Onlangs was ik te gast bij het Family Entertainment Center (F.E.C.) congres van de EAS (IAAPA) in Gotheborg. Diverse sprekers en ervaringsdeskundigen uit alle hoeken van de wereld kwamen aan het woord. In deze blog zetten wij de wereldwijde trends in F.E.C.’s voor u op een rij. Weten hoe u ze kunt vertalen naar de Nederlandse markt en uw eigen bedrijf? Bezoek dan ons eigen Family Entertainment Center congres op dinsdag 8 december a.s. en ontvang de TrendSpecial Family Entertainment Centers in Nederland.
Grote wereldwijde verschillen
Opvallend is dat er wereldwijd behoorlijke verschillen zijn in het aanbod van Family Entertainment Centers. In de Scandinavische landen staat bijvoorbeeld met name beweging en fysieke activiteit door kinderen centraal, terwijl het bij ons veel meer om vermaak gaat. In Latijns-Amerika zijn de redemption games erg populair, in Duitsland zien we deze activiteit niet of nauwelijks. Dat er ook wereldwijd geen eenduidigheid is over de definitie van een F.E.C. blijkt alleen al uit de verschillende benamingen; in Frankrijk heeft men het over C.E.C.’s (Children Entertainment Centers) en in Duitsland spreekt men gewoon over indoor playgrounds. Naast deze verschillen, zijn er toch wel enkele algemene trends en ontwikkelingen te ontdekken.
Verjaardagsfeestjes en adult evenings in opkomst
Alle F.E.C.’s hebben te maken met piektijden en minder populaire tijdstippen. Eén van de manieren om hierop aan te sturen is het organiseren van kinderfeestjes; voor veel bedrijven een steeds belangrijker wordende bron van inkomsten. In Frankrijk heeft men discofeestjes voor kinderen geïntroduceerd en draait men tot wel 15 verjaardagsfeestjes op één avond. In Rusland zijn VIP feestjes voor kinderen enorm populair en is men bereid om tot wel € 600,- euro te betalen voor bijvoorbeeld een prinsessenworkshop. In Duitsland zijn de “adult evenings” in opkomst. Er wordt niks gewijzigd aan het concept, het zijn gewoon jongvolwassenen (20-30 jaar) die zich weer even kind willen voelen. Samen met vrienden vermaken zij zich een paar uurtjes in de indoor playground op tijdstippen waarop normaal gesproken het F.E.C. gesloten zou zijn. Een prima activiteit voor extra inkomsten dus.
Lasertag & escape rooms al langer populair
Hoewel lasergaming al langere tijd bekend is, ontstaan de laatste jaren allerlei nieuwe varianten van het spel en wint het nog altijd aan populariteit. Duitsland kent op dit moment maar liefst 110 stand alone lasertag arena’s en ook in Nederland zien we steeds meer indoor speeltuinen die deze activiteit aan het aanbod toevoegen. Nog populairder zijn de escape rooms, waarbij teams zich in een ruimte laten opsluiten en zich via een opdracht(en) binnen een bepaalde tijd moeten zien te ontsnappen. Vaak zijn de ruimtes helemaal in een bepaald horror of griezel thema. Gemiddeld betaalt men tussen de € 20 en € 35,- per persoon en bestaat een team uit gemiddeld zes personen. Tijdens ons Family Entertainment Center congres van dinsdag 8 december gaat Casper Dudok van De Voltage in op het succesverhaal van hun escape rooms.
Trampoline parken zijn booming
Trampoline springen is al jarenlang een activiteit waar veel recreatiebedrijven een extra zakcentje mee verdienen. Nieuw is de opkomst van stand alone trampoline parken. Aan elkaar gekoppelde trampolines, sommigen tot wel 3.000 m2 groot, waar je eindeloos kunt springen, salto’s maken en noem maar op. Dit jaar werd in Nieuwegein de grootste van Europa geopend, maar ook in Duitsland is het een populair fenomeen met vijf bestaande parken en nog tweeëntwintig te bouwen in de komende jaren. Het is een activiteit die juist gericht is op de oudere jeugd, vanaf ca. 10 jaar. Echter zien we al dat deze activiteit ook steeds vaker gekoppeld wordt met trampolines voor de jongere kinderen. Consumenten betalen gemiddeld € 12,- per uur en € 2,- voor bijbehorende sokken.
Horeca voor extra inkomsten
Het belang van de horeca wordt volgens alle experts en specialisten steeds belangrijker. Gemiddeld haalt een Family Entertainment Center zo’n 20-25% van zijn omzet uit horecaverdiensten, maar er zijn ook voorbeelden die tot wel 50% weten te behalen. Laurent Valcke van Valcke Bowling Centers kiest ervoor om in zijn nieuwste F.E.C. in Gent een uniek sportsbar concept naar de Benelux te halen: O’Learys. Op 8 december vertelt hij alles over de mogelijkheden en verwachte inkomsten.
Verzadigde markt?
Net als in de wereld van vakantieparken, ligt voor F.E.C.’s het risico van overaanbod op de loer. Er zijn de afgelopen jaren steeds meer aanbieders bijgekomen; hetzij standalone, hetzij bij andere bestaande concepten in retail, horeca of verblijfsrecreatie. De uitdaging ligt volgens experts is het verlengen van de speeltijd en het verhogen van het retentiebezoek. Maar hoe doe je dat? Bedrijven zullen op zoek moeten naar het onderscheidend vermogen en naar een juiste combinatie aan activiteiten. Tijdens het Family Entertainment Center congres op dinsdag 8 december zal Robert van den Boom (Van den Boom Bouwadvies) ingaan op de vraag welke combinaties kunnen leiden tot succes.
Wij hopen ook u te mogen ontmoeten tijdens het Family Entertainment Center congres op dinsdag 8 december! Meer informatie via pleisureworld.nl/events.
Susanne Giesbers, recreatieadviseur
PS: Deelnemers aan het Family Entertainment Center congres ontvangen allemaal een exemplaar van de TrendSpecial Family Entertainment Centers in Nederland.