties gekregen, maar in de kern is het concept hetzelfde gebleven. Het is in deze studiereis het enige park dat werkt met een echte groenvoorziening; een compleet ecosysteem.
Enkele lessen:
– 2 jaar geleden werd een spectaculaire waterglijbaan Turbo Twister geplaatst. Naar inschatting van de manager zorgt dit vooral voor méér beleving en niet direct voor veel méér bezoekers.
– Nieuwe ontwikkeling; personeel krijgt meer de vrijheid om in te spelen op omstandigheden. Afhankelijk van de aanwezige doelgroep kunnen activiteiten worden opgestart. bijvoorbeeld waterpolo of waterbasketbal.
www.centerparcs.nl/NL/NL/parken/eemhof
Zwembad De Peppel
De tweede locatie had duidelijk een andere insteek; het bad (220.000 bezoekers per jaar) is onderdeel van de gemeentelijke sportvoorzieningen en heeft te maken met een aanzienlijke bezuiniging. Er is hier een bewuste keuze gemaakt om de aantrekkelijkheid van het zwembad te vergroten en in te zetten op thema-aanbod, evenementen en activiteiten. Het zwembad heeft een grote aantrekkingskracht; ook op de toeristen die in de regio in een vakantiepark verblijven.
Enkele lessen:
– Efficiency speelt een belangrijke rol; er wordt actief op gestuurd om alle uren gevuld te krijgen. Succesnummers zijn o.a. aquajoggen en aquarobics
– Door meer klantinformatie te verzamelen wordt beter ingespeeld op de wensen van de klant. O.a. Facebook speelt daarin een belangrijke rol.
Sport en activiteitencentrum De Scheg
Oftewel een successtory; hoe gemeentelijke sportvoorzieningen in Deventer zich ontwikkelt tot attractie met een bovenregionale uitstraling. De twee belangrijkste pijlers van De Scheg zijn het gethematiseerde zwembad en de Schaatsbaan. Directeur Aschwin Lankwarden: “Belangrijkste verschil met vroeger is onze attitude; We bieden geen ‘sportvoorziening’ maar willen een ‘leuk dagje uit’ realiseren voor onze gasten.
Enkele lessen:
– Met de juiste inrichting kun je een laagdrempelige wellness en loungezone met succes aan het zwembad toevoegen. Hier komt een nieuw publiek op af dat voorheen niet als wellnessgast werd gezien.
– Zorg dat je personeel de missie van het bedrijf snapt (bij De Scheg: Beleving in Beweging) en daar ten alle tijde naar handelt.
Slidepark Aquaventura – Avonturenpark Hellendoorn
Een opvallende keuze afgelopen jaar werd gemaakt door Avonturenpark Hellendoorn. Er werd gekozen voor een echte waterattractie; ondanks de risico’s die het Nederlands klimaat met zich meebrengt. Met deze keuze wil Hellendoorn zich onderscheiden van andere parken. Onderscheidend vermogen met een rollercoaster of andere attractie is veel lastiger (en duurder.)
Enkele lessen:
– In de marketing wordt niet alleen aandacht besteed aan de nieuwe attractie; Het is voor de Nederlandse markt een compleet nieuw product en ook uitleg over het gebruik van de attractie behoeft de nodige aandacht.
– Bezoekers die gebruik willen maken van het Slidepark betalen een supplement van € 6,- bovenop de entreeprijs. Dat blijkt goed uit te pakken. Afgelopen zomer werden de glijbanen op zonnige dagen prima bezocht.
Marveld Recreatie
Edwin Bomers van Marveld Recreatie uit Groenlo gaf uitleg over zijn deal met de gemeente. In de relatief kleine gemeente is er voor gekozen om samen te werken. Er is een contract afgesloten voor 20 jaar. Het banenbad is daarmee beschikbaar o.a. voor leszwemmen en verenigingen; Het recreatieve deel van het zwembad blijft altijd geopend voor de gasten uit het vakantiepark. Zo blijft een goede zwemvoorziening betaalbaar voor de gemeente en biedt het een ondernemer extra kansen.
Enkele lessen:
– De nieuwe waterglijbaan met ingebouwde effecten en social media koppeling (en daardoor iets duurder) is een groot succes.
– Publiek Private samenwerking vraagt ook van de ondernemer om inlevingsvermogen; Bedenk ook zelf wat je kunt vragen en wat er binnen een gemeente mogelijk is.
Dag 2
Preston Palace
Preston Palace staat bekend om het all-inclusive (eten, drinken en attracties) feestconcept; ooit ontwikkeld door Hennie van de Most. Het hotel haalt een zeer hoge bezettingsgraad; en wordt aangeboden in arrangementsvorm met de diverse attracties. Het sterrenhemel-plafond in het zwembad zorgt voor een bijzondere sfeer. Het is wel een vrij kostbare constructie, die grotendeels in eigen beheer werd uitgevoerd. Alhoewel we hier komen voor het zwembad is zeker ook de indoor kermis een vermelding waard.
Enkele lessen:
– Als je kiest voor een all-inclusive concept, voer dat dan ook consequent door. Zorg dat er geen ongelijkheid ontstaat tussen gasten. Dus geen vip-programma’s.
– Alles kan! Als je een goed idee hebt, dan kun je bijna alle obstakels wegwerken mits je out-of-the box denkt. Een te hoge attractie wordt bijvoorbeeld ingekort of er wordt een gat in de vloer gefreesd.
Beerze bulten
Het binnenzwembad, in combinatie met wellness en fitness zijn activiteiten waarmee recreatiecentrum De Beerze Bulten zich onderscheidt van andere vakantieparken. In de daluren is het recreatiebedrijf blij met gasten uit de regio. Via prijssturing, kortingen en abonnementen kan het bezoek worden gestuurd zodat bezoekers van het vakantiepark en de omgeving elkaar aanvullen. Parkbezoekers kunnen vaak gratis aanhaken bij activiteiten, waardoor ook de kritische massa voor een programma sneller wordt behaald.
Enkele lessen:
– Het versnelde programma voor zwemlessen, met o.a. lessen van 2 uur, slaat erg goed aan. Op deze manier is de doorlooptijd voor een zwemdiploma een stuk korter. Ook parkgasten nemen deel aan het programma.
– steeds meer mensen boeken en reserveren mobiel; zorg dat je dit kanaal goed op orde hebt en kijk naar de nieuwe marketingkansen.
Landal Land van Bartje
Het is een dilemma voor veel zwembaden; het binnenbad is in de zomer onderbezet; het buitenbad kan in de wintermaanden niet open. In het Drentse Land van Bartje is er voor gekozen om een kap te gebruiken die deels kan worden weggereden. Dat duurt ongeveer vijf minuten. Officieel staat het bad geregistreerd als buitenbad. (met bijbehorende wet- en regelgeving). Toch is het in de winter gewoon volop in gebruik. Via een gangetje is er een verbinding met het ‘echte’ binnenbad.
Enkele lessen:
– In een bungalowpark zoals Land van Bartje stelt de bezoeker hoge eisen aan de zwemvoorziening. Een tekort aan capaciteit leidt tot klachten.
– Een coöperatie van eigenaren van het park heeft het hele project (nieuw zwembad + overkapping) gefinancierd en ontwikkeld. Betrokkenheid van eigenaren, die snappen welke investering nodig zijn voor een succesvolle verhuur maakt dit park bijzonder slagkrachtig.
www.landal.nl/nl-nl/bungalowparken/nederland/drenthe/het-land-van-bartje
Hof van Saksen
Het bungalowpark Hof van Saksen heeft in haar korte bestaan al een roerige geschiedenis achter de rug. Het park profileert zich als topsegment in de bungalowmarkt en dat is ook te zien aan het hoofdgebouw met de voorzieningen. Er is veel aandacht besteed aan bijzondere architectuur, sfeer en aankleding. Ook de uitgebreide wellnessvoorzieningen passen goed bij dit concept.
Enkele lessen:
– Wellness wordt goed bezocht door de parkgasten; verdere groei van deze markt wordt nog verwacht uit de regio en steeds meer mannen bezoeken de wellness.
– De toezichthouders zijn ook gastheer/gastvrouw; daar wordt door het management veel aandacht aan besteed.
Deze reis werd georganiseerd door het team van Pleisureworld. Op 1 & 2 april a.s. organiseert Pleisureworld de jubileum editie van de #2daagse studiereis waarbij in 2 dagen 10 attractieparken door heel Nederland worden aangedaan.
Meer informatie: www.pleisureworld.nl
Verslag door Walter Jonker (Pretwerk.nl)