Wordt het beleven of bivakkeren in een bungalow!

Een Second–Life voor de sector

Wie goed thuis is in de bungalowsector, heeft kunnen constateren dat we een boost achter de rug hebben m.b.t. de groei in aantal bungaloweenheden. Wie kent nog ‘Sporthuis Centrum’, de grondlegger van dit enorme succes? We zijn inmiddels tientallen jaren verder en zien dat pensioenfondsen, verenigingen van eigenaren, boekingsorganisaties, beursgenoteerde ondernemingen en particulieren allemaal (een deel van) hun brood verdienen in deze sector.

Volgens de meest recente cijfers gaat het in deze sector van de verblijfrecreatie nog goed. Als gevolg van het succes zijn vele campingeigenaren op zoek gegaan naar verhoging van hun rendement door het verhuren van luxe chalets. Net geen echte bungalows, maar ze bedienen wel dezelfde consument. Ook de (dag)attractieparken zien brood in verblijfsrecreatie (o.a. bungalows) als een verbreiding van hun dienstenpakket en verhoging van inkomsten. Zij bieden daarmee een meerdaagse pretvakantie.

De consument is een gewillig slachtoffer, die in toenemende mate de behoefte heeft om comfortabel op vakantie te gaan en steeds vaker de tent heeft inruilt voor een bungalowvakantie. Maar de groei kent ook grenzen. De eerste scheurtjes in het succes van de bungalowsector dienen zich al aan. Het aanbod is zo groot geworden dat de prijzen onder druk komen te staan. In de dalperiodes is voor slechts € 79.- al een midweek te boeken. Ongelofelijk maar waar! Daar valt dus letterlijk niets aan te verdienen. Met het teruglopen van investeringen holt ook de kwaliteit achteruit, als we de onderzoeken van de consumentenbond bekijken.

Ook leven wij in een tijd waarin de gast steeds meer op zoek is naar authenticiteit; bijzondere unieke ervaringen en persoonlijke aandacht. Attractieparken spelen hier op in door een bungalowvakantie te koppelen aan een unieke belevenis. De professionele bungalowparken kiezen bijvoorbeeld voor een sfeervolle authentieke toepassing in de natuurlijke omgeving, omringd door volop luxe en wellness.

Een nieuw te bouwen bungalowpark heeft het voordeel dat zij rekening kan houden met de laatste consumententrends en -wensen. De grootste uitdaging is het bestaande contingent aan bungalowlocaties, gebouwd in de jaren ‘80 en ‘90, te moderniseren. Zij voldoen vaak niet meer aan het huidige wensenpatroon. We kunnen ze binnen onze sector ook wel vergelijken met Vinex locaties die het predikaat prachtwijk hebben gekregen. Slechts met een totale make over en/of het zoeken naar innovatieve nieuwe invullingen kunnen deze parken marktpotentieel heroveren. Daar is moed voor nodig maar bovenal veel geld, ideeën en de juiste adviezen.

Met het bungalow handboek bieden wij voor u een pracht stukje kennis en inspiratie om een succesvolle weg te kunnen bewandelen! De toekomst zal uitwijzen wie het gelijk aan zijn zijde heeft. Maar veel goedkoper dan € 79.- voor een midweek kan wat mij betreft echt niet meer. Meer kwaliteit, originaliteit en uniciteit gecombineerd met andersoortige bungalow exploitatieconcepten zullen richting kunnen geven aan een Second Life voor deze sector.

Expert in Leisure:
Deze blog van Hans van Leeuwen moet jou als recreatieondernemer in de groeiende markt van vrije tijd, recreatie en toerisme aanspreken. Ik hoop dat mijn persoonlijke belevenissen en ervaringen jou zullen inspireren. Ik nodig jou uit te reageren, misschien dat er een openhartige discussie op gang komt waaruit wij als collega’s ons voordeel kunnen behalen.

Hans van Leeuwen directeur van bureau SLIMMadvies voor Overheid, Sport, Recreatie en Toerisme (www.slimm.nl) en het Communicatie platform Pleisureworld (www.pleisureworld.nl).

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.