“Voor goede tips en leuke ideeën ga je naar de VVV.”…
Dat is de slogan waarmee de VVV de bezoeker van haar website welkom heet. En wat voor tips en goede ideeën krijgt u dan meteen in beeld?: ‘Snel en met heel veel korting het land uit met Easyjet’ of wilt u een compleet goedkoop arrangement: ga dan voordelig met ArkeFly mee naar Turkije of Spanje.
Missie gewijzigd?
Toch maar even gekeken of VVV Nederland haar missie heeft gewijzigd? Maar nee, die is nog steeds hetzelfde; “De VVV is een toonaangevend merk op het gebied van recreatie, toerisme/toeristen en vrije tijd in Nederland.” Daar hebben ondernemers en gemeenten samen met de VVV in geïnvesteerd en daar mag je best trots op zijn.
Sterk merk
Als je zo’n sterk merk hebt, dan moet je daar natuurlijk wel zorgvuldig mee om gaan. Ik ga er maar even van uit dat dit een foutje is geweest, en geen bewuste strategie om zoveel mogelijk inkomsten te genereren uit het ‘merk’ VVV. Op deze manier worden potentiële gasten voor de binnenlandse recreatie te verleid om hun heil en plezier in het buitenland te zoeken. Ik heb overigens een reactie gevraagd aan de landelijke VVV organisatie en zal deze, als update bij dit artikel, later melden.
Leermoment
Een les die we hier wel van kunnen leren is dat elke organisatie voorzichtig moet zijn met automatische reclame en banners op haar internetpagina. Natuurlijk willen Arke en Eaysyjet graag hun aanbod doen op de VVV pagina. Daar komen immers mensen met vakantieplannen. Maar in dit geval werken deze banners contraproductief aan de eigen doelstellingen; het ondersteunen van een gastvrij aanbod in Nederland.
Walter Jonker
Communicatie in recreatie
Bekijk ook andere artikelen...

Met technische innovaties als AI ben je persoonlijker dan ooit: Rendement verhogen en gastverwachtingen overtreffen met moderne hulpmiddelen
U kijkt wellicht gek op bij het lezen van de titel van deze tekst. Persoonlijker worden door de inzet van techniek? Jazeker! Verblijfsrecreatie laat zoveel kansen liggen als het gaat om pre-aankomsten (lees ook de artikelen ‘Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!’ en ‘Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker!’). Tegenwoordig zijn […]

Zorg dat je slaagt voor de ‘Voorprettest’Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!
Wie anno 2025 ergens een recreatief verblijf boekt, vult vooraf allerlei informatie in. Soms uiterst minimaal, soms overdadig, maar altijd onmisbaar. Toch valt het me op dat deze informatie maar mondjesmaat wordt gebruikt om de gastbeleving écht naar een hoger niveau te tillen, en daarmee loopt de bestemming potentiële omzet mis! Deze ”pre-aankomst-communicatie’ is dus […]

Kidults aan de macht. Waarom volwassenen het nieuwe kind zijn in Leisureland
Door Richard Otten – geïnspireerd door het artikel in het FD van 20 april 2025Kinderen, even opzij. De volwassenen willen in de ballenbak. Wat klinkt als een grap, is serieuze business. In een uitgebreid artikel in het Financieele Dagblad (20 april 2025) schetst het FD een helder beeld van de opkomst van de zogeheten kidults, […]

Alarmfase rondom vakantieparken en investeren tweede vakantiewoning
Minister Mona Keijzer zet met legalisering permanent wonen de boel op scherp Kijk zondag 16 februari naar Zembla op NPO 2. Daar komt #LeisureExpert Hans van Leeuwen als rode draad aan het woord over deze kwestie. Vakantiepark in verval Als verlichting voor de huidige krappe huizenmarkt wil minister Mona Keijzer het verbod op het permanent […]

Kennistafel 1: Ontwerp(en) het Tiny House – ontwerp(en) van een nieuw type accommodaties vakantiehuis
Ben jij professional in de verblijfsrecreatie, projectontwikkeling, overheid of producent/eigenaar van een vakantiepark, glamping resort of camping? Dan is de Kennistafel van het kennisplatform Vakantiehuis van de Toekomst op dinsdag 25 februari 2025 dé plek om kennis op te doen en te netwerken! Tijdens deze inspirerende middag gaan we dieper in op ‘Het TinyHouse als […]

Deel 3: Wil jij weten wie de beste vakantieparken zijn die wij bezoeken tijdens de 2Daagse Glamping Inspiratie reis?
Even voorstelle Pean-Buiten Pean Buiten biedt een vakantie die draait om verbinding met de natuur, ontspanning en persoonlijke aandacht. Tijdens ons bezoek aan de locatie van PEAN-buiten geeft eigenaar Christophe Meijer ons een rondleiding langs de Higlights w.o. 1. Unieke ligging aan water en natuur – Ideaal voor varen, zwemmen en wandelen.2. Inspelen op de […]

Deel 2: Ontdek de mooiste glamping parels! 2Daagse Glamping Inspiratie Tour, Langs 12 bijzondere locaties!
Marber Veluwe is een luxe adults-only retreat en healingcentrum, gelegen in Hoenderloo, midden in de Veluwse natuur. Het resort biedt gasten de mogelijkheid om volledig tot rust te komen en op te laden in een serene omgeving.

Ontdek de mooiste glamping parels! 2Daagse Glamping Inspiratie Tour, Langs 12 bijzondere locaties!
De start van deze 2Daagse begint bij Boutique Parc Buitengewoon. Het is gelegen in het schilderachtige Ven-Zelderheide in Noord-Limburg, biedt een unieke glamping ervaring te midden van de natuur.

Luxe kamperen in harmonie met de omgeving waar natuur, kunst en luxe komen samen.
Boutique Parc Buitengewoon is veel meer dan een glampinglocatie. Het is een plek waar kunst, natuur en luxe elkaar ontmoeten. Het park bevindt zich op het terrein van een voormalige beeldentuin, gelegen vlak bij de grens van Nederland en Duitsland in de plaats Ven-Zelderheide, onder de rook van Nijmegen.

Ontdek hier wie genomineerd is voor eerste editie van de Dutch Travel Blog Awards
De genomineerden van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards zijn bekend. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens een spetterende award show op 18 januari in het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp.

Beekse Bergen breidt uit met tropische indoorspeelwereld: Speelland Indoor
Beekse Bergen opent deze winter een nieuwe toevoeging aan het bestaande aanbod: Speelland Indoor. Bezoekers stappen in een avontuurlijke wereld met de sfeer van een onbewoond eiland, met volop mogelijkheden om te klimmen, klauteren en spelen.

Indoorentertainment Almere Underground het betaalbare uitje
Een bijzondere locatie in het kloppende hart van de stad, gelegen in het basement van de Schippersparkeergarage. De komst van dit speciale indoorentertainment bewijst dat er een nieuw soort vermaak in opmars is: een gezellig uitje geschikt voor meerdere doelgroepen in een sfeervolle, gezellige entourage rondom leuke, uitdagende activiteiten.