Waar zijn de tijden gebleven van weleer? Jarenlang vanwege het regenachtige klimaat vluchtte de Nederlanders massaal naar het zonnige zuiden voor vakantie. Dagattracties en vakantieparken zetten vol in op de ontwikkeling van slecht weer voorzieningen.
Trendsetter was ooit het beroemde Tikki Bad van Duinrell, gevolgd door de 45 hectare Jungle van BurgersZoo en niet veel later de twee Indoor thema hallen van attractiepark Toverland. Maar ook de campings kwamen met een reactie zoals De Holle Bolle Boom van de Bongerd en het beroemde Konijnenhol van de Beerze Bulten. Deze ontwikkeling werd een voorwaarde voor meer klandizie op de camping of een onbezorgd dagje uit als het eens een keertje regende. Naast het zwembad werd de indoor speeltuin een boeker en een indoor attractie werd een vast keuze onderdeel van een pretpark. De hype werd een noodzakelijk kwaad en een basisvoorwaarde voor bijna elk recreatiebedrijf. Campings, horeca en vakantieparken konden niet achterblijven.
Wie voldoende Indoor speelplezier bood kon op extra klandizie rekenen. En daarbij hield het niet op want ook het winkelbedrijf heeft deze vorm van consumenten verleiding omarmd. Kijkend naar de grote Indoor speeltuin bij Intratuin te Duiven, welke kan concurreren met de Ballorig en MonkeyTown. Deze locatie heeft op sommige dagen meer bezoekers op de parkeerplaats staan dan BurgersZoo.
En dan komt er ineens een corona pandemie die alles weer op z’n kop heeft gezet en voor nieuwe inzichten heeft gezorgd. Zij hebben allemaal enorme investeringen gedaan voor Indoor plezier. Echter hebben zij nu last van de RIVM-maatregelen. Veel Indoor faciliteiten zijn/waren heel- of gedeeltelijk gesloten. Compensatie met toegangsprijzen zorgt voor daling van inkomsten.
Het buiten(be)leven is met een sterke opkomst bezig. Daardoor is er een nieuwe trend wat resulteert in een hang naar ontwikkeling van buitenattracties. De traditionele Indoor speeltuin openen in de buitenruimte en er is meer aandacht voor natuur- rust en ruimte in combinatie met wandelen en fietsen. Zie daar ook de opmars van de Bootcamp en Fitness in de buitenlucht.
Wie kijkt naar de toekomst investeert juist meer in de openlucht en ziet dit als een antwoord op de pandemie en speelt hier ook in op nieuwe trends waarin de consument de buitenlucht weer opnieuw heeft uitgevonden.
Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme
Wie vragen heeft, kan mij bereiken op hans@pleisureworld.nl. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/