dinsdag 18 februari 2014 – De uitverkoop is gestart! Afgelopen week zag ik weer een joint promotie actie van de Hema en Landal Greenparks; voor € 100,- een midweek vakantie! Of wat te denken van een kaartje voor de dierentuin voor slechts € 13,-? Doel: de consument verleiden met extreem lage tarieven. Je moet je afvragen of de toeloop opweegt tegen het te behalen rendement. Het geeft de consument het gevoel dat er altijd wel een aanbieding in de lucht hangt. Prijskopers zijn het, die vaak ook nog eens minder te besteden hebben. Ook de beleving is anders dan in het normale seizoen en een lage prijs geeft niet per definitie satisfaction.
En wat doet het met je imago?
Met de juiste verleiding, niet op prijs, maar op sfeer, entourage en belevenissen halen we onze gasten over de streep. Wie een verhaal heeft en in staat is zijn medewerkers optimaal te prepareren voor hun rol binnen de organisatie is in staat het verschil te maken. Daar komt veel meer bij kijken dan alleen maar enkele sfeervolle decors, storytelling of gethematiseerd restaurants. De pretparkmachine van Disney is nog steeds voor velen een voorbeeld.
Studio100 groep van Plopsa, Fantasia Land, Efteling en EuropaPark zijn uitstekende trendsetters die heel goed hebben gekeken naar de kracht en wat er achter dit succes schuil gaat. Door de concurrentie met Universal Studio’s is er een soort competitie ontstaan wie de leukste, mooiste en meest uitdagende attracties kan bieden. Voor veel recreatieondernemers zijn zij de inspiratiebron en dienen als voorbeeld. Ook aan de andere kant van de oceaan is er sprake van een keihard gevecht om de gunsten van de consument maar de aanbieders weten het wel anders te presenteren! Wij kunnen veel leren van de wijze waarop zij daar hun product “vrijetijd” aan de man brengen.
We spreken hier over een totaalplaatje. Het begint al met betoverende promotie en reclameuitingen. De vakantie begint al thuis op de bank zodra je het reclamespotje voorbij ziet komen. Natuurlijk kunnen wij dit (nog) niet allemaal bekostigen maar we kunnen er wel van leren. Wij hebben het nog over animatieprogramma’s, al schuiven we beetje bij beetje op naar professioneel entertainment. De ontvangst gebeurt nog vanachter de kassa met zo’n raam met gaatjes waar je doorheen kunt praten. Hoe lang zitten uw medewerkers daar nog suf naar buiten te kijken? En wanneer onze technische dienst door het park rijdt, dan zijn het van die echte rauwdouwers met een kist gereedschap onder de arm. Wie in Amerika is geweest ervaart dat zelfs de technische dienst onderdeel uitmaakt van de beleving.
Over de horeca kunnen we een soortgelijk verhaal optuigen maar de centrale vraag is hoe wij de activiteiten allemaal zo aan elkaar kunnen rijgen dat het allemaal klopt. De eerste attractieparken waar ook de bezoekers verkleed gaan en onderdeel uitmaken van het verhaal zijn er al. Uw gasten zijn verwend en op zoek naar zingeving en betekenisvolle ervaringen. Zij willen serieus genomen worden en willen waar voor hun geld.
Recreatieondernemers die hier op in willen spelen, zullen toch eerst moeten leren kijken om te zien waar het aan schort of waar de verbeterpunten liggen. Leer dus door een andere bril naar je eigen bedrijf of bij collega’s uit de branche te kijken. Soms is het ook goed om eens “vreemd” te gaan en te kijken hoe ze het elders doen. Je kunt er alleen maar wat van opsteken. Praktische tips en uitwisselen van ervaringen voor toepassing binnen uw eigen bedrijf kan ook wanneer u deelneemt aan de praktijkdag Adventure in the Park.
Wij gaan dit jaar bij drie verschillende bedrijven op bezoek en nemen u mee in het verhaal om door een andere bril te leren kijken naar uw eigen bedrijf. Het zijn leervolle momenten die door experts nog eens extra onder de aandacht gebracht worden en de zintuigen op scherp zetten. De bedoeling is om wat je zelf ervaart op deze dag te matchen met thuis en daarmee je voordeel te doen. Sparren in het werkveld met collega’s die dezelfde drive hebben het optimale eruit halen. Deze dag is er speciaal voor eigenaren, parkmanagers en marketeers die willen weten waar ze mee bezig zijn om daarmee de gasten blijvend te veroveren.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur
Ps.: de eerste Adventure in the Park is bij Kinderparadijs Malkenschoten. Wij hebben afgelopen jaar het advies gegeven een claim toe te voegen aan hun identiteit van het park. Leukste Kinderboerderij van Nederland! Wilt u ervaren hoe het management team van Kinderparadijs Malkenschoten dit heeft opgepakt? Meld je aan voor deze leerzame praktijkdag Adventure in the Park op dinsdag 18 maart a.s.!