De artikelen, posts en berichten van trendwatcher Hans van Leeuwen van Pleisureworld zijn u wel bekend. Dat trendwatchen doet Hans zoveel mogelijk precies waar het echt gebeurt: de praktijk. De inspiratie-blogs en innovaties zijn altijd erg populair. In 2016 bracht Pleisureworld daarom het jaarboek uit met de ‘111 Wereldtrends’. De publicatie en de bijbehorende presentatie heeft de afgelopen jaren duizenden mensen geïnspireerd.
Nu we intussen al vier jaar verder zijn (met ook nog eens een kersverse crisis daar bovenop), is het hoog tijd voor een update. Al is het maar omdat de Pleisureworld achter de schermen alweer een enorme bak inspirerende berichten heeft verzameld over tal van nieuwigheden. Bovendien zou je vermoeden dat na vier jaar een heleboel zaken alweer achterhaald zijn.
Niets bleek minder waar!
Heel veel ‘trends van toen’ zijn nu nog actueel
Bij het samenstellen van de nieuwe editie van de Wereldtrends in 2020 hebben we natuurlijk ook gekeken naar de publicatie uit 2016. Het idee was om een overzichtje te maken van de trends die nu volledig op z’n retour zijn. Maar grappig genoeg bleek er nauwelijks iets genoemd te worden dat totaal niet (meer) relevant is. Sterker nog; een aantal ‘trends van toen’ zijn nog steeds erg actueel.
Een greep uit wat er in 2016 zoal reeds aan bod kwam:
- Digitaal inchecken
- Speciale doelgroepbestemmingen of -reizen, zoals adult only of women only
- Dynamische toegangsprijzen
- Toename van groepskamers en groepsbungalows
- Zeecontainers als accommodatie
- Populariteit van bierproeverijen
- Singles werden al benoemd als ‘vergeten doelgroep’
Over een vooruitziende blik van de trendwatcher gesproken!
Van bijzonder naar populair naar massaal
Het is niet zo vreemd dat nog niet alles in vier jaar tijd helemaal veranderd is. We hebben het hier niet over rages op het schoolplein die razendsnel opkomen en een paar maanden later alweer helemaal verdwenen zijn. De ontwikkeling van zo’n trend heeft tijd nodig.
Wie het eerst kiest voor vernieuwing (de groep ‘first adapters’) heeft iets bijzonders. Daarna verspreidt het een tijdje onder een grotere groep als iets populairs. Wie pas dán aanhaakt, biedt iets massaals: de consument vindt het ineens overal. Natuurlijk kun je dan een tijdje meeliften op die grote golf. Maar hoe lang blijf je daar nog gasten mee aantrekken?
Het kijken naar de Wereldtrends van 2016 laat zien dat veel van de trends die toen nog bijzonder waren, nu van die populariteitsfase naar de massa bewegen. In de nieuwe editie gaan we weer op zoek naar wat nu écht bijzonder is.
Het lijkt misschien niet zo moeilijk, dat vooruitkijken. Maar toch doet de massa het niet. Je hoeft het wiel niet uit te vinden om bijzonder te zijn. Wel moet je scherp blijven als je niet achter die golf wil blijven hangen. Dát is het belang van innovaties en trends in de gaten houden.
De nieuwe 111 Wereldtrends… en misschien nog wel een beetje meer!
Al zijn er nog best veel ‘trends van toen’ die nu actueel zijn; de nieuwe editie van de Wereldtrends laat zien dat we intussen alweer een heleboel stappen vooruit zijn! De laatste longlist bevat maar liefst 145 (!) nieuwe trendonderwerpen.
Intussen wordt er hard gewerkt aan de definitieve versie (waarbij uiteraard ook de invloed van de pandemie op de Wereldtrends niet mag ontbreken).
Het streven van de auteurs is om ook dit keer weer minimaal een paar jaar, dus op z’n minst zo’n beetje tot 2025, relevant te blijven.
Pleisureworld werkt aan een nieuwe editie van de welbekende Wereldtrends van Hans van Leeuwen. In ‘Waar gaan we morgen naartoe? De 111 nieuwe Wereldtrends in vrije tijd’ belichten we alle opkomende trends op het gebied van recreëren, reizen, verblijven en vermaak. In aanloop naar het verschijnen van deze volledig vernieuwde publicatie verschijnen er regelmatig blogs over trends van de auteurs.
‘Waar gaan we morgen naartoe?’ staat gepland voor verschijning in het najaar.
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen – Content, Communicatie & Onderzoek