Marketing voorlopig overbodig?

Er verschijnen deze dagen veel lijstjes met adviezen wat je allemaal moet doen in deze crisistijd. Wie deze adviezen opvolgt schiet vervolgens in een kramp; want feitelijk de meeste adviezen erop gericht om de bedrijfsactiviteiten te minimaliseren. Ook een veel gehoorde opmerking is dat we oog moeten hebben voor innovatie en verandering. Maar vervolgens wordt er nog wel even opgemerkt dat je in deze tijden niet teveel geld moet uitgeven. Dat betekent dus niet investeren en/of DOEN. Dat wij (red.: Pleisureworld) daar uiteraard anders tegenaan kijken zal niemand verbazen. Wij kiezen voor een benadering die juist nieuwe energie vrijmaakt voor toekomstgericht ondernemen. Daarom geven we je in dit artikel wat ‘medicijn’ om je onderneming eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Al langer ga ik er bovendien van uit dat er in de toekomst minder marketingbudgetten nodig zal zijn, en dat dit bespaarde budget wordt ingezet voor meer persoonlijke aandacht. Investeer meer in vaste relaties, directe omgeving en bestaande lokale netwerken. Doe het samen en smeed nieuwe plannen met veranderende concepten door niet alleen maar kijken naar oplossingen voor de korte termijn. Met alleen een sticker op de grond om 1,5 meter afstand te bewaren en wat hygiëne protocollen met steriliserende zeep zijn zeker niet voldoende.

Alles wordt weer normaal

Wij gaan er vanuit dat de consument, zodra de crisis weer voorbij is, de draad snel weer zal oppakken. Herstel zal niet lang op zich laten wachten. De consument wil consumeren, gaat weer op vakantie, dagjes uit en is de afgelopen jaren gewend geraakt aan een luxe standaard. Naar mijn verwachting zal het jaar 2021 bijna weer als normaal verlopen in onze sector, met als enige randvoorwaarde dat voorlopig nog wel enkele Coronaregels van toepassing zullen zijn.

Wij weten nog niet precies wat deze drastische ontwikkelingen voor gevolgen hebben in de selectie keuzes en het gedrag. Gaat men nog wel met een Cruise Line op vakantie? Mijdt men deze zomer de Indoor Speeltuinen van Bollorig, Monkey Town, Musea of tropische zwembaden van CenterParcs bijvoorbeeld? Boekt men nog wel zo makkelijk een vlucht via een Low Cost Carrier of zijn ze al failliet? Zal Booking.com, KLM en anderen veel van hun loyaliteit verloren hebben bij de consument vanwege de rel rond de overheidssteun;  en is de kruistocht tegen overtoerisme eindelijk afgelopen nu de linkse Gemeenteraad van Amsterdam enorme inkomsten misloopt uit de toeristenbelasting.

Kijk uit met te veel en te dure investeringen in tijdelijke aanpassingen; hoe verschrikkelijk deze situatie ook is voor heel veel mensen. Zodra de maatschappij zich heeft aangepast aan de nieuwe omstandigheden van ‘de 1.5 meter economie’ zal bijna alles weer snel terugveren naar de situatie van voor de crisis. Voorkom ook desinvesteringen zoals die ten tijde van de legionella-problematiek werden opgelegd door de overheid. We zien nu veel bedrijven die investeren in een korter termijn oplossing. Enkele voorbeelden:

Hotel Ten Cate uit Emmen is hotelkamers aan het transformeren naar VIP Dining Rooms. Dat dient slecht een oplossing voor de korte termijn

Ook restaurants die eten bezorgen als tijdelijke bron van inkomsten zijn veelal weer op die beslissing teruggekomen

Ook die Escape Rooms die nu proberen om hun experience als On-Line Game aan de man te brengen, zie ik als een poging dat op niets zal uitlopen

Wat te denken van de PuP Games die te pas en te onpas gelanceerd worden

Bedrijven die echt op slot moesten, zoals horeca, pretparken en verblijfsrecreatie kunnen niet anders en voor hen heb ik geen kant- en klare oplossing. Voor hen is het wachten tot de Corona storm is gaan liggen.

Toch zal het speelveld na de crisis veranderen. Door deze bijzondere omstandigheden zien we vooral veel innovatie en nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ondernemers worden geprikkeld om een nieuwe weg in te slaan en in te spelen op de nieuwe koopimpulsen van de consument. Dat geldt niet alleen in crisistijd, maar ook straks, zodra alles weer mag.

De sterken blijven over

Het viel op dat ook nu weer de RECRON als laatste brache-organisatie een schamele buit wist binnen te halen als compensatie voor haar leden. Wat moet je met € 4.000.—euro?  Hebben veel kampeerbedrijven trouwens ook niet gewoon de jaarlijkse inkomsten ontvangen van hun jaar- en seizoenplaatsen? En misschien leveren de Vakantie Vouchers wel een extra bezetting op voor het na-seizoen? In een normale economie ruimt een crisis de slecht renderende bedrijven op, en verdwijnen veel van die ‘Sjonnie Campings’ die tegenwoordig het etiket ‘Niet Vitale Vakantieparken’ mogen dragen. Banken hebben de afgelopen jaren wél geleerd van de crisis, en staan in de markt met nu wel voldoende vet op de botten terwijl de recreatiesector moord in brand schreeuwt. Is dit wellicht ook een toekomst scenario want een volgende Pandemie laat geen tien jaar meer op zich wachten.

Natuurlijk zal ook ik niet ontkennen dat de huidige situatie moeilijk is.  Mijn petje af voor ondernemers als Richard Bultink van The City uit s-Gravezande. Heel 2019 zijn zij gesloten geweest en hebben hun tennishal volledig omgeturnd tot een van de mooiste Family Entertainment Centers van ons land. Een investering van bijna 3 miljoen met een opening op zondag 15 maart j.l.. Vier uur na de officiële opening riep Mark Rutte op alle horeca per direct te sluiten!! Na 4 uur open te zijn, met een nieuwe concept van The City, kregen zij geen enkele financiële steun. Toch zijn zij nu dagelijks bezig om hun toko te verbeteren en aan te passen. Hebben veel van mijn adbiezen ter harte genomen en via een breed gedragen netwerk voldoende steunmaatregelen opgebouwd. Een ondernemer die zijn netwerk op orde heeft, een goede relatie onderhoudt met zijn bank, en reserves heeft opgebouwd, zal als een speer straks uit de startblokken schieten. Dat zien we ook gebeuren met dit vernieuwende Indoor FEC concept. Mooi dat er steun is van verschillende kanten, maar genoeg is het nooit. Het is voor alle ondernemers de komende tijd balanceren op een dun koord. Eens kijken wie er allemaal de overkant zullen halen.

Leveranciers The City: Active Bowling Construction – Henk Decorbouw -Active bowling products – Crunchy Tech -Woodfever – Tabletmenukaart – Ultratag lasergames –  Innomeer –  Atelier Gort – Jaba Entertainment – Westcoast Sound & Lights – Janisdeman.com.


Onze inspiratie top twaalf:

  1. Tarieven minimaal met 10% a 15% op korte termijn verhogen
  2. Marketing budget inzetten op vaste relaties
  3. Bekende netwerken via direct mail en persoonlijk aandacht
  4. Haal meer uit de lokale en regionale markt
  5. Nog meer focus op je kernkwaliteiten
  6. Optimaliseren dienstverlening
  7. Participatie en zelfstandigheid medewerkers
  8. Maak het betaalbaar door ontzorgen en arrangementen en package deals
  9. Aanbieden van vrijetijd in de buitenruimte
  10. Ga werken met KPI’s & Benchmark Tools
  11. Zet in op robotisering, denk ook aan een chatbox
  12. Weg uit het midden, maak je aanbod exclusief of laagdrempelig

Het speelveld zal blijvend veranderen

Ook DMO’s in Nederland roepen steeds luider dat zij alles willen inzetten op nog meer en betere marketing. Waarom pas nu na zo’n crisis? Dat bewijst toch dat men er voor die tijd ook al een potje van maakte. Waarom hebben wij in ons land nog steeds van dit soort gesubsidieerde instanties die vaak op amateuristische wijze marketing bedrijven, cursussen geven en foldertjes uitbrengen. Er zijn zelfs DMO organisaties waar je niet kunt boeken! Veel van het provinciale geld gaat verloren in het in stand houden en zelfs opschalen van diezelfde DMO-organisatie. Stop dit geld in een ondernemersfonds voor innovatie t.b.v. de bedrijfsactiviteiten i.p.v. in reclamecampagnes zonder helder doel. Juist nu komt het aan op innovatie! Er zijn genoeg professionele marketingprofessionals in de markt zoals Trip Advisor – Lonely Planet, Zoover, SocialDeal, Bungalows.nl, ASCI, ANWB enz.

De vrijetijdsector is nog steeds te versnipperd, amateuristisch van organisatiegraad als we dit met enkele andere sectoren vergelijken. Op een project zijn wij bezig zijn met de introductie van een receptieloze aankomst vroeg een landelijke keten mij onlangs wat de openingstijden zijn van de receptie? “Die hebben wij niet!!!!” Het blijkt dat juist nu, de boekingen hierdoor boven het landelijk gemiddelde liggen. Is dit wel zo nieuw zult u zich afvragen? Natuurlijk niet, want iedereen die al eens via AirBnB heeft geboekt weet hoe dat gaat. De huidige Corona Crisis zal de versnelling in robotisering stimuleren en ook de professionaliteit zal zienderogen toenemen terwijl amateurisme wordt afgestraft. Voor de tarieven in horeca en verblijfrecreatie adviseer ik om deze over de hele line met minimaal 10 tot 15% te laten stijgen. Diverse vaste relaties heb ik al geadviseerd om dat al komende zomer door te voeren. Aan de andere kant ook rekening te houden met een betaalbaar aanbod,  want er is ook een groot segment consumenten dat deze crisis niet ongeschonden door zal komen. Dat betekent weer een betaalbare lokale- regionale markt. De traditionele camping zal daardoor weer volop in de belangstelling komen te staan. Hoe anders zal het internationaal toerisme eruit komen te zien?  Hoe vullen wij de leegte in van de evenementen die er niet meer zijn?

Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld