Maandag 11 oktober 2021 stond in het teken van het Beleef PUUR Exloo VIP-programma. Aan de vooravond van de praktijkdag op 12 oktober namen gastheren Hans van Leeuwen, Wander Groot en Hielke Tillema een selectief gezelschap van leisure-professionals mee op pad in de directe omgeving van het resort. Niet alleen konden de deelnemers aan de VIP 2-daagse daardoor zelf de luxe van de villa’s op PUUR Exloo ervaren, maar ook de succesvolle verbinding van het resort met de regio in werking zien. De key players achter het concept namen een 30-tal relaties mee in het verhaal én naar de praktijk. In een intieme setting was er bovendien ruimte voor persoonlijke gesprekken en kwam de discussie goed op gang.

Na een ontvangst bij het GuestHouse vertrok de groep in een colonne van Eko-Explorers, de 100% electrische en fluisterstille terreinauto’s van Eko-Tours, voor een goedgevuld middag- en avondprogramma.

Golfpark Exloo “Je wil het gastgedrag bepalen vanuit profielen van je klant”

Harko Naber, bestuurslid en baancoördinator van Golfpark Exloo, verwelkomde de groep op de eerste stop aan de ‘overkant’ van het resort en vertelde hoe de vereniging van de golfbaan ondersteund wordt door de komst van PUUR Exloo. Het eerste golftoernooi met de huizeneigenaars heeft reeds plaatsgevonden en het is de bedoeling dat dit een terugkerend fenomeen wordt voor de Vrienden van PUUR Exloo.

De samenwerking tussen het golfpark en het resort gaat intussen zo ver dat PUUR Exloo boekingen op de golfbaan rechtstreeks in het boekingssysteem (gefaciliteerd door Libelnet) kan plaatsen. De uitdaging ligt er nu in dat Landal moet gaan opschalen, zodat er al pre-aankomst een golfarrangement meegeboekt kan worden.

https://www.golfparkexloo.nl

https://golfchallengeexloo.nl

Eko-Punt “Op weg naar een transferium voor deze regio”

Sinds een klein jaar hebben enkele ondernemers in Exloo elkaar gevonden en zich samen gevestigd in het pand van de voormalige HUBO-winkel. Recreatie en detailhandel gaan hier hand in hand: Eko-Tours heeft hier haar uitvalsbasis, samen met FietsPunt Exloo en het KlusPunt. Ook een kop koffie en Drentse koek staat klaar.

Ondanks het korte bestaan van Eko-Punt wordt al vooruitgekeken naar de toekomst. Het realiseren van camperplekken wordt door de buren vooralsnog niet omarmd, maar dat het Eko-Punt gaat uitgroeien tot een hotspot lijkt een onvoldongen feit. Er is nu al veel aanloop; laat staan wanneer er nog een veelvoud aan gasten bijkomen. De initiatiefnemers zijn zich ervan bewust dat er een parkeerprobleem dreigt te ontstaan wanneer hier niet tijdig actie op wordt ondernomen. Het Eko-Punt is het tweede fietstransferium dat afgelopen jaar in provincie Drenthe werd gerealiseerd (er zijn er intussen 4; in totaal wil men naar 8 a 10 provincie-breed) en daarmee hét verzamelpunt voor het verkennen van de regio.

FietsPunt Exloo “Hoogwaardig aanbod om aan te sluiten bij de gast”

FietsPunt Exloo is een van de voorbeelden van de faciliteiten die PUUR Exloo vanuit de lokale ondernemers aanbiedt: in plaats van de klassieke eigen fietsenverhuur op het park, reserveert de gast via PUUR Exloo rechtstreeks bij het FietsPunt. Inclusief haal- en brengservice. Wanneer alle villa’s op PUUR Exloo zijn gerealiseerd dan wordt al voorzien dat men het niet meer redt met een paar keer op en neer rijden. Maar uiteraard wordt daarover al samen met PUUR Exloo naar een oplossing gezocht.

Jan van Breden van FietsPunt Exloo vertelde hoe hij startte met 200 nieuwe ebikes, alles nieuw en van hoogwaardige kwaliteit om aan te kunnen sluiten op het niveau van het resort en de verwachting van de gast. De kracht zit in alles in voldoende mate hebben waardoor ze nooit nee hoeven te verkopen. Zelfs van Landal Land van Bartje wijkt men uit naar FietsPunt wanneer ze zelf niet genoeg aanbod hebben.

https://fietspuntexloo.nl/

https://fietstransferium.com

Eko-Tours “Opschalen door aanbieden van zelfstandige tours”

Ruud Haak begon 5 jaar geleden met het aanbieden van excursies in de natuur met elektrische terreinauto’s onder de naam Eko-Tours. Op de vraag hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om van Staatsbosbeheer een vergunning te krijgen, antwoordt Ruud dat zij direct enthousiast waren over zijn idee. Het past in het beeld van natuurbeleving.  Intussen zijn er sinds de start 7 gidsen bijgekomen en verzorgt het bedrijf zo’n 400 a 500 excursies per jaar. Ruud merkte op dat PUUR Exloo een aanjager is geweest voor de samenwerking in de regio. Om verder op te kunnen schalen, zijn ze nu ook begonnen met e-choppers en carvers. Deze tours zijn zelfstandig te doen door middel van een app en is dus geen gids voor nodig.

https://eko-tours.nl

Schutrups Schoenen “Doel om Exloo op de kaart te zetten met een bepaalde gezelligheid”

Jan Schutrups presenteerde zijn bedrijf ook wel als een ‘kennistheater’. 20 jaar geleden liep hij zijn tijd al ver vooruit met het volledig toegankelijke gebouw voorzien van grote raampartijen en natuurlijke materialen en het toevoegen van beleving in de winkel: van een hippe koffiebar tot live muziek. Het ambacht laten zien en écht tijd hebben voor mensen staat centraal. Verder wordt hier heel goed gekeken waar de klanten behoefte aan hebben. Vergeleken met andere retailzaken besteedt Schutrups dan ook wel 5x zoveel aan marketingbudget. Men wil 100 tot 125km rijden voor dit concept.

Sinds de samenwerking met PUUR Exloo tot stand is gekomen, heeft Schutrups Schoenen ineens een vermelding op TripAdvisor. Ze zien bovendien dat gasten van het resort die de winkel bezoeken, blijven terugkomen als klant.

Hans van Leeuwen haakte in op de samenwerking met PUUR Exloo: in feite wordt het resort een outlet van de winkel. In de pre-aankomst moet je hier al iets mee doen. Op korte termijn gaan er bijvoorbeeld een aantal retail-producten worden aangeboden. Ook gaat het resort deelnemen in het gratis beweegprogramma van Schutrups en worden evenementen opgenomen in de kalender.

https://www.schutrups.nl

PUUR Exloo: “Ben je in staat om in de omgeving de juiste mensen eruit te kunnen vissen?”

Hoe logisch deze wisselwerking tussen het resort en de lokale ondernemers ook lijkt; deze samenwerking verliep niet zonder slag of stoot. Hans van Leeuwen vertelde meer over de opstartfase. Een dergelijke ontwikkeling in de lokale omgeving neemt gerust 4 a 5 jaar in beslag. Je moet ook een beetje geluk hebben dat de juiste mensen aanwezig zijn. Of het de moeite waard is? Bedenk je dat een volle bezetting nu al een forecast betekent van 150.000 € omzet in een weekend dat in de regio wordt besteed.

Dat er bijzondere stappen zijn gezet met dit unieke resort, werd de deelnemers deze middag en avond wel duidelijk. Tijdens het diner bij Bussemaker werd verder een persoonlijk voorproefje gegeven op de onderwerpen die tijdens de Praktijkdag aan bod zouden gaan komen: hoe het project tot stand is gekomen bij Kontour Vastgoed, hoe het merk ‘PUUR Exloo’ is ontwikkeld én hoe het resort met de ‘Vrienden van PUUR Exloo’ nog verder wordt verankerd in de omgeving. Ook was er ruimte voor de nodige discussie over onderwerpen als het vasthouden van het neergezette kwaliteitsniveau. Geladen met informatie, inspiratie en de nodige kritische vraagtekens konden de deelnemers zich zo gaan opmaken voor de Praktijkdag de volgende dag.

Benieuwd naar de eerstvolgende Praktijkdag op 20 januari 2022? Kijk dan hier.

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: