Een Second–Life voor de sector
Wie goed thuis is in de bungalowsector, heeft kunnen constateren dat we een boost achter de rug hebben m.b.t. de groei in aantal bungaloweenheden. Wie kent nog ‘Sporthuis Centrum’, de grondlegger van dit enorme succes? We zijn inmiddels tientallen jaren verder en zien dat pensioenfondsen, verenigingen van eigenaren, boekingsorganisaties, beursgenoteerde ondernemingen en particulieren allemaal (een deel van) hun brood verdienen in deze sector.
Volgens de meest recente cijfers gaat het in deze sector van de verblijfrecreatie nog goed. Als gevolg van het succes zijn vele campingeigenaren op zoek gegaan naar verhoging van hun rendement door het verhuren van luxe chalets. Net geen echte bungalows, maar ze bedienen wel dezelfde consument. Ook de (dag)attractieparken zien brood in verblijfsrecreatie (o.a. bungalows) als een verbreiding van hun dienstenpakket en verhoging van inkomsten. Zij bieden daarmee een meerdaagse pretvakantie.
De consument is een gewillig slachtoffer, die in toenemende mate de behoefte heeft om comfortabel op vakantie te gaan en steeds vaker de tent heeft inruilt voor een bungalowvakantie. Maar de groei kent ook grenzen. De eerste scheurtjes in het succes van de bungalowsector dienen zich al aan. Het aanbod is zo groot geworden dat de prijzen onder druk komen te staan. In de dalperiodes is voor slechts € 79.- al een midweek te boeken. Ongelofelijk maar waar! Daar valt dus letterlijk niets aan te verdienen. Met het teruglopen van investeringen holt ook de kwaliteit achteruit, als we de onderzoeken van de consumentenbond bekijken.
Ook leven wij in een tijd waarin de gast steeds meer op zoek is naar authenticiteit; bijzondere unieke ervaringen en persoonlijke aandacht. Attractieparken spelen hier op in door een bungalowvakantie te koppelen aan een unieke belevenis. De professionele bungalowparken kiezen bijvoorbeeld voor een sfeervolle authentieke toepassing in de natuurlijke omgeving, omringd door volop luxe en wellness.
Een nieuw te bouwen bungalowpark heeft het voordeel dat zij rekening kan houden met de laatste consumententrends en -wensen. De grootste uitdaging is het bestaande contingent aan bungalowlocaties, gebouwd in de jaren ‘80 en ‘90, te moderniseren. Zij voldoen vaak niet meer aan het huidige wensenpatroon. We kunnen ze binnen onze sector ook wel vergelijken met Vinex locaties die het predikaat prachtwijk hebben gekregen. Slechts met een totale make over en/of het zoeken naar innovatieve nieuwe invullingen kunnen deze parken marktpotentieel heroveren. Daar is moed voor nodig maar bovenal veel geld, ideeën en de juiste adviezen.
Met het bungalow handboek bieden wij voor u een pracht stukje kennis en inspiratie om een succesvolle weg te kunnen bewandelen! De toekomst zal uitwijzen wie het gelijk aan zijn zijde heeft. Maar veel goedkoper dan € 79.- voor een midweek kan wat mij betreft echt niet meer. Meer kwaliteit, originaliteit en uniciteit gecombineerd met andersoortige bungalow exploitatieconcepten zullen richting kunnen geven aan een Second Life voor deze sector.
Expert in Leisure:
Deze blog van Hans van Leeuwen moet jou als recreatieondernemer in de groeiende markt van vrije tijd, recreatie en toerisme aanspreken. Ik hoop dat mijn persoonlijke belevenissen en ervaringen jou zullen inspireren. Ik nodig jou uit te reageren, misschien dat er een openhartige discussie op gang komt waaruit wij als collega’s ons voordeel kunnen behalen.
Hans van Leeuwen directeur van bureau SLIMMadvies voor Overheid, Sport, Recreatie en Toerisme (www.slimm.nl) en het Communicatie platform Pleisureworld (www.pleisureworld.nl).