Wie wordt de nieuwe Prins Carnaval van de Veluwe?

Politiek bezorgt Toerisme Veluwe slecht imago

Met de teloorgang en het faillissement van het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) verdwenen ook de miljoenen aan subsidies van de Provincie Gelderland en zo’n negentien aangesloten gemeenten. Het lijkt wel een “wensput” waarin jaarlijks honderdduizenden euro’s in werd gestopt met de gedachte dat het ook nog wat zou brengen. De Veluwe, de beste toeristenbestemming van Nederland en dat ondanks…!

Er verandert niks…?
We weten ook al dat zo’n tien jaar terug in Rivierenland de regionale toeristenkoepel failliet ging. Twee jaar geleden volgde het Achterhoeks Bureau voor Toerisme. In alle gevallen was er een verwevenheid met de VVV- kantoren en winkels her en der. Het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem en Nijmegen heeft tot op heden de dans ontsprongen en is vooralsnog de enige zonder een faillissement. Kartrekker Jurriaan de Mol geeft aan de ontwikkelingen rondom de toeristenbureaus te betreuren en ziet liever sterke partners om mee samen te werken. Naar men zegt blijft alles voorlopig nog het oude en met de campagne Gelderland levert je mooie streken” lijkt het net of er niets aan de hand is.

Visie op de toekomst
Richard de Bruin van Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland reageert als volgt: “De Veluwe is de belangrijkste toeristenregio van Gelderland, daarom had het Veluws Bureau voor Toerisme niet failliet mogen gaan!” Via de pers schetst Richard de nieuwe rol van de Toeristen Bureaus. De derde partij van de Gelderse Streken, Manuel Hezeman van de Stichting Toerisme Achterhoek denkt dat men op de Veluwe te laat van lokaal VVV-servicedenken naar marketingdenken is gegaan. Directeur Ten Napel van het VBT bevestigt dit. ‘We waren bezig met een omslag, maar het is ons niet gelukt binnen de tijd die ons is gegeven.’ Wie het hele verhaal uitgebreid wilt lezen kan terecht op Omroep Gelderland.

Wie pakt de regie?
Of het nou een stichting is of een BV, het maakt voor het resultaat van een toeristenbureau niet uit. Natuurlijk is een goede band met het bedrijfsleven, de overheid en de gasten belangrijk. Het is de basis voor vertrouwen en budget. Maar dat is beslist geen garantie voor succes. Het is niets anders dan een toeristisch investeringsvehikel waar veel subsidie naar toe gaat en dat over de hoofden van recreatieondernemers.

Als we ons even tot de Veluwe beperken, kunnen we vaststellen dat dit vergelijkbaar is met de regio Orlando (VS) met de vele Disney pretparken. Maar weet u dat we hier op de Veluwe veel meer te bieden hebben? Denk aan de Apenheul – Burgers Zoo – Openlucht Museum – Walibi – JulianaToren – Dolfinarium Harderwijk – Kinderparadijs Malkenschoten en dan nog het Kröller Muller, Nationaal Park De Hoge Veluwe en alle hotels en bungalowparken van o.a. Landal Greenparks. Waar vind je zoveel attracties, cultuur en zulke fantastische kwalitatieve verblijfrecreatie?

De recreatieondernemers slapen!
Wie nu kijkt naar de organisatie van de toeristenbureaus zou zich eens moeten afvragen op welke wijze men meer “ondernemersvaardigheden” kan ontwikkelen. Maar het zou te makkelijk zijn om de schuld alleen in de schoenen van de toeristenbureaus te schuiven. Ook recreatieondernemers zelf moeten zich eens achter de oren krabben hoe deze uitdaging op te pakken. Immers de recreatieondernemer heeft “weinig tijd” voor politieke spelletjes.

Toch zien we een verandering bij de bureaus gaande waarin slagvaardig gewerkt wordt en met veel enthousiasme nieuwe initiatieven ontwikkeld worden. Maar ondanks dat worden vreemde keuzes gemaakt. Mij rest alleen de vraag wat de rol van de ondernemer zou moeten zijn binnen de nieuwe structuren van een toeristenbureau? Waarom kiezen we niet zoals bij carnaval elk jaar een nieuwe prins Carnaval of Voetbal president uit een reeks succesvolle recreatieondernemers? Laat hen met elkaar het beleid bepalen met het toeristenbureau als uitvoerend orgaan.

Bovenal is het faillissement een bewijs van onvermogen van de “controlerende” partijen als Provincie, Raad van Commissarissen en de betrokken gemeenten. Jongens…het is wel allemaal gemeenschapsgeld dat in deze “wensput” verdwenen is! Wanneer komt er een echte Raad van Elf en een Prins Carnaval?

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

PS: Actuele discussies in de vijetijdssector actief volgen? Sluit u dan aan bij de LinkedIn groep Pleisureworld, Trendsetting in Leisure!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.