Wat is er mis met het imago van kamperen?

Heeft u ook deze zomer de commercial gezien van een van de grotere bungaloworganisaties om je slechtste kampeer ervaring in te zenden. De winnaars werden beloond met een gratis weekend verblijf of konden tegen een sterk gereduceerd tarief een last minute boeking maken. Is hier geen sprake van een beetje leedvermaak en inspelen op een negatieve stemming rondom kamperen? Uiteraard zat ook hier weer een slimme marketeer achter die zeer snel kon inspelen op de actuele situatie van dat moment. Voor een “kneuterige” camping eigenaar is dat onmogelijk en ontbreken ook nog vaak de financiële middelen. De strijd om de consument wordt steeds harder en een reactie van de camping branche was op zijn plaats geweest. Jammer dat hij er niet is gekomen.

Blijkbaar is de campingbranche (nog) niet in staat om deze concurrentiestrijd aan te gaan en op een ludieke wijze te pareren. Dit lijkt mij iets voor een discussiepanel bij een van de komende congres bijeenkomsten van branche organisaties.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de originele advertentiecampagne van Hogenboom Vakantieparken! Commercieel directeur Frank de Groot: “Onze marketing afdeling komt wekelijks bij elkaar en tijdens ons overleg hebben wij ‘koopzondag’ bedacht als onderwerp voor een campagne op de voorpagina van de zondagskrant. Alleen al de term ‘koopzondag’ zet veel consumenten op scherp. Zo vlak voor de herfstvakantie heeft deze campagne ons geen windeieren gelegd. Precies op het juiste moment nog een keer Hogenboom Vakantie Parken onder de aandacht gebracht”.

Steeds meer consumenten vragen hun reisgids aan via de website reisgidsen.nl. Door het simpelweg ingeven van diverse zoekcriteria zoals bestemming, type vervoer en type vakantie krijgt de consument een lijst met daarin alle gidsen van reisaanbieders die passen bij de vakantiewensen. Het aanvragen van deze reisgidsen is gratis. Dit is een van de vele voorbeelden van e-commerce waaruit blijkt dat het aantal distributie kanalen (reclame uitingen) voor de campingeigenaar blijft toenemen. Waar moet je nou precies reclame maken om nieuwe klanten te werven?

Het is daarom goed om wat verder te kijken dan de branche zelf om voldoende bezoekers op je website te krijgen. Er ontstaat een situatie waarin de traditionele campingeigenaar dit proces niet meer in eigen beheer kan uitvoeren; Te weinig kennis van zaken. Hierdoor is de noodzaak tot samenwerking nog meer dan voorheen noodzakelijk geworden. De bungalowbranche heeft al wat langer ervaring met ketenvorming. Het is een speerpunt om door samenwerking voldoende marketingbudgetten te creëren waarmee hogere bezetting en een beter rendement worden gerealiseerd.

Nieuwkomer op de markt van reizen is dagbladuitgever Wegener die per 1 november j.l. een nieuwe online reisportal op de markt zal introduceren. Ook hier is er sprake van verbreding van dienstverlening. Steeds vaker voegen dagbladen en uitgeverijen nieuwe activiteiten toe aan hun assortiment. Naast het genereren van inkomsten is ook binding met hun achterban een reden om hiervoor te kiezen.

Mediacampagnes via de dagbladen, internet, reclame en promotionele activiteiten is allang geen bezigheid die je er maar even bij doet. Het is een serieuze zaak geworden die dagelijks aandacht vergt. Promotie is geen bijzaak is maar een hoofdzaak geworden. Professionaliteit is geboden en dient als basis voor succes waarin de consument de dienst uit maakt .

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.