“Voor goede tips en leuke ideeën ga je naar de VVV.”…
Dat is de slogan waarmee de VVV de bezoeker van haar website welkom heet. En wat voor tips en goede ideeën krijgt u dan meteen in beeld?: ‘Snel en met heel veel korting het land uit met Easyjet’ of wilt u een compleet goedkoop arrangement: ga dan voordelig met ArkeFly mee naar Turkije of Spanje.
Missie gewijzigd?
Toch maar even gekeken of VVV Nederland haar missie heeft gewijzigd? Maar nee, die is nog steeds hetzelfde; “De VVV is een toonaangevend merk op het gebied van recreatie, toerisme/toeristen en vrije tijd in Nederland.” Daar hebben ondernemers en gemeenten samen met de VVV in geïnvesteerd en daar mag je best trots op zijn.
Sterk merk
Als je zo’n sterk merk hebt, dan moet je daar natuurlijk wel zorgvuldig mee om gaan. Ik ga er maar even van uit dat dit een foutje is geweest, en geen bewuste strategie om zoveel mogelijk inkomsten te genereren uit het ‘merk’ VVV. Op deze manier worden potentiële gasten voor de binnenlandse recreatie te verleid om hun heil en plezier in het buitenland te zoeken. Ik heb overigens een reactie gevraagd aan de landelijke VVV organisatie en zal deze, als update bij dit artikel, later melden.
Leermoment
Een les die we hier wel van kunnen leren is dat elke organisatie voorzichtig moet zijn met automatische reclame en banners op haar internetpagina. Natuurlijk willen Arke en Eaysyjet graag hun aanbod doen op de VVV pagina. Daar komen immers mensen met vakantieplannen. Maar in dit geval werken deze banners contraproductief aan de eigen doelstellingen; het ondersteunen van een gastvrij aanbod in Nederland.
Walter Jonker
Communicatie in recreatie